בפעם השלישית הזאת אף אחד לא צריך גלידה, ובאמת לא ברור מה מונע מאנדי רובין בן ה-59, ״אבי האנדרואיד״, לפרוש בשקט לסידור חבצלות בביתו המפואר שבוודסייד, קליפורניה. הונו של האיש שעומד מאחורי מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בעולם, מוערך היום ב-350 מיליון דולרים, והנה, הוא עדיין מתעקש לנסות את מזלו שוב בביצה של פאלו אלטו.

עוד בנושא:

המהנדס האמריקאי-יהודי חוזר עכשיו לקדמת הבמה עם סטארטאפ חדש בתחום שתמיד אהב, ה-IoT (האינטרנט של הדברים). החברה, בשם Simple Things, תתמקד ב״שירותי מעקב" לבית. מה בדיוק כל זה אומר נותר עדיין בגדר תעלומה, אבל לפי הודעת המשקיעים, המוצר הראשון של החברה החדשה אמור להיות תוכנת אבטחה עבור מוצרים שונים כמו מצלמות, חיישנים וגלאי תנועה.
2 צפייה בגלריה
אנדי רובין
אנדי רובין
עוד קאמבק. אנדי רובין
(צילום: GettyImages)
ואולי, במחשבה שנייה, הסיבה לקאמבק הזה דווקא ברורה מאוד. מספיק להציץ בערך של רובין בוויקפדיה העולמית - עוד מפלצת רשת שקובעת מציאות - תחת הרובריקה של ״ידוע בשל״. את הפיקסל השחור הזה ברזומה שלו יהיה קשה מאוד לתקן. לא מדובר על התדמית האישית שלו - כי רובין תמיד היה שנוי במחלוקת. אין עוררין גם על היכולות הטכניות העילאיות שלו: האיש בנה לעצמו רובוט שיכין לו קפה בשליחת SMS עוד הרבה לפני שלמדנו מה זה קפסולות. מצד שני, גם אין עוררין על כך שלא מדובר באדם החביב ביותר על הבריות, או כפי שסטיב ג׳ובס סיכם זאת: ״Big, arrogant fuck”.
אנחנו גם לא מדברים על ההרפתקה העסקית הכושלת הקודמת שלו. רובין הקים בשנת 2015 חברת סמארטפונים בשם Essential, שאמנם הצליחה לגייס מימון של 300 מיליון דולר מהמשקיעים הכי כבדים בעולם כמו אמזון, Tencent ופוקסקון - אבל החברה נפחה את נשמתה אחרי ייצור דגם סמארטפון אחד בלבד. והסיבה לכך לא הייתה בגלל איכות המצלמה שלו.
הסמארטפון, שזכה לשם PH1 ובפיתוחו הושקעו מעל ל-100 מיליון דולר, יצא לשוק ב-2017. הוא כלל מסך קצה-אל-קצה, מעטפת קרמיקה והתבסס על מערכת אנדרואיד, כמובן. המכירות דשדשו כבר מההשקה, החברה נאלצה לחתוך את המחיר בחנויות בכמעט 30% ואחרי מכירת 150 אלף יחידות, הייצור נפסק והחברה נסגרה זמן קצר לאחר מכן. האצבע המאשימה הופנתה לעבר המנכ״ל רובין, שבדיוק אז, בטיימינג הגרוע ביותר מבחינתו, החלו לצוץ נגדו חשדות על התנהלות מינית לא הולמת בתקופתו כמנהל חטיבת האנדרואיד בגוגל.
בתקשורת האמריקאית דווח כי אישה שעבדה בחטיבה של רובין הגישה נגדו תלונה למחלקת משאבי האנוש בטענה שניצל את מרותו כדי לקיים איתה יחסים מיניים. העובדת, שאיתה ניהל רובין רומן מחוץ לנישואים, אמרה שהוא הכריח אותה לבצע בו מין אוראלי בחדר מלון בשנת 2013. גוגל חקרה והגיעה למסקנה שהטענה שלה אמינה. וכך התגלתה למעשה סיבת עזיבתו האמיתית של רובין מגוגל ב-2014, רחוק מאוד ממה שפורסם אז על ״חילוקי דעות״ כביכול עם המנכ״ל-מייסד לארי פייג׳. התברר שתלונת העובדת לא הייתה הפעם הראשונה שבה נאלצו בגוגל להתמודד עם התנהלותו התמוהה של המנהל הבכיר במקום העבודה, אחרי שצוות אבטחה מצא סרטוני BDSM על מחשב העבודה שלו.
במסמכים שהוגשו לבית המשפט בקליפורניה במהלך משפט הגירושים המתבקש של רובין ואשתו אחרי פרוץ הפרשה, מתארת אשתו לשעבר כיצד לרובין היו רומנים עם עוד כ-20 נשים לפחות, איתן ניהל קשר של ״בעלות״. היא טוענת שהוא היה חבר ב"אחוות מין" שבה שילמו גברים מאות אלפי דולרים לנשים כדי להיות "בבעלותם" וכדי שיושאלו למין, לעתים קרובות לצורך אורגיות בעוד האחרות צופות מהצד. בצילום מסך מהתכתבות של רובין משנת 2015 עם אישה לא מזוהה הוא מסביר לה: "להיות בבעלותי זה אומר שאת הרכוש שלי ואני יכול להשאיל אותך לאחרים, אז את חייבת להיות בסדר עם זה". האישה עונה, "אני אהיה בסדר עם זה".
גרושתו של רובין, שהרומן ביניהם החל אף הוא במקום העבודה, כשעבדה בגוגל כמנהלת שיווק, מבקשת לבטל את הסכם הממון איתו. לטענתה אחרי שהרתה, רובין הכריח אותה להתחתן ולחתום על ההסכם.
2 צפייה בגלריה
אדם נוימן
אדם נוימן
אדם נוימן. גם בו אנדריסן הורוביץ השקיעה למרות השערוריות
(צילום: AP)
גוגל ניסתה להשתיק את כל הפרשה. היא יכלה לפטר את רובין ולא לשלם לו גרוש, אבל במקום זאת העניקה לו ״חבילת פרידה״ של 90 מיליון דולר בתשלומים של כשני מיליון דולרים בחודש, במשך ארבע שנים. הסכומים האלה, לפי הטענות, הועברו לחשבונות בנק סודיים שמימנו את פילגשיו הרבות, אותן הגדיר כרכושו. גוגל אף השקיעה מיליונים במיזם החדש של רובין, אבל הנזק התדמיתי עם פרסום הדברים היה חזק מכל מטבע ו-PH1 שילם את המחיר עוד בטרם יצא מפס הייצור.

חוזר למרות הכל

ואיכשהו למרות הכל, רובין חוזר כעת שוב לעמק הסיליקון, מגובה במימון של קרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ, אותה קרן שרק לפני חודשיים הודיעה על השקעת ענק של 350 מיליון דולרים בסטארט אפ החדש של אדם נוימן, עוד מנכ״ל שנדמה היה שהקריירה שלו נחתמה בשערוריה.
זקני עמק הסיליקון בוודאי יגלו קווי דמיון משותפים בין הסטארט-אפ החדש של רובין ל-Essential הקודם שלו. גם אז חזון החברה עת הקמתה דיבר על "מערכת הפעלה של הכל". הסיבוב הקודם נקטע באיבו אחרי סמארטפון אחד, ובאנדריסן מקווים שהנוכחי לא ייקטע במצלמת אבטחה. כך או כך, האמונה שהם מגלים במנכ״לים שסרחו מלמדת יותר מכל על המחסור בעמק הסיליקון ביזמים סדרתיים. למנהלי קרנות הון סיכון יש נטייה להשקעה ביזמים חוזרים, בין השאר בגלל מה שהמייסדים האלה למדו לאורך הדרך. מבחינת המשקיעים, נוימן ורובין אולי הכתימו לעצמם את המוניטין מסיבות שונות, אבל אין הרבה אנשים שיצרו חברה שהגיעה לשווי של 47 מיליארד דולרים או מערכת הפעלה שמשמשת יותר מ -2.5 מיליארד אנשים.
אנדריסן לא נרתעה מיחסי הציבור השליליים, להיפך, היא אף עשויה לרכוב על הכיסוי התקשורתי. אבל הציבור, כפי שמעיד הכישלון הקודם של רובין, הוא לא דירקטוריון קרן הון סיכון, והמבחן האמיתי יהיה ברגע שהחברות של רובין או נוימן ייצאו מפאלו אלטו ויתקלו לראשונה בבני אדם שלא ניתן ״לרכוש״.