שלושה חודשים אחרי שהושק מיזם התוכן השאפתני "קוויבי", המבוסס על תוכן מושקע ואיכותי בנתחים קטנים של 7-10 דקות לפרק ומיועד לצרכנים צעירים, נראה שהפרויקט מתרסק. נקודת הזמן הזו היא קריטית: קוויבי הושקה ב-4 באפריל, והציעה למשתמשיה שלושה חודשי התנסות בחינם, שבסיומם תידרשו לשלם 27.90 שקלים בחודש. בשבוע שעבר פרסמה חברת Sensor Tower העוסקת בניתוח שוק האפליקציות למובייל, הערכה קשוחה. לפי הערכות החברה, 92 אחוזים מהנרשמים לשירות קוויבי בימים הראשונים להשקה - בחרו לנטוש את הפלטפורמה עם סיום תקופת ההתנסות - חלקם אפילו לפני.
3 צפייה בגלריה
קוויבי
קוויבי
מתרסקת. קוויבי
(צילום: shutterstock)
כמעט שלוש שנים עברו מאז נחשף המיזם לראשונה ב-2017 ועד להשקה העולמית של קוויבי, שזמינה לצפייה גם בישראל. בזמן הזה, המיזם החדשני והשאפתני עשה כותרות - החל מהשקעות בגובה של כמעט 2 מיליארד דולר, דרך הפקות תוכן מסקרנות ועטורות כוכבים. אבל נקודת המכירה הגדולה והמשמעותית ביותר הייתה ביכולת לצרוך תוכן איכותי On The Go, ב"נשנושים קטנים" (קוויבי הוא הלחם של המילים Quick Bites).
הרעיון היה כל כך מתבקש, שרבים מיהרו לעמוד מאחוריו: שירות סטרימינג דמוי נטפליקס, שמיועד לפלח אוכלוסייה צעיר שמורגל בצריכת וידאו באמצעות הטלפון. אפשר לתפוס פרק בנסיעה ברכבת או באוטובוס, בתור לרופא, בזמן שאמא משלמת על הקניות. מאחורי ההגה התיישב, לכאורה, השילוב המושלם בין תוכן לבין חדשנות: ג'פרי קצנברג - מפיק הוליוודי עם קבלות שבעברו כיהן גם כמנכ"ל דרימוורקס, ומג וויטמן - שכיהנה כמנכ"לית HP ו-Ebay בעברה. גם הכסף הגדול הגיע משני צידי המתרס - עם השקעות נרחבות גם מטעמם של אולפנים הוליוודיים, אבל גם מקרנות הון-סיכון, ובעיקר מקבוצת עליבאבא, ענקית הסחר המקוון הסינית.
האלמנט הטכנולוגי הבולט של קוויבי - יכולת התאמת התכנים לצפייה בסמארטפון במצב מאונך או מאוזן ללא שוליים או הפרעות אחרות - הוא גם זה שסיבך אותה משפטית. שבועות אחדים לפני ההשקה העולמית קוויבי חטפה תביעה מ-Eko, סטארט-אפ התוכן של יוני בלוך, שטען כי קוויבי גנבה סודות מסחריים - ובאופן ספציפי, את הטכנולוגיה שמאפשרת צפייה "גם וגם", שבקוויבי נקראת TurnStyle. אקו הגישה גם צו מניעה, אך זה נדחה לפני יומיים על ידי בית המשפט.
3 צפייה בגלריה
סופי טרנר בסדרה Survive
סופי טרנר בסדרה Survive
תוכן עטור כוכבים. סופי טרנר בסדרה Survive
למרות התסבוכת המשפטית, קשה להפיל את הכישלון של קוויבי על ליטיגציה משעממת. מה כן? אם שואלים את קצנברג - התשובה היא אחת: נגיף הקורונה. כבר בחודש מאי האחרון, חודש ושבוע אחרי ההשקה, התראיין קצנברג לניו-יורק טיימס ואמר: "כל הדברים הרעים שקרו עם ההשקה שלנו - קשורים לקורונה".
אומרים שטיימינג הוא הכל. תאריך ההשקה המקורי של קוויבי אומנם נקבע לפחות שנה מראש, אבל האם הקברניטים, שראו לאן נושבת הרוח בשבועות שלפני ההשקה קיבלו את ההחלטה הנכונה להמשיך קדימה בפול גז? קוויבי, שיועדה לצעירים פעלתנים, מצאה פלח אוכלוסייה מסוגר ומבודד, שיכול היה רק לחלום על שליפת הסמארטפון מהכיס במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית או בין השיעורים.
מהצד השני של המתרס, זה אותו פלח אוכלוסייה שהפך אפליקציות נידחות יחסית כמו האוספארטי ללהיטים של ממש, שחיפש דרכים חדשות ויצירתיות להעביר את הזמן בתוך הבית. אבל בתוך הבית, מה לעשות, גם דור ה-Z עדיין צופה בטלוויזיה, על מסך גדול, וקוויבי לא מאפשרת את המעבר למסכים גדולים - דבר שעורר ביקורת מצד המשתמשים. בעקבותיה, אגב, מתכננת החברה לאפשר שיתוף של תכנים אל הרשתות החברתיות בחודשים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
Yoni Bloch
Yoni Bloch
תסבוכת משפטית. יוני בלוך
(Photo: Eko)
לנוכח פרסום ההערכות המרוסקות, קוויבי מיהרה להצהיר מספר המנויים המשלמים שלה גבוה בהרבה מזה שנטען, וכי מאז שהאפליקציה הושקה בחודש אפריל, היא הורדה יותר מ-5.6 מיליון פעמים. אבל גם אם נשארים במסגרת של הערכת חסר - מדובר בכישלון בוטה. לצד העניין החשוב של תזמון וקורונה, קוויבי כאמור ספגה גם ביקורת על היעדר תמיכה בקאסטינג למסכים גדולים, והיעדר יכולות שיתוף ברשתות החברתיות - פיצ'ר בסיסי במיוחד בהתייחס לדמוגרפיה שהאפליקציה רוצה למשוך. בצד התוכן נטען כי למרות הגיוון הניכר בז'אנרים וההפקות המושקעות, התוכן של קוויבי לא מתחדש בתדירות גבוהה מספיק, וכי פעמים רבים קשה להבין את אופן חיתוך הפרקים. הקורונה, אגב, אחראית גם להאטה בקצב ההפקות החדשות.
למרות האמור, לא בטוח שכדאי למהר ולהספיד את קוויבי כניסיון כושל בסטרימינג ייעודי לדור ה-Z. שלושת חודשי החסד שלה נגמרו, וההשקה כולה הייתה מדשדשת, אבל דברים יכולים להשתנות. זהו רגע קריטי בחברה, ואם קוויבי תהיה אמיצה מספיק לעמוד בקיתונות הביקורת ולחדש במהירות - היא עשויה לחזור ולהיות רלוונטית - בעיקר בעולם שאחרי הקורונה.