עם כל הכבוד לסמארטפון, ההתכנסות הכפויה של כל בני המשפחה בבית בעקבות משבר הקורונה תפסה אותנו לא לגמרי מוכנים לקשר דיגיטלי כל-כך אינטנסיבי עם העולם שבחוץ: פתאום, גם שניים-שלושה ניידים בבית ממוצע לא מספיקים. ברור - כשאבא ואמא "עובדים מרחוק", כל אחד לחוד, על מחשב משלו, וכשכל אחד מהילדים צריך גישה ל"למידה מרחוק", למשחקים, או לצפייה בווידיאו – מערך המחשבים בבית מחייב תגבור דחוף.
5 צפייה בגלריה
Lenovo IdeaPad C340-15IML
Lenovo IdeaPad C340-15IML
מחשב ב-360 מעלות. Lenovo IdeaPad C340-15IML
(צילום: יח"צ )
רשתות המחשבים מדווחות על עלייה ניכרת במכירות מחשבים – בראשית השבוע שעבר זה עוד התבטא בתורים ארוכים בחנויות אופיס דיפו, באג, אייבורי, קרביץ ו-KSP, שנותרו פתוחות. מהשבוע, בעקבות הרחבת הסגר, הרשתות הפכו בעצם לאתרי מכירות און-ליין, ותגברו דרמטית את המשלוחים לבתים. רובן מציעות משלוחי חינם, לעתים מהיום להיום, ואפילו מתנות לכל קנייה. KSP מציעה איסוף מפתח החנות, בתיאום מוקדם.
ההנחה היא שרובנו נעדיף כיום מחשב נייד שניתן לטלטל ברחבי הדירה על מחשב נייח מגושם וקבוע; מכשיר שיוכל לשמש לסירוגין, עם פשרות הכרחיות, את כל בני המשפחה, למרות הצרכים השונים שלהם. המקצוענים קוראים לזה "תחליף שולחני" ("דסקטופ ריפלייסמנט"). הבשורה הטובה: בגלל גודלם, המחשבים האלה "נותנים" יותר תמורה לכל שקל ממקביליהם המפונפנים, המעוצבים והדקיקים, וגם עולים משמעותית פחות. הנה הפרטים שכדאי לבדוק מראש לפני קנייה.

מסך: מבריק או מט?

המחשב הנייד הביתי צריך להיות בגודל 15.6 אינץ' לפחות (דגמי 17 אינץ' נדירים ויקרים יותר). הבחירה במסך מבריק (זכוכית) או מט היא עניין של טעם; הזכוכית יוצרת תחושת עומק וחדות, שמתאימה לסרטים ולווידיאו, אבל רגישה להשתקפויות. הרזולוציה המינימלית המתאימה לצג כזה בדרך כלל היא FHD, כלומר 1,080×1,920 או 1,080×2,160. במחשבים הממש-עדכניים השוליים מסביב למסך דקים במיוחד, מה שמאפשר מארז קטן יותר, בלי לפגוע בגודל התצוגה. קריטי? לא באמת.
5 צפייה בגלריה
dell inspiron 5593
dell inspiron 5593
Inspiron 5593 של דל
(צילום: יח"צ )
יש מחשבי "תחליף שולחני" שמגיעים עם צג מגע, ובדרך-כלל כוללים ציר המאפשר סיבוב של המסך לאחור ב-360 מעלות, מה שהופך אותם לטאבלט. מדובר בפינוק, שמאפשר להשתמש באצבע (או בעט סטיילוס) כתחליף עכבר. הכיוונון החופשי של המסך מאפשר גם צפייה נוחה יותר בווידיאו. אם התקציב שלכם מאפשר – למה לא.

כרטיס גרפי: בעיקר למשחקים

בכל מחשב נייד מובנה כרטיס (מאיץ) גרפי בלוח האם, האחראי על ביצועי התצוגה. יש מחשבים המציעים גם תוספת של כרטיס ייחודי, בדרך-כלל מבית Nvidia. תגבור כזה נחוץ למי שמתכוונים להריץ עליו משחקי תלת-ממד מתקדמים (כלומר כמעט כל משחק מחשב בן ימינו), או יישומיים גרפיים הדורשים עיבוד תמונה עוצמתי.

מצלמה מובנית: HD זה מספיק

בכל המחשבים הניידים מובנית מצלמת סלפי זעירה, בדרך כלל בראש המסך – רכיב זעיר אבל חשוב במיוחד לשיחות וידיאו בימי הבידוד, ובחלק מהמכשירים גם לזיהוי בעל המחשב. רובן מגיעות עם רזולוציית HD לפחות, לטעמנו – די והותר לשימוש ביתי.

מעבד: חילופי דורות

ההבחנה בין מעבדי אינטל מסדרת Core i היא לפי שם הדגם. למחשב המשמש בעיקר לגלישה באינטרנט, ליישומי אופיס, ולצפייה מזדמנת בסרטונים – תוכלו להסתפק בדגמי i5. לשימוש "כבד" יותר, כמו משחקים ותוכנות מקצועיות, אל תלכו על פחות ממעבד i7. העדיפו את המעבדים היותר-חדשים, מהדור העשירי, אבל אם התקציב דוחק, אפשר בהחלט ללכת על מעבדי דור 9 ואפילו דור 8. ברוב המקרים לא תחושו בהבדל משמעותי.
5 צפייה בגלריה
HP Pavilion 15-cs3003nj
HP Pavilion 15-cs3003nj
Pavilion 15-cs3003nj של HP. שוליים צרים
(צילום: יח"צ )

זיכרון RAM: גדול זה מהיר

משמש לאיחסון זמני מהיר של נתונים. ככל שהוא גדול יותר, המחשב יטוס מהר וחלק יותר, במיוחד בעבודה במקביל עם כמה תוכנות. המינימום המומלץ כיום לביצועים טובים – 8 גיגה-בייט, אבל העדיפו מחשבים עם 16 גיגה-בייט לפחות.

כונן ראשי: פלאש זריז

כאן מאוחסנים הנתונים והיישומים שאתם שומרים "על המחשב" ומכאן הם נשלפים בעת הצורך. אל תוותרו על כונן SSD, שאינו מורכב מחלקים נעים ולכן מהיר בהרבה מכונני ה-IDE הישנים, וגם אמין ויציב יותר. לפעמים הוא מתווסף לכונן נוסף, גדול יותר, מהסוג הישן, והם "מחלקים את העבודה": אתחול והזנקת יישומים שדורשים מהירות מוטלים על ה-SSD, סתם אחסון – על הגדול יותר. שלא כמו בעבר, בעידן שבו הכל נשמר ב"ענן", אי-שם בשרתים אינטרנטיים, הנפח כבר פחות חשוב – אבל רצוי להקפיד על מינימום של 500 גיגה-בייט.

אורך חיי הסוללה: חברו לחשמל

סוגיה חשובה במחשב נייד בכלל, אבל משנית במחשב נייד ביתי, שבדרך כלל ניתן לחבר לחשמל בכל רגע. בעיקרון, בדקו מהו אורך חיי הסוללה שעליו מצהירה היצרנית, והורידו מזה קצת יותר מרבע; בהכללה גסה - זה, בערך, זמן השימוש הממוצע האמיתי שתקבלו במחשב בלי חיבור לחשמל.
5 צפייה בגלריה
asus X509JA-EJ022T
asus X509JA-EJ022T
X509JA-EJ022T של אסוס. פחות מ-2,500 שקלים
(צילום: יח"צ )

שקעי חיבור: כמה שיותר

בניגוד לניידים היוקרתיים, שבגלל הצורך לשמור על דקיקותם תמצאו בהם מעט מאוד שקעי חיבור לאביזרים חיצוניים, במחשב ביתי מספקים אותם בנדיבות. ודאו שיש למחשב לפחות שני שקעי USB 2.0, לפחות שקע USB 3.1 אחד, שקע HDMI (לחיבור לטלוויזיה, למקרן או למסך גדול), וכמובן שקע לאוזניות סטנדרטיות. רצוי גם שקע מסוג USB-C החדש-יחסית, שבמחשבים מסויימים יכול לשמש הן להעברת קבצים מהירה מאוד והן לטעינה מהירה. לא היינו מוותרים גם על חריץ לקריאת כרטיסי זיכרון (למשל מיקרו-SD המוכר מהטלפון).

WiFi 6: יותר מהיר ממהיר

תקן ה-WiFi הממש-חדש, שמאפשר חיבור מהיר יותר לא רק מחיבור WiFi רגיל, אלא אפילו מחיבור חוטי. נתבי WiFi 6 עדיין יקרים ונדירים בעולם, ודאי בישראל, וייקח זמן עד שיקבלו את אישור משרד התקשורת ויגיעו לארץ בהיקפים גדולים. במילים אחרות: גם אם המחשב שלכם יהיה "מוכן ל-WiFi 6", לא סביר שיהיה לכם שימוש בתכונה בעתיד הקרוב. אם נותנים לכם - תקחו, אבל לא היינו מתעקשים על זה.
5 צפייה בגלריה
dynabook-satellite-pro-l50-3
dynabook-satellite-pro-l50-3
Satellite Pro L50-G11 של דיינבוק
(צילום: יח"צ )

דגמים לדוגמה:

מחירו של מחשב ביתי ממוצע באיכות טובה, עם צג 15.6 אינץ', שיכול להתאים גם לצרכי רוב בני הבית, לא צריך לעלות על 4,000 שקל. הנה כמה דוגמאות מומלצות: ∙ IdeaPad C340-15IML של לנובו, עם צג מגע בעל שולי צד צרים, שניתן לסיבוב של 360 מעלות, מעבד Core i5 מדור 10, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן SSD של 512 גיגה-בייט, וכרטיס גרפי GeForce MX230 של Nvidia (מחיר: 3,985 שקל)
X509FL-EJ189T של אסוס, עם מעבד Core i7 מדור 8, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן קשיח בנפח 1 טרה-בייט בנוסף לכונן SSD בנפח 256 גיגה-בייט, וכרטיס גרפי GeForce MX250 של Nvidia (מחיר: 3,650 שקל)
Inspiron 5593 של דל, עם מעבד Core i7 מדור 10, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן SSD של 512 גיגה-בייט, וכרטיס גרפי GeForce MX230 של Nvidia (מחיר: 3,990 שקל)
Pavilion 15-cs3003nj של HP, עם צג בעל שוליים צרים, מעבד Core i5 מדור 10, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן קשיח בנפח 512 גיגה-בייט, וכרטיס גרפי GeForce MX250 של Nvidia (מחיר: 3,300 שקל)
Satellite Pro L50-G11 של דיינבוק (טושיבה), עם צג בעל שולי צד צרים, מעבד Core i5 מדור 10, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן קשיח בנפח 1 טרה-בייט וכונן SSD של 256 גיגה-בייט, תאימות לתקן WiFi 6 (מחיר: 2,900 שקל)
אפשר גם להשיג דגמים זולים-ממש, במחיר של עד 2,500 שקל, אך בתצורה חלשה יותר, בעיקר בחזית המעבד. דוגמאות:
X509JA-EJ022T של אסוס, עם צג בעל שוליים דקים, מעבד Core i3 מדור 10, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, וכונן SSD של 256 גיגה-בייט (מחיר: 2,450 שקל)
Inspiron 3583 של דל, עם מעבד Core i3 מדור 8, זיכרון RAM של 8 גיגה-בייט, כונן SSD של 256 גיגה-בייט (מחיר: 2,450 שקל).