הרגע הזה, שאתה מרכיב את משקפי המציאות המדומה (VR) על העיניים. המעבר הפתאומי הזה, מאולם תעשייתי אפרורי לעיר ערבית שסועה באש קרבות. כהרף עין אתה מושלך למציאות אחרת, שמרתקת את העין ומקפיצה את הדופק ומצליחה להתגבר על הידיעה שבסך הכל זה ציוד אלקטרוני. המציאות המדומה אופפת אותך מכל עבר, ואווירת מתח ודריכות משתלטת עליך.

לא, לא מדובר במתקן שעשועים בקניון, אלא בטכנולוגיה מתקדמת לאימון חיילי צבא, שפותחה על ידי השלוחה הישראלית של ענקית התלת-ממד האמריקאית 3D Systems. החברה מדגימה לנו את הטכנולוגיה באולם לא גדול, משולל כל סממני צבא. זה בדיוק הרעיון הגלום במערכת: האפשרות לפרוש אותה בכל חדר אוכל צבאי ובכל מוצב נידח עם כמה חיישנים מסביב, כמה חיישנים על המתאמנים ומערכת מחשב שמנהלת את כל הסימולציה.
שאול, מדריך הלחימה, מעביר אותנו תדריך מהיר. "המטרה של כל אחד מכם", הוא אומר, "היא לשפר את היכולת שלו". כדי לעשות אנחנו צריכים להיכנס לראש הנכון, לאווירה של שדה הקרב, לרצות לנצח. הטכנולוגיה משלימה את חלקה בהדמיה באיכות גבוהה של המציאות המדומיינת. כל כך גבוהה, שאתה תוהה אם לא היה עדיף לשבת לקפה ושש-בש עם הבחור עם הכפייה ממול ולהסביר לו את יתרונות תוכנית המאה על חיים חסרי עתיד בתוך סימולציה.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
חגור צהלי ובתוכו מחשב גיימינג
(צילום: ynet)
אין הרבה זמן למחשבה בתוך הסיטואציה. אנחנו חגורים עד צוואר בציוד לחימה: מחשב גיימינג נייד על הגב בתוך חגור צה"לי שכולל תוספת משקל שמדמה את המשקל האמיתי. הרובה ביד הוא כלי נשק אמיתי, שהוסב לצרכי הסימולציה, עם מחסנית שיש להחליף כשנגמרים הכדורים ועם תחושת רתע בכתף כשיורים. חיישן נוסף על יד שמאל ועל הראש משקפי VR עם אוזנייה ומיקרופון לצורך תקשורת.
והופ, אנחנו בעיר פלוג'ה בעיראק, או שמא זו עזה אחרי הפצצה, מתחילים באימון קליעה במטרות. מהר מאוד אנחנו מושלכים לרחוב נטוש, מכונית בוערת, רחפנים מלווים את המתרחש מלמעלה, והמטרה שלנו היא מבנה בודד, חד-קומתי, שבו מתבצרים מחבלים חמושים. לעזרתנו גם מגיע טנק של כוחותינו, שצריך לקבל הוראות מדויקות מתי ולהיכן לירות. וכל העסק הזה נראה ריאליסטי עד להדאיג.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
מושלכים לתוך המציאות של פלוג'ה
(תמונת מסך)
שאול המדריך עוזר למציאות להיות פחות מדומה. הוא מדרבן אותנו בקריאות, מנחה כיצד להתגבר על המכשולים ומדי פעם מעיף צ'פחות שנועדו לדמות יריות ופציעות. בשיאו של הקרב אנחנו פורצים לתוך הבית בעזרת רימון שמשליכים פנימה ולאחר מכן יריות אל שלושת המחבלים שיורים עלינו אש תופת. ואם כל זה נראה מאוד מיליטריסטי, זו בעצם המטרה שלו בדיוק: לאמן כוחות הצבא במשימות שקשה להתאמן בהן בתנאי שטח אמיתיים.
כשמורידים את המשקפיים בסוף האימון מרגישים את המתח המשתחרר, המאמץ והזיעה. וכל זה במעגל תנועה בקוטר של 3 מטרים. שאול אומר שחיילים קרביים מנוסים צוללים במלוא הכוח לתוך המציאות המדומה הזו אפילו יותר משחקני מקלדת חובבנים.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
משקיפים על שדה הקרב מעמדת תצפית
(תמונת מסך)

העובדים הציעו: סימולטור צבאי

חברת סימביוניקס, שהוקמה בשנת 1997 על ידי רן ברונשטיין, עדנה חוזק ודוד ברקאי, עסקה לאורך השנים בפיתוח טכנולוגיית סימולציה רפואית. הסימולטורים שלה משמשים לאימון מנתחים בבתי חולים ברחבי העולם. בשנת 2014 נרכשה החברה על ידי 3D Systems, מהמובילות בעולם בתחום מדפסות תלת-ממד, אותה ניהל באותה תקופה הישראלי אבי רייכנטל. סימביוניקס הפכה לחטיבת הסימולציה של החברה הרוכשת וברונשטיין משמש כיום בתפקיד סגן נשיא למחקר ופיתוח של 3D Systems.
בועז טל, מנהל הכספים של החטיבה הישראלית, משמש גם כמנהל פעילות הסימולציה הלא רפואית, שעיקרה מערכת אימוני הלחימה. איך מגיעה חברת טכנולוגיה רפואית לעולם הלחימה? הוא מספר שמדובר ביוזמה של עובדי החברה שמשרתים כלוחמים במילואים, שהתנסו בסימולטורים הקיימים בצה"ל וחשבו שאפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימהבועז טל סמנכ"ל כספים
סימביוניקס סימולטור לחימהבועז טל סמנכ"ל כספים
סימביוניקס סימולטור לחימהבועז טל סמנכ"ל כספים
(צילום: שני רמץ)
טל אומר שיש קשר בין פיתוח סימולטור רפואי לפיתוח סימולטור לחימה: "שניהם מחייבים הבנה ב-VR עם הרבה אביזרים נלווים. כל אחד יכול לבנות מערכת עם שלט משחק, אבל לשלב בה אביזרים פיזיים כמו רובה או רימון וגם לאפשר הרבה משתתפים, ותוסיף לזה יכולת לעבוד יום שלם באבק ולכלוך - זה כבר לא קל". וכן, לדבריו הידע והיכולות שנדרשים לסימולציה של מערכות רפואיות דומים לאלה שנדרשים לסימולציה של לחימה, "עם התלהבות הרבה יותר גדולה. יש אצלנו מלחמות קשות על מקום בצוות", הוא אומר.
פעילות מאמן הלחימה התחילה רק בשנה שעברה, ובינתיים הספיקה החברה להדגים את היכולות שלה לצה"ל, כולל אימון הדגמה ללוחמי גבעתי ואימון מיוחד לרמטכ"ל הקודם גדי אייזנקוט. "אני מקווה שצה"ל ירצה לרכוש את המערכת כחלק מההצטיידות שלו וגם צבאות אחרים להם אנחנו מראים את זה", אומר טל, "אני חושב שזה העתיד של האימונים". בעוד כמה שבועות החברה תציג את הטכנולוגיה באירוע של צבא ארה"ב. אם האמריקאים יתלהבו, תצטרך החברה לקבל אישור ייצוא של משרד הביטחון שכן ייצוא סימולטור כמוהו כייצוא נשק מבחינת החוק.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
חיישנים על המתאמנים ומערכת מחשב ששולטת בכולם
(צילום: יח"צ)

כמו פרק של פאודה

אי אפשר לציין את שמו המלא של שאול, מדריך הלחימה, וגם את תמונתו נדרשנו לטשטש. שאול משמש כמדריך במילואים ביחידת המסתערבים דובדבן וניכר בו שהוא חי יום יום את האתגרים, שעבור רובנו נראים כמו עוד פרק ב"פאודה". הקשר עם סימביוניקס נוצר כשהיה צורך להעביר הדרכה לקבוצת קציני גבעתי ומאז הוא מלווה את החברה ומשתתף בפיתוח היכולות שלה. "כאיש הדרכה אני מאמין שצריך לדעת להתאים את ההדרכה ולמצוא את הערך המוסף בכל כלי הדרכה. כאן ראיתי לא רק תוכנה אלא גם גישה ואווירה ומוטיבציה, ביחד עם היכולות, ומאז אני פה", הוא אומר.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
לא לכל אימון חי"ר אפשר להביא טנק
(תמונת מסך)
מה היתרונות שיש להדרכת לוחמים בסימולציה? "אם אני רוצה ללמד בן אדם לבצע ירי, אני אקח אותו למטווח. אבל אם אני רוצה לעבוד בצורה יותר מורכבת ולהוסיף דברים שאי אפשר לעשות בהדרכה רגילה כמו לירות ב-360 מעלות, או ירי עומק, תקשורת עם רכב קרקעי שאי אפשר להביא לכל אימון וגם לאמן בקבלת החלטות, אז פה יש ערך מוסף לטכנולוגיה".
לדבריו, המערכת מאפשרת להתאים את האימון לכל לוחם אישית, להכין אותו ליציאה לשטח ולתרגל אותו בקבלת החלטות במצבי לחץ ואי ודאות. עם פיתוח הטכנולוגיה הוא אומר שניתן יהיה להשתמש במערכת גם כתחליף מטווח עם נשקים שמותאמים לשם כך.
יכולת נוספת של המערכת, לדברי טל, היא באיסוף הנתונים על כל מתאמן: "יש כאן כמות דאטה אדירה – לאן הסתכלת, לאן הקנה שלך היה מופנה, מה הדופק שלך ומה האירוע שגרם לך לעליית דופק. באימונים בצבא המדריך הולך תמיד עם הראשון בכוח אבל יש המון אקשן בזנב. הלקוח יכול לקחת את כל הדאטה הזה ולבנות כלים של בינה מלאכותית שיעזרו לשפר את המתאמן הספציפי, לבנות לו תוכנית אישית לפי החוזקות והחולשות שלו".
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
להסתכל על המציאות המדומה דרך הכוונת
(תמונת מסך)
משחקי מציאות מדומה הם לא עניין חדש. בין אם זה סוני פלייסטיישן ביתי או מערכת VR מקצועית למשחקים, הרעיון הוא להעלות את האדרנלין ולירות בכל מה שזז. המערכת של סימביוניקס נמצאת בליגה אחרת לגמרי. המטרה היא לדמות את המציאות האמיתית בה ייפגש הלוחם בהיבטים רבים ככל שאפשר. וזה תלוי רק בכמות החיישנים שרוצים להוסיף לסימולציה: קירות, מכשולים, אקדח, רימון, דלת מכונית.
התוכנה שפיתחה החברה מהווה את השלד העיקרי של המערכת אבל הצבא שירכוש אותה יכול להתאים את התרחישים לצרכיו. יחידה מיוחדת תוכל למשל להתאמן לפעולה אמיתית על בסיס מיפוי השטח והדמיית מרכיביו. בניית התסריט נעשית באמצעות מערכת עריכה שאינה מצריכה ידע בפיתוח תוכנה.
8 צפייה בגלריה
סימביוניקס סימולטור לחימה
סימביוניקס סימולטור לחימה
שילוב מידע מרחפן שטס מעל המציאות המדומה
(תמונת מסך)
בשלב הבא המערכת תוכל גם להדריך את המתאמנים באופן הדרגתי, לסמן להם מטרות או שלבי פעולה באמצעות שכבת מידע על המציאות המדומה. וכמו בחברה שבאה מעולם הבריאות, טל אומר שהמערכת תוכל לסייע להכנת החיילים לחוויית הקרב ועל ידי כך למניעת הלם קרב, ואולי גם לסייע בהתאוששות לחיילים שסובלים מהלם קרב.
עכשיו מקווים בחברה שצה"ל יחליט על אימוץ הטכנולוגיה. לכו תדעו, אולי במילואים הבאים שלכם אתם תמצאו את עצמכם מתרוצצים עם משקפי VR על העיניים.