עשרה חודשים אחרי ההשקה של הצ'אטבוט ChatGPT, שהובילה למרוץ חימוש בתחום ה-AI, מטא סוף-סוף מסתערת על התחום: בכנס השנתי של החברה שנפתח אתמול (יום ד') במטה שלה במנלו פארק, קליפורניה, חשפה החברה עוזר אישי מבוסס בינה מלאכותית בשם Meta AI, מחולל תמונות בשם EMU ולא פחות מ-28 צ'אטבוטים שיכולים לשוחח עם המשתמשים על תחומי עניין ספציפיים כמו ספורט, בישול, טיולים ועוד.
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים החדשים
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים החדשים
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים החדשים
(צילום: Carlos Barria / Reuters)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מטא אומנם מצטרפת למרוץ הזה באיחור - השוק כבר עמוס בצ'אטבוטים של מיקרוסופט, גוגל, וסטארטאפים כמו אנתרופיק, Inflection, Character.ai ואחרים - אבל יש לה יתרון לא מבוטל על המתחרים: בסיס המשתמשים הענק שלה, שעומד על יותר משלושה מיליארד משתמשים חודשיים פעילים. המשתמשים האלה לא צריכים להוריד אפליקציה חדשה או להקליד כתובת חדשה - הצ'אטבוטים האלה יופיעו מעצמם בוואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר.
בתשובה לשאלת ynet האם ההשקה של ChatGPT האיצה את פיתוח הבינה המלאכותית הגנרטיבית במטא, השיב סמנכ"ל המוצר של החברה כריס קוקס כי "היו לנו חוקרים מובילים בתעשייה שעבדו על מודלים של שפה ועל מודלים של תמונות לפני ChatGPT. אני חושב שזה שראינו את התעשייה מתרגשת מזה כמוצר צרכני גרם לנו להאיץ את המאמצים שלנו להעביר את זה משלב המחקר לידיים של האנשים. זה מה שבאמת השתנה בפברואר כאשר הקמנו את צוות הבינה המלאכותית הגנרטיבית שלנו בשביל לשלב את זה במוצרים שלנו".
5 צפייה בגלריה
כריס קוקס
כריס קוקס
כריס קוקס. רוח גבית מ-ChatGPT
(צילום: יובל מן)
בצעד שיווקי מעניין, גייסה מטא שורה של ידוענים ש"יגלמו" את הצ'אטבוטים החדשים שלה: הראפר סנופ דוג יהיה "שליט המבוך" וייתן לכם משימות בסגנון "מבוכים ודרקונים"; פריס הילטון תגלם את אמבר, בלשית שתעזור לכם לפתור תעלומות; יוצר הרשת הפופולרי מיסטר ביסט יהיה מעין אח גדול שיירד עליכם; והשף רוי צ'וי יהיה מקס, סו-שף שיעזור לכם בתחום הבישול. הצ'אטבוטים כבר זמינים בגרסת בטא בארה"ב - כרגע באנגלית בלבד - ובשבועות הקרובים יצטרפו אליהם צ'אטבוטים נוספים.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
"חלק מהמחקר היה לבדוק את הגבולות", אמר קוקס בשיחה עם עיתונאים במהלך הכנס, "כי להעליב קצת זה מצחיק, אבל להעליב באמת זה די גרוע וגם פוגעני". הוא התייחס לדיווח בוול סטריט ג'ורנל שלפיו חלק מהצ'אטבוטים של החברה דיברו אל אנשים שבחנו אותם בשפה פוגענית: "זה היה בשלבים המוקדמים של הפרויקט. מצאנו נקודת איזון שמבוססת על מחקר משתמשים ופאנלים שבהם השתתפו גם משתמשים צעירים. עיצבנו את המוצר תוך מחשבה על הקהל שיכול להשתמש בפלטפורמה, כולל בני נוער".
קוקס הוסיף כי הניסיון העשיר של מטא בתחום ניטור התוכן איפשר לה להגדיר לצ'אטבוטים אילו ביטויים נופלים תחת ההגדרה של ביטוי שנאה או בריונות: "יש לנו עשורים של ניסיון בהבנה של איך לסווג דברים כאלה בשפות שונות. אחד היתרונות של זה שיש לנו ניסיון בניטור רשתות חברתיות - לטוב ולרע - זה שיש לנו בינה מלאכותית שיודעת בדיוק כיצד לקבוע את הגבולות לפי כללי התוכן שלנו. אם אתה מכניס טקסט שלא עומד בכללים שלנו - לא תקבל תשובה. אותו דבר לגבי הטקסטים והתמונות שנוצרים בצד שלנו".
קוקס נשאל כיצד השילוב של צ'אטבוטים בוואטסאפ ישפיע על ההצפנה מקצה לקצה של האפליקציה, והבהיר בתגובה כי ההודעות יהיו מוצפנות עד לרגע שבו הן מגיעות ל-AI: "בשלב הזה, אנחנו נוכל לקרוא את ההודעה ולהשתמש בה בתור דאטה. אנחנו מבהירים את זה למשתמשים באופן ברור. אנחנו חושבים שזה תואם למה שהמשתמשים מצפים לו כשהם מתקשרים עם AI שמופעל על ידי מטא".

להכניס את העוזר לשיחה

אנג'לה פאן, חוקרת בינה מלאכותית שעבדה על הפרויקט, אמרה כי הצ'אטבוטים לא ישתמשו בדאטה של המשתמשים על מנת לספק חוויה מותאמת אישית, "אבל אם משתמשים מתקשרים עם ה-AI ונתקלים בתוכן שאינו הולם לדעתם, הם יכולים לדווח על כך והדבר יופיע במערכות האימון שלנו לצורכי בטיחות". עם זאת, קוקס ציין כי הצ'אטבוט כן לוקח בחשבון מידע שנאמר לו במהלך השיחה, כך שיש הקשר לתשובות שהוא מספק. לדבריו, "זה אחד הדברים שהופכים את הטכנולוגיה הזאת לעוצמתית".
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג בנאום הפתיחה של הכנס
(צילום: Carlos Barria / Reuters)
מטא הציגה כאמור גם עוזר אישי חדש, Meta AI, שאיתו יהיה ניתן לתקשר באופן ישיר בפלטפורמות השונות של החברה, ויהיה ניתן גם לצרף אותו לצ'אט קבוצתי. "הרבה פעמים אתה מתכנן משהו, אתה בעיר חדשה ומחפש מקום לאכול בו, או שהגעת לכנס ואתה רוצה לברר איפה אפשר לשתות קפה לפני", אמר קוקס, "הרבה מזה קורה בהתכתבויות. ומה שאנחנו מנסים לעשות זה להעלים את החלק שבו אתה צריך לחפש (באפליקציה אחרת - י"מ) מה פתוח, להדביק לינק וכו', ופשוט להכניס את העוזר לתוך ההתכתבות".
5 צפייה בגלריה
כנס מטא פייסבוק 2023
כנס מטא פייסבוק 2023
כנס מטא קונקט 2023
(צילום: יובל מן)
קוקס התייחס גם לקשר בין הצ'אטבוטים החדשים של מטא לבין המטאברס - הגלגול העתידי והתיאורטי של האינטרנט שהחברה השקיעה כבר עשרות מיליארדי דולרים בבנייה שלו. "הדמויות שדיברנו עליהן היום יוכלו להיות בסופו של דבר NPC (דמות שאינה שחקן) במשחקים. מדובר בדמות שאתה יכול לדבר איתה ומשחקת תפקיד כלשהו. אנחנו נהפוך אותן לזמינות, ויותר חשוב מזה, אנחנו רוצים לאפשר לכל אחד לבנות דמויות כאלה. הרבה מהעבודה בפיתוח משחקים מוקדשת לבנייה של דמויות שאתה מתקשר איתן ויש להן קווי עלילה לינאריים. הבינה המלאכותית תאפשר ליצור דמויות שיהיו יותר ספונטניות ויגיבו לסיטואציה שבה הן נמצאות. אז התוכניות שלנו הן שכל זה יהיה זמין בסביבות תלת-ממד כמו הורייזון (פלטפורמות המציאות המדומה של מטא - י"מ), ויהיה זמין למפתחים וליוצרים. כך, למשל, אמן או שף יוכל לבנות גרסה של עצמו ולפתח משחק מסביבה".
מטא מאפשרת גם לעסקים ליצור צ'אטבוטים על מנת לתקשר עם הלקוחות שלהם באמצעות וואטסאפ ומסנג'ר, אבל עושה זאת בזהירות ובאופן מצומצם. "יותר מ-100 מיליון עסקים משתמשים באפליקציה העסקית של וואטסאפ כדרך עיקרית בשביל לתקשר עם הלקוחות שלהם", אמר קוקס, "מדובר בעסקים קטנים מרחבי העולם שאין להם ערוץ אחר לשוחח עם הלקוחות שלהם, ורבים מהם לא עומדים בעומס של ההודעות שהם מקבלים. אלה שאלות בסגנון 'האם אתם פתוחים?' ו'האם יש לכם את המוצר הזה במלאי?'. אנחנו מקווים ש-AI יעזור להפוך את השיחות האלה להרבה יותר קלות לבעלי עסקים".

"הולך להיות מרתק"

במהלך השיחה נשאל קוקס אם הגידול הצפוי בהיקף התוכן שנוצר על ידי AI עלול לפגוע בפלטפורמות של מטא ולגרום לאנשים לנטוש אותן. "זה הולך להיות מרתק", ציין קוקס והודה כי המשתמשים מעוניינים בסופו של דבר בחוויה אותנטית. "העבודה שלי ושל צוותי המוצר היא ליצור את המוצרים הכי שימושיים שיש. אנשים יגידו לך אם הם לא אוהבים אותם", אמר.
"יש תסריט שבו כמו כל טכנולוגיה אחרת, זה יאפשר לממש פוטנציאל יצירתי ויהפוך אנשים להרבה יותר יעילים. לשם אנחנו מכוונים", אמר קוקס, "התסריט השלילי? עדיין לא ראינו הוכחה לכך שמדובר בכלים שימושיים ברמה היומיומית. הם בהחלט מושכים ומעניינים, אבל לא ראינו עדיין משהו כמו וואטסאפ, אימייל או מצלמה. ואני חושב שזאת העבודה שלנו בעצם, להשתמש בהשקה הראשונה הזאת כדי להבין אילו דברים יכולים להיות שימושיים באופן יומיומי ולהפוך את החיים שלנו לקלים ויצירתיים יותר".
5 צפייה בגלריה
קווסט 3
קווסט 3
קווסט 3. "קסדת מציאות מעורבת מיינסטרים ראשונה"
(צילום: יובל מן)
לצד שלל הצ'אטבוטים החדשים, מטא הכריזה במהלך הכנס גם על משקפי המציאות המעורבת קווסט 3, שיאפשרו לשלב חוויות דיגיטליות בסביבה הפיזית של המשתמשים. המשקפיים שיושקו ב-10 באוקטובר יעלו החל מ-499 דולר - 3,000 דולר פחות מהמשקפיים המתחרים של אפל, Vision Pro, שצפויים להגיע לחנויות בשנה הבאה.
"זאת הולכת להיות קסדת המציאות המעורבת (MR) הראשונה שמגיעה למיינסטרים", אמר קוקס, "ומה שמציאות מעורבת מאפשרת זה למשל חוויית כושר שמתרחשת בחדר שלך, במקום להסתיר את הסביבה ולשכוח שאתה בסלון שלך, מה שיכול לבלבל לפעמים. אחותי כל הזמן מתלוננת שהיא נותנת מכות לספה. הבעיות האלה נעלמות עם מציאות מעורבת". לדברי קוקס, מציאות מעורבת תהפוך את הקווסט 3 לשימושיים יותר עבור יותר אנשים בהשוואה לדור הקודם. הוא סירב לספק תחזית לגבי המכירות העתידיות של המכשיר, אבל העריך כי המחיר הנגיש לצד השיפור בביצועים, השילוב המתוכנן של שירות אקסבוקס גיימינג קלאוד ושורה של כותרים חדשים שהוסיפה מטא לספריית המשחקים של הקסדה ייתנו להן רוח גבית.
הכותב הוא אורח של חברת מטא בכנס