צרכנים שמעוניינים לרכוש טלוויזיה חדשה נאלצים כבר שנים לפלס את דרכם בין שלל מושגים שיווקיים יותר ופחות - OLED, 4K, QLED, קוונטום דוט, 8K - וזהו רק קצה הקרחון. השנה מצטרף לז'רגון ביטוי חדש - QD-OLED (קליט, נכון?) - אבל מדובר דווקא בחדשות טובות. QD-OLED היא טכנולוגיה חדשה שאמורה להגביר את התחרות בשוק ולהוביל לירידה במחירים, ואלה לא החדשות הטובות היחידות לגבי בציר הטלוויזיות של 2022. מתכננים לרכוש טלוויזיה בשנה הקרובה? הכתבה הזו עבורכם.
3 צפייה בגלריה
טלוויזיית QD-OLED של סוני
טלוויזיית QD-OLED של סוני
העתיד נראה בהיר. טלוויזיית QD-OLED של סוני
(צילום: סוני)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

החדשות הטובות: לא מדברים על 8K

אם אתם ממש רוצים לרכוש מסך 8K, היצע 2022 בהחלט יאפשר לכם לעשות את זה. כמעט כל היצרניות ישיקו מסכים כאלה, אבל רובן ככולן ללא רעש שיווקי סביב הרזולוציה הגבוהה (7,680x4,320). למה? אולי כי אחרי שנים של ניסיונות להפוך את 8K לדבר הגדול הבא שבזכותו אנשים ירצו לקנות מסך חדש, היצרניות מציגות חדשנות אמיתית - כזו שתשפיע באמת על חוויית הצפיה שלכם - בזמן ש-8K מתברר שנה אחר שנה כגימיק.
3 צפייה בגלריה
ה-8K של סמסונג
ה-8K של סמסונג
ה-8K של סמסונג. לא השתכנענו שחייבים
(צילום: טל שחף)
רוב הצרכנים יתקשו להבחין בהבדל מהותי בין 4K ל-8K ממרחק צפייה סטנדרטי של כמה מטרים, גם בהינתן מסך גדול יחסית, סביב 80 אינץ'. יצרני התוכן, שיודעים את זה, לא ממהרים להשקיע כסף ביצירת גרסאות 8K לסרטים ולסדרות הטלוויזיה שלהם. אולי בעוד כמה שנים נראה דור חדש של קונסולות משחק ביתיות שתומכות ב-8K, וזה יעורר את השוק קצת, אבל בינתיים אין שום סיבה משכנעת לרכוש מסך שכזה, והצרכנים מבינים את זה.

החדשות העוד יותר טובות: LG אינה יצרנית טלוויזיות ה-OLED היחידה בשוק

אם רכשתם מסך טלוויזיה בעשור האחרון, הוא מבוסס על אחת משתי טכנולוגיות: LCD או OLED. בלי להיכנס ליותר מדי פרטים - יש לנו כתבה שלמה על זה - נזכיר ש-OLED היא הטכנולוגיה המתקדמת יותר, שבה כל נקודה מאירה את עצמה. זה מאפשר למסכים האלה להגיע למספר רב יותר של צבעים וגוונים, כולל הצגה של שחור "אמיתי". החיסרון: מסכי OLED בהירים פחות ממסכי LCD, שמשתמשים בתאורה אחורית.
בשנים האחרונות, מסכי ה-LCD המתקדמים יותר, ביניהם סדרות QLED של סמסונג ו-QNED של LG (נכון שראשי תיבות שיווקיים זה נפלא ולא מבלבל בכלל?), מתקרבים לרמת הצבעים של OLED, אבל הם עוד לא שם, ויש כנראה גבול ליכולת שלהם, פשוט כי הם חייבים להאיר את הפאנל מאחור וחלק מהאור תמיד יזלוג.
3 צפייה בגלריה
טלוויזיה של LG
טלוויזיה של LG
מסך של LG. עכשיו היא מייצרת גם MicroLED
(צילום: יח"צ)
במקביל, המצב בשוק ה-OLED השתפר בכל הקשור למחירים, אך עדיין תלוי בצורה מהותית מאוד בחברה אחת: LG. היא היחידה שפיתחה תהליך לייצור פאנלי OLED בגדלים הרלוונטיים למסכי טלוויזיה. יש לכם OLED של סוני או פיליפס? LG היא זו שייצרה את הפאנל ומכרה אותו לאחת ממתחרותיה.
ובכן, עכשיו זה נגמר: החל מ-2022 יש שחקן חדש בשוק הזה. סמסונג, שבילתה את חצי העשור האחרון בניסיון ללכלך כמה שרק אפשר על טכנולוגיית OLED, בעיקר באמצעות שיח אנכרוניסטי למדי על בעיות צריבה שכמעט ולא קיימות כבר במסכים המודרניים, מתחילה עכשיו לייצר מסכי OLED בעצמה. ולא סתם OLED, אלא גרסה שעל פניו לפחות נראית מתקדמת יותר, בשם QD-OLED, שבה היא משלבת את טכנולוגיית ה-Quantum Dot שלה כדי לנסות ולפתור את עניין הבהירות וכן לשפר עוד יותר את עושר הצבעים (בעיקר כשמדובר בסצינות בהירות).
נכון לעכשיו, אנחנו יודעים שגם סמסונג וגם סוני ישיקו מסכי QD-OLED במהלך השנה, ואילו דל תשיק מסך מחשב המבוסס על הטכנולוגיה. אבל אין יותר מדי פרטים על המסכים האלה, ואין גם מחירים. אלה ייחשפו כנראה בשבועות הקרובים, ואפשר להניח שלפחות בשנה הראשונה הם יהיו גבוהים. בנוסף, כמו עם כל טכנולוגיה חדשה, יידרש לסמסונג זמן כדי להגיע לקצב ייצור גבוה ולייעל את התהליך שלו.
אז למה מדובר בחדשות מצוינות? כי תחרות בשוק הזה היא דבר מבורך. כבר היום, LG ייעלה את תהליך ייצור ה-OLED שלה מספיק כדי להתחרות ברמת מחיר עם מסכי LCD, זאת כשרק לפני כמה שנים אלה היו מסכים לאלפיון העליון בלבד. השנה, נראה לראשונה מסכי OLED בגודל 42 אינץ' בלבד, שיהיו זולים יותר ממה שבא לפניהם.
כשהמתחרה הגדולה שלה נושפת בעורפה, אפשר להניח ש-LG תשקיע לא מעט בניסיון לשמר את הפער. בזכות התחרות, והמחירים שכנראה ימשיכו לרדת, השוק סוף סוף עשוי להתחיל לדחוק החוצה את טכנולוגיית LCD הוותיקה, כמו שהיא בזמנו דחקה החוצה את מסכי ה-CRT העצומים. וכולנו נרוויח מזה.

ואם כבר תחרות

בזמן ש-OLED מגיעה לעם, הטכנולוגיה הגדולה הבאה עדיין מחוץ להישג ידם של רוב הצרכנים - אבל גם כאן יש חדשות טובות. סמסונג מוכרת כבר זמן מה מסכים בטכנולוגיה שיום אחד אמורה להחליף את OLED, ששמה MicroLED. יש לה יתרונות בהירות ותצוגה מהותיים, אבל מדובר במסכים שעולים כ-150 אלף דולר לגרסה של 110 אינץ', ולא מיוצרים בגדלים שרלוונטיים לרובנו.
השנה, LG תשיק מסך MicroLED משלה, בגודל 134 אינץ'. זה סימון טריטוריה מובהק, יריית פתיחה בתחרות על הדור הבא של המסכים. ותחרות, כאמור, היא דבר מבורך עבור הצרכנים.