בשבועות האחרונים לקוחות רבים מתלוננים ברשתות החברתיות על כך שחברת פנגו לכאורה חייבה אותם על שירות "פנגו סימפל" בעלות של 9.90 שקלים לחודש, ללא אישור מפורש. זאת, לאחר שבשנה שעברה הגיעה החברה להסכם פשרה בשתי תביעות ייצוגית שהוגשו נגדה ב-2019 בגין טענה דומה ונאלצה לפצות צרכנים בסך כולל של כשני מיליון שקל - כאשר כל צרכן היה אמור לקבל 9 שבועות של תיקון פנצ'ר חינם בשווי 5 שקלים ללקוח.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, התייחסה לנושא עו"ד אגם דניאל מהמחלקה המשפטית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, וטענה כי "עמדת הרשות היא שנדרשת הסכמה פוזיטיבית של הצרכן כדי לצרף אותו לשירות. במקרה של התביעה מ-2019, כבר סומן לצרכן מלכתחילה כאילו הוא רוצה את השירות כברירת מחדל. במסגרת הסדר הפשרה, פנגו התחייבה להפסיק עם השיטה הזו של ברירת המחדל והתחייבו לפעול באמצעות מנגנון הצטרפות שונה שבעצם הצרכן מצטרף לשירות מתוך הבחירה שלו ולא כפי שהיה קודם".
היא הוסיפה: "בימים אלו הרשות עורכת בדיקה לגבי תלונות חדשות שמגיעות ואנחנו גם מזמינים צרכנים להתלונן בפנינו בנושא. כמובן שמי שהשתייך לקבוצה הייצוגית במסגרת התובענה (משנת 2019 - צ"ח וד"ר), אז העניין קצת יותר קשה איתו, מכיוון שכבר נפסק פיצוי בעניין".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר בשירות פרימיום שכולל בין היתר תזכורת להפעיל ולסיים את החנייה, תשלום מהיר בחניונים, שירות "איפה האוטו" שמאפשר לנווט אל הרכב החונה ועוד. יובהר כי כיום, באתר פנגו אכן מצוין במפורש כי השירות הוא בתשלום של 9.90 שקלים לחודש לכל רכב במנוי. אולם, חלק גדול מהלקוחות הצטרפו לשירות לפני שנת 2019 - אז שינתה את "ברירת המחדל" של התשלום - ואותם לקוחות, אשר ייתכן כי חלקם הגדול הצטרפו לשירות עוד לפני שנת 2019, מתלוננים על כך שלא נתנו אישור תשלום עבור כל רכב שצירפו לאפליקציה ולכן התשלום החודשי זינק, לכאורה ללא ידיעתם.
3 צפייה בגלריה
הלוגו של פנגו
הלוגו של פנגו
הלוגו של פנגו
כך למשל, אחת הלקוחות סיפרה בדף הפייסבוק של החברה: "זהירות מפני 'שיטת מצליח'! בחודשים האחרונים אני מקבלת חשבוניות הזויות מפנגו בסכומים שלא מתיישבים עם השימוש שלי אבל אני לא אחת מתעקשת ובודקת... התקשרתי, ביקשתי מהנציגה לפרט לי על מה אני משלמת והיא השיבה שמלבד שירותי החנייה, אני משלמת על שירות שרכשתי ב-2019 שנקרא simple בעלות של 9.90 שקלים לחודש. אז כששאלתי אותה למה החשבונית על סך 97 שקל, מסתבר שהשירות הוא על כל רכב שנמצא באפליקציה שלי! זאת אומרת שעל כל רכב שאי-פעם צירפתי לאפליקציה כדי להפעיל לו פנגו (למשל של סבתא שלי בת ה-70 שאין לה מושג מה זה אפליקציה ומי זה פנגו), פנגו מחייבת אותי באופן אוטומטי ומבלי לעדכן אותי".
3 צפייה בגלריה
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
(צילום מסך)
לקוחה נוספת כתבה: "אני לא אוותר לכם על השירות של פנגו סימפל שלא ביקשתי ובכל זאת קיבלתי. תצטרכו להחזיר לי רטרו אחורה, כי זו פשוט חוצפה". במקביל, נפתחה קבוצה בפייסבוק המכונה "נפגעי פנגו", בה חברים עד כה למעלה מ-550 אנשים, אשר חלקם טוענים כי בכוונתם להגיש תביעה ייצוגית נגד החברה.
עו"ד דניאל מהרשות להגנת הצרכן הוסיפה וטענה כי "תמיד כשמצטרפים לשירות חשוב מאוד לבדוק על מה בדיוק חותמים, מה בדיוק אנחנו מקבלים וכמה אנחנו משלמים. עם כמה שהרשות רוצה ומנסה לפעול בכל החזיתות נגד כל העוסקים, עדיין צריך לזכור שאנחנו מוגבלים במשאבים ומנסים לעשות את המיטב, אבל הצרכן חייב גם קצת לגלות אחריות אישית ולנסות לעקוב כמה שיותר". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
לקוחות מתלוננים נגד פנגו בפייסבוק
(צילום מסך)
מחברת פנגו נמסר בתגובה: "פנגו מעניקה מגוון שרותים בתחום התחבורה ומאפשרת ללקוחות שבוחרים בכך להצטרף למסלול סימפל, המספק בין השאר שרותי הארכת חנייה וכיבוי אוטומטיים (זזתי) והטבות משתנות ביניהן צבירת כסף לחניות. חשוב לציין כי לקוחות מצטרפים למסלול בצורה אקטיבית כולל אישור כפול באפליקציה. מיד לאחר ההצטרפות נשלח ללקוח מייל סיכום עסקה, הודעת אסמס ובכל חודש מצויין מסלול הסימפל בסעיף נפרד בחשבונית. שירות הלקוחות שלנו ימשיך לעמוד לרשות משתמשי פנגו בכל עניין באדיבות ובמסירות".