סוף ל"שיטת מצליח" של פנגו: בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו אישר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד פנגו, על כך שהחברה גבתה מלקוחותיה 5.90 שקלים על שירות בתשלום בשם פנגו סימפל - בלי שהם אישרו את התשלום במודע. רק אחרי החודש הראשון קיבלו הודעה לגבי השירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצרכנים יפוצו בתשעה שבועות של שירות תיקון פנצ'ר חינם. שווי הפיצוי: 5 שקלים ללקוח (2 שקלים לחודש), במקום 5.90 שקלים שנגבו על ידי החברה (לחודש ראשון. אחריו הצרכנים יודעו על הרישום לשירות), כשהיקף הזכאים להחזר ופיצוי עומד על 461,700 איש.
2 צפייה בגלריה
הלוגו של פנגו
הלוגו של פנגו
הלוגו של פנגו
כלומר, סכום ההחזר נמוך בכ-415 אלף שקלים מהסכום שפנגו גבתה, אם כי ייתכן שחלק מהלקוחות בחרו להמשיך בשירות. גובה סך כל הפיצוי יעמוד על 2.077 מיליון שקל, כאשר סכום התביעה המקורי היה 8.5 מיליון שקל. שלושת התובעים הייצוגיים יקבלו 20 אלף שקל לכל אחד ופנגו תשלם עבורם הוצאות משפט בסך 10,000 שקל. עורכי הדין קיבלו 335 אלף שקל.
כל הלקוחות שהצטרפו לחברה מ-17 בנובמבר 2015 עד 14 במרץ 2019 כלולים בהסכם הפשרה. מדובר בשתי בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו ב-2019 שאוחדו.
בתביעות בהן כי פנגו צירפה צרכנים שירותים נלווים לשירות העיקרי אותו היא מעניקה (שירות מבוסס מיקום המאפשר למשתמש לשלם בעד משך חניה עירונית ב"כחול לבן" ישירות מהטלפון הנייד) ללא ידיעתם, באופן אוטומטי כברירת מחדל בעת התקנת האפליקציה. בין היתר: פנגו סימפל - שירות שכולל תזכורות והםסקה אוטומטית של חניה. היום אגב הוא מתומחר ב-9.90 שקלים לחודש.
עוד נטען כי דף ההרשמה ובו מסומן שירות פנגו סימפל ניתן ללקוח כברירת מחדל, באופן המנוגד להוראות הדין. הלקוח כלל לא נדרש לסימון אקטיבי של השירות הנוסף, אלא צורף כברירת מחדל אגב הרישום לאפליקציה. בנוסף, השימוש בפרסומות קופצות גורם לצירוף לקוחות בתשלום בהיסח הדעת. כמו כן, נטען כי פנגו מצרפת לקוחות לשירותים נוספים ללא הסכמתם אף באמצעות המוקד הטלפוני.
2 צפייה בגלריה
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון
עורכי הדין שחר סקברר (מימין) ונמרוד גרון. ייצגו את התובעים
(צילום: גדי אהד)
פנגו טענה בין היתר, כי המבקשים וחברי הקבוצה בכללם נרשמו לשירותיה שבתשלום בידיעה ובהסכמה שכן האפשרות להירשם לשירות זה מופיעה כבר בדף ההצטרפות לשירות הבסיסי. בידי הלקוח הבחירה אם להירשם לשירות זה או אחר. לטענתה, עמוד ההרשמה קצר וברור, הרישום לשירותים נוספים מודגש הן בגודל הכיתוב והן בצבע. גם לאחר הרישום פנגו נוקטת בשלל אמצעים המתעדים את הרישום לשירות אליו נרשם הלקוח, לרבות הודעה העולה על מסך המכשיר הסלולרי מיד לאחר הרישום והודעות סיכום עסקה הנשלחות זמן קצר לאחר סיום ההרשמה. היא טענה שהתובעים ביטלו את השירותים חודשים רבים אחרי שצורפו אליהם.
היועץ המשפטי לממשלה הגיב להסכם הפשרה בכך שיש לקחת בחשבון את האפשרות לפיה יהיו "נהני הטבה" שלא יהיו מעוניינים לממש את ההטבה המוצעת, המצרפת אותם הלכה למעשה לשירות שלא בחרו להימנות עליו מלכתחילה. על כן, הציע לבחון אפשרות להטבת קרדיט שתנוצל על ידי חברי הקבוצה לשירותים שהם מבקשים לעשות בהם שימוש. כמו כן, המליץ ליידע את הלקוחות על דבר ההטבה ב-SMS ולא רק במייל.
את התובעים בתביעה הייצוגית ייצגו עורכי הדין שחר סקברר, נמרוד גרון, עמית עידו ואחיה רבינוביץ'.
עוה"ד סקברר וגרון מסרו כי: "התופעה של צירוף לקוחות לשירותים בתשלום מבלי לקבל את הסכמם הפוזיטיבית, היא תופעה פסולה וטוב עשתה פנגו שמעבר לפיצוי לציבור, היא גם שינתה את דרכיה. דומה שפסק הדין מהווה איתות גם לחברות אחרות ואנו תקווה שהתופעה הזאת תעלם".