תשלום הארנונה עלול להיות עול כלכלי כבד, במיוחד עבור מי שמרוויח מעט יחסית. בעשור האחרון זינק מחיר הארנונה ביותר מ-20% במצטבר ובשנה הבאה (2023) צפוי מחיר הארנונה לעלות ב-1.37% נוספים. כך למשל, התעריף החודשי הממוצע לדירת 100 מ"ר עומד כיום על כ-466 שקל בתל אביב, כ-631 שקל בירושלים וכ-580 שקל בחיפה. כלומר, מדובר בהוצאה שיכולה להגיע לכ-8,000-5,000 שקל בשנה ואף יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, החוק במדינת ישראל מאפשר הנחה משמעותית ולעיתים אף פטור מלא מארנונה עבור אזרחים רבים, בהם קשישים, נכים, חיילים, בעלי הכנסה נמוכה ועוד. כדי לסייע לכם לממש את הזכות שלכם ולהקל מעט על הוצאות משק הבית, במיוחד בתקופה כמו הנוכחית בה האינפלציה מזנקת וכמעט הכל מתייקר, ריכזנו עבורכם כמה מתנאי הזכאות העיקריים עבור אותה הנחה.
2 צפייה בגלריה
חשבון ארנונה מצונזר, עיריית תל אביב-יפו
חשבון ארנונה מצונזר, עיריית תל אביב-יפו
חשבון ארנונה בתל אביב

בעלי הכנסה נמוכה

אחת ההנחות הרחבות והמשמעותיות ביותר שקיימות כיום על תשלום הארנונה היא לבעלי הכנסה נמוכה. הנחה זו נעה בין 20% ל-90% מגובה הארנונה ומחושבת לפי מספר הנפשות בבית וההכנסה הממוצעת הכוללת. יחד עם זאת, יודגש כי הרשות המקומית לא מחויבת לתת הנחה זו ואף יכולות לבחור להעניק אותה באופן חלקי בלבד. לכן, תנאי ההטבה והזכאות עשויים להשתנות לפי מיקום מגורים.
מבחן ההכנסה מתייחס לסך ההכנסות (ברוטו) של המתגוררים בנכס מכל מקור, פרט למענקי עבודה, קצבאות ילדים, קצבאות זקנה, קצבאות שאירים, גמלת ילד נכה ותגמול מיוחד לחיילי מילואים. בנוסף, דמי שכירות שמקבלים עבור השכרת דירה לא יכללו בחישוב ההכנסה לצורך קבלת ההטבה, וזאת עד לגובה דמי השכירות שמשלמים עבור הדירה שמתגוררים בה.

יש לכם ילדים שעובדים ומתגוררים בבית? מחצית מההכנסה החודשית שלהם תיכנס גם היא לצורך חישוב ההכנסה של המתגוררים בנכס. כאשר יש רק ילד עובד אחד, הכנסה של עד 5,300 שקל בחודש לא תיחשב בסך ההכנסות של הבית.
שוכרים דירה עם עוד אנשים? התקנות לא מתייחסות למקרה של דירת שותפים, אולם במקרה כזה עשויה הרשות לתת הנחה לזכאי לפי חלקו היחסי בשטח הדירה. בררו זאת אל מול הרשות המקומית בה אתם מתגוררים.
חישוב ממוצע ההכנסות החודשית לצורך קבלת ההטבה משתנה עבור שכירים ועבור עצמאים. לשכירים יש את האופציה לבחור באחת משתי שיטות חישוב: ממוצע ההכנסה החודשי ב-12 החודשים שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים את ההנחה או ממוצע ההכנסה בשלושת החודשים האחרונים של אותה שנה בלבד.
עבור עצמאים, חישוב ממוצע ההכנסה נעשה לפי ההכנסה החייבת במס כפי שנקבעה בשומת מס ההכנסה השנתית האחרונה שבידם, כשהיא מחולקת ב-12 ומותאמת למדד הממוצע של החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר של השנה הקודמת, בתוספת הכנסה ממוצעת ממקורות נוספים שאינם כלולים בהודעת השומה.
שיעור ההנחה משתנה כאמור בהתאם למספר הנפשות בנכס וההכנסה הכוללת של משק הבית. כך למשל, אדם שגר לבדו ומכניס עד 3,322 שקל יקבל 60% הנחה בארנונה. זאת, לעומת משפחה של חמישה למשל שתקבל 80% הנחה בארנונה אם סך ההכנסות שלה לא עולה על 7,268 שקל בחודש. לעומת זאת, משפחה מרובת ילדים עם תשע נפשות, תוכל לקבל עד 90% הנחה גם אם ההכנסה החודשית הממוצעת שלה עומדת על 13,463 שקל או פחות.
מעבר למבחן ההכנסה, מי שנגרמו לו הוצאות גבוהות במיוחד בשל טיפולים רפואיים - חד-פעמיים או מתמשכים - שלו או של בן משפחתו, יכול להגיש בקשה להנחה של עד 70% בארנונה "לנזקקים". בנוסף, במקרים רבים רשויות מקומיות מאשרות הנחה בארנונה למי שיש להם הוצאות גבוהות בגין טיפולי פוריות.
גם מי שמקבל קצבת הבטחת הכנסה או קצבת מזונות, החל לקבל אותה לפני 1.1.2003 ולא הייתה הפסקה רצופה של שישה חודשים בזכאותו, עשוי להיות זכאי להנחה בגובה של עד 70% בתשלומי הארנונה.

אזרחים ותיקים

בניגוד להטבות לבעלי הכנסה נמוכה, שכאמור נתונות לשיקול דעתה של הרשות המקומית הרלוונטית, יש הנחות "חובה" להן זכאי כל אדם שעומד בקריטריונים. כך למשל, כל אזרח ותיק זכאי להנחה של 30% בארנונה עד לשטח של 100 מ"ר וכל אזרח ותיק המקבל הבטחת הכנסה זכאי להנחה של 100% בארנונה עד לשטח של 100 מ"ר. בנוסף, אזרח ותיק שמקבל קצבת זקנה לנכה זכאי גם הוא להנחה של 100% בארנונה עד לשטח של 100 מ"ר.
הנחות נוספות שאינן חובה אלא כן תלויות בשיקול דעתה של הרשות המקומית, הן במקרים של אזרח ותיק המקבל קצבה ללא השלמת הכנסה (עד 25% הנחה ל-100 מ"ר לכל היותר), של אזרח ותיק המקבל קצבה והשלמת הכנסה (עד 100% הנחה ל-100 מ"ר לכל היותר) ושל אזרח הזכאי לגמלת סיעוד (עד 70% הנחה בארנונה ללא מגבלת שטח).

נכות

הנחות החובה היחידות לציבור הנכים בישראל הן לנכי מלחמה בנאצים, נכי צה"ל ומשפחות שכולות, נכי משטרה ונכי שירות בתי הסוהר. בכל אחד ממקרים אלו זכאים הנכים להנחה בארנונה של 66% עד לשטח של 70 מ"ר או עד לשטח מעט גדול יותר של 90 מ"ר, אם הבית מכיל ארבע נפשות או יותר.
בנוסף, קיימות הנחות בארנונה לנכים שהן לשיקול דעתה של הרשות המקומית. כך למשל, נכה הזכאי לקבצה חודשית מלאה ודרגת אי-כושר ההשתכרות שלו היא בשיעור של 75% ומעלה, יכול להיות זכאי להנחה בארנונה של עד 80% ללא מגבלת שטח. בנוסף, כל אזרח בעל נכות רפואית של 90% ומעלה יכול להיות זכאי להנחה של עד 40% בארנונה וכל עיוור הנושא תעודת עיוור עשוי להיות זכאי להנחה של עד 90% בארנונה.

הנחה לפי סוג נכס

מעבר לזכאות בגין הגיל של בעל הנכס או מצבו הכלכלי או הרפואי, יש הטבות בארנונה שניתנות גם בגין סוג הנכס עצמו. כך למשל, נכס שאינו ראוי לשימוש מקבל פטור מלא מתשלומי ארנונה למשך שלוש שנים ולאחר מכן יידרש בעל הנכס לתשלום בסכום מזערי בלבד למשך חמש שנים נוספות (בסופן שוב יקבל פטור מלא מארנונה). כמו כן, גם בעלי אדמה חקלאית שלא נעשה בה שימוש בשנת שמיטה זכאי להנחה בארנונה בגובה 90%-100%.
הנחות נוספות הניתנות לפי סוג הנכס הן אינן חובה וניתנות לשיקול דעתה של הרשות המקומית. כך למשל, בניין חדש וריק ממגורים עשוי להיות זכאי להנחה זמנית של עד 100% לתקופה של עד שנה ולאחר מכן להנחה בשיעור של 50%-66%.
בנוסף, בעלי דירה שמכרו את זכויותיהם במסגרת פרויקטי פינוי-בינוי עשויים להיות זכאים להנחה בתשלום הארנונה על הדירה החלופית שקיבלו בחמש השנים הראשונות למגוריהם בדירה.
יחד עם זאת, ההנחה (25%-100%), תינתן רק על השטח שנוסף בדירה החדשה לעומת הדירה שפונתה. למשל, אם עזבתם דירה של 100 מ"ר לטובת דירה של 150 מ"ר, תקבלו את ההנחה רק על ה-50 מ"ר הנוספים של הדירה החלופית. בנוסף, הנחה זו בכל מקרה תלויה בכך שההכנסה החודשית הממוצעת של בעל הדירה לא עולה על הרף הקבוע בתקנון, בהתאם למספר הנפשות המתגוררות בנכס.

הנחות אחרות

הנחות נוספות ניתנות בגין מגוון מצבים אישיים שונים המפורטים בחוק או בתקנות הרשות המקומית. כך למשל, אסיר ציון המקבל תגמול לפי מבחן הכנסה זכאי להנחה של 100% בארנונה עד לשטח של 100 מ"ר. בנוסף, נפגעי פעולות האיבה זכאים להנחה של 66% עד לשטח של 70 מ"ר או עד לשטח מעט גדול יותר של 90 מ"ר, אם הבית מכיל ארבע נפשות או יותר.
גם חיילים בשירות חובה (עד ארבעה חודשים לאחר השחרור), הורים של חיילים שפרנסתם תלויה בילדיהם ומתנדבים בשירות הלאומי זכאים להנחה של 100% עד לשטח של 70 מ"ר או עד לשטח של 90 מ"ר, אם הבית מכיל ארבע נפשות או יותר (בשירות הלאומי הרף הוא בכל מקרה 70 מ"ר).
משרתים בשירות האזרחי זכאים להנחה בגובה 50%-100% בהתאם לאופי השירות שלהם (מלא/מפוצל/ביטחוני/חברתי וכד'). הנחה זו כפופה גם היא למגבלה של 70 מ"ר או 90 מ"ר לבית עם ארבע נפשות או יותר.
כמו כן, מחזיק בנכס באזור שדרות ועוטף עזה זכאי להנחה של 45% בארנונה לדירת מגורים ושל 39% לכל נכס אחר (ללא מגבלת שטח בשני המקרים).
הנחות נוספות הניתנות לשיקול דעתה של הרשות המקומית כוללות למשל הנחה למשרתי מילואים פעילים (עד 5%) עולים חדשים (עד 90% לתקופה של שנה בלבד ועם מגבלה של 100 מ"ר), הורה יחיד לילד מתחת לגיל 18 או לילד המשרת בשירות סדיר בצבא או בשירות לאומי (עד 20% ללא מגבלת שטח), אנשי צד"ל, חסידי אומות העולם, פדויי שבי, בני משפחה של הרוג מלכות, אסירי ציון ועולים התלויים בעזרת הזולת.
אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם כן מעוניינים לחסוך ומוכנים להשקיע את הזמן עבור זה. ונכון, לפעמים זה מסובך ומעייף, אבל בזמנים כאלה שבהם יוקר המחיה רק הולך וגובר, הזמן הזה יכול להיות שווה לכם לא מעט כסף - מה שיכול להקל גם על ההוצאות השוטפות. רוצים לדעת עוד? מעוניינים במדריכים נוספים שיעזרו לכם לדעת איך להילחם בבירוקרטיה ולשמור על הכיס? פנו אלינו במייל האדום.