שוקלים לפתוח עסק? חשבון הטיקטוק התחיל לייצר הכנסות? החלטתם להכניס קצת כסף מהצד בעבודה נוספת כדי להתמודד עם עליות המחירים? מי שניסה פעם לפתוח עסק בישראל יודע שהבירוקרטיה מסביב יכולה להיות קשה ומסורבלת עד מאוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחת האופציות היחסית קלות וזולות שקיימות לצורך פתיחת עסק היא פתיחת תיק "עסוק פטור", אך היא לא מתאימה לכולם, וכדאי להכיר את כל האותיות הקטנות. בסיוע רו"ח איריס שטרק, שותפה מנהלת בשטרק את שטרק רו"ח ונשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר, הכנו עבורכם מדריך שיסביר מה צריך לדעת ואיך עושים זאת בפועל.
3 צפייה בגלריה
מחלוקת בין בני זוג על בסיס עסקי
מחלוקת בין בני זוג על בסיס עסקי
נלחמים בבירוקרטיה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ראשית כל, מה זה עוסק פטור? עוסק פטור הוא עצמאי שאינו גובה מס ערך מוסף (מע"מ) מלקוחותיו ועל כן הוא פטור גם מדיווח חודשי או דו-חודשי למע"מ - מה שיכול לחסוך זמן, התעסקות ופעמים רבות גם כסף. החל משנת 2015, שיעור המע"מ בישראל עומד על 17%.
מי זכאי להיות עוסק פטור? כל אדם שמחזור הכנסותיו השנתי מהעסק (לא כולל הכנסות נוספות, אם יש כאלה) אינו עולה על 102,292 שקל (נכון לשנת 2022). נדגיש כי מדובר על מחזור ולא על רווח. כלומר - כלל ההכנסות לפני קיזוז הוצאות.
מי לא יכול להיות עוסק פטור? כל מי שמחזור הכנסותיו השנתי עולה על הרף הנ"ל או שהוא נמנה תחת רשימת בעלי העסקים שאינם יכולים להירשם כעוסק פטור, בהם: מהנדס, רואה חשבון, עורך דין, רופא, פסיכולוג, מורה ועוד (לרשימה המלאה). עצמאים אלו נדרשים לפתוח תיק של עוסק מורשה גם אם מחזור ההכנסות שלהם נמוך מהרף הנקבע לעוסק פטור.
3 צפייה בגלריה
פסיכולוגים? רואי חשבון? רופאים? מורים? זבשכ"ם, תיאלצו לפתוח עוסק מורשה
פסיכולוגים? רואי חשבון? רופאים? מורים? זבשכ"ם, תיאלצו לפתוח עוסק מורשה
פסיכולוגים? רואי חשבון? רופאים? מורים? זבשכ"ם, תיאלצו לפתוח עוסק מורשה
(צילום: shutterstock)
אגב, שאלנו את רשות המיסים מדוע מקצועות אלו לא יכולים לזכות בהקלה המשמעותית של עוסק פטור, וזו התשובה שקיבלנו: "בשל שיקולי אכיפה, החליט המחוקק לפטור את מרבית העוסקים שמחזורם השנתי לעניין מע"מ אינו עולה על 100 אלף שקל לשנה.
"בנוגע לעוסקים אשר בהתאם לתחום עיסוקם, שיעור הערך המוסף שלהם גבוה, וזאת לאור העובדה כי ההון האנושי הוא הגורם הדומיננטי המניב את הערך המוסף בעסקיהם (וכפועל יוצא מכך, שסך רכישותיהם מעוסקים אחרים הוא נמוך), הוחלט כי אלו ירשמו וישלמו מע"מ כעוסק מורשה רגיל".
ובחזרה לענייננו. אני מכניס 80 אלף שקל בשנה, האם אני יכול לבחור לפתוח עוסק מורשה ולא פטור? לא. כפי שאולי כבר הבנתם, סוג התיק - פטור או מורשה - הוא אינו בחירה חופשית, אלא נקבע לפי סוג המקצוע ורף ההכנסה השנתי שלכם.
מה היתרונות והחסרונות של עוסק פטור? כאמור, עוסק פטור אינו מחויב בתשלום מע"מ ולכן יכול גם לגלגל את ה"הטבה" הזו ללקוח ולהעלות את האטרקטיביות של השירות (במקרה שהלקוח לא מתקזז בעצמו על המע"מ). בנוסף, עוסק פטור זקוק רק לדיווח שנתי ולא חודשי ולכן יכול לחסוך התעסקות ותשלומים רבים לרו"ח, אם בחר להיעזר באיש מקצוע על מנת לנהל את תהליך הדיווח השוטף.
מנגד, עוסק פטור אינו יכול להתקזז על המע"מ. כלומר, אם מדובר בעסק עם הוצאות רבות, תיאלצו לשלם יותר מעוסק מורשה שיכול לקבל החזרים על המע"מ ששילם. בנוסף, עוסק מורשה שנמצא למשל בתחילת דרכו וההוצאות שלו עולות על ההכנסות שלו, אשר לעיתים כלל לא קיימות עדיין, יכול אף לקבל מע"מ "חיובי" על ההוצאות ולחסוך כסף רב.
האם עבודה חד-פעמית דורשת פתיחת עוסק פטור? עבודה אקראית, אשר מהווה השלמת הכנסה חד-פעמית, אינה דורשת בהכרח פתיחת תיק עוסק פטור. אופציה נוספת שקיימת במקרים כאלו היא מה שמכונה "שכר סופרים". מדובר בטופס שניתן להוציא ממס הכנסה, בו נקבע עבורכם שיעור מס קבוע (לצורך העניין 20%), אותו מי שמשלם לכם מנכה במקור מהתשלום. כך, "שכר סופרים" אינו דורש דיווח נוסף כלשהו לרשויות, הנפקת קבלה או חשבונית ולמעשה פוטר את העוסק ממרבית העול הבירוקרטי.
מנגד, שיעור המס המנוכה נקבע כאמור מראש ואין יכולת לקזז ממנו הוצאות, פרט להוצאות שלרוב מסתכמות בסכומים שאינם משמעותיים כמו צילומים, מכשירי כתיבה, נסיעות וכד'.
אופציה נוספת שעשויה להיות רלוונטית במיוחד למי שמחפש פתרונות חד-פעמיים, היא להשתמש בשירותיה של חברה חיצונית המאפשרת הוצאת חשבונית לשכירים (מכונה גם "חברת צינור"). החברות הללו למעשה מוציאות עבורכם את חשבונית, גובות את הכסף מהלקוח, דואגות לניכויי התשלומים הרלוונטים ומחזירות לכם את השארית - בניכוי עמלת שירות שעומדת לרוב על כ-5%.
זה אולי לא הפתרון הכי משתלם, אבל הוא ללא ספק פשוט יחסית ונוח למי שמחפש פתרון נקודתי. נדגיש כי אם כן בחרתם בשירות זה, חשוב לוודא שמדובר בחברה מוסדרת ומוכרת לרשויות המס ולביטוח לאומי.
כמובן שהנ"ל מתייחס רק אל השלמת הכנסה בתור עצמאי. אם העבודה הנוספת שלכם היא בתור שכיר, פשוט תקבלו תלוש שכר נוסף ותיאלצו לבצע רק תיאום מס.
איך פותחים עוסק פטור? לצורך פתיחת עוסק פטור בישראל אתם נדרשים לפעול אל מול שלושה גופים מרכזיים: מע"מ, מס הכנסה והביטוח הלאומי. באתר רשות המיסים ניתן להגיש בקשה מקוונת לפתיחת תיק עוסק פטור במע"מ ותוך זמן יחסית קצר (עד כמה ימים, לרוב) תקבלו אישור ללא צורך להגיע פיזית למשרדי הרשות. במקביל, ייפתח עבורכם באופן אוטומטי תיק במס הכנסה. גם את פתיחת התיק בביטוח לאומי תוכלו לעשות באופן מקוון דרך "האזור האישי". חשוב לעשות זאת עוד לפני שפתחתם את העסק בפועל.
מה נדרש ממני בתור עוסק פטור? עוסק פטור אומנם לא נדרש לשלם מע"מ, אולם הוא עדיין נדרש לשלם מיסים וביטוח לאומי על הרווחים (ולא על ההכנסות. כלומר, לאחר קיזוז הוצאות). בנוסף, עוסק פטור אינו פטור מחובת ניהול פנקסים למס הכנסה, אלא אם קיבל פטור או הקלה בכתב מפקיד שומה, ולכן הוא נדרש כאמור לדיווח שנתי אשר כולל את כל הקבלות (יש להוציא קבלה לכל לקוח, עדיף באמצעות חברה או תוכנה המוכרת על ידי רשות המיסים) ואת כל ההוצאות של העסק, במסגרת מה שמכונה "ספר תקבולים ותשלומים" אותו ניתן למלא ולהגיש באופן פיזי או בצורה מקוונת.
היבט חשוב נוסף עליו יש להקפיד, הוא תשלום מקדמות מס ומקדמות לביטוח הלאומי לפי ההכנסות הצפויות לכם בכל שנה. אם לא תשלמו את המקדמות, אתם עלולים להיות "מופתעים" בסוף השנה מסכום גדול שכולל ריבית והצמדה ואף ייתכן שתיאלצו לשלם קנס, אם לא שילמתם את המקדמות בזמן. מנגד, אם שילמתם יותר מדי, תוכלו לקבל החזרים לאחר הדיווח בסוף השנה. כלומר, בניגוד לשכירים, חלק גדול מה"עצמאות" של העצמאים היא גם לדעת מה צריך לשלם ולשים את הכסף הזה בצד במקרה הצורך.
בנוסף, יצוין כי אם אתם למשל הורים לילדים קטנים, בוגרי תואר אקדמי או מתגוררים באזורים מסוימים בארץ, ייתכן כי תהיו זכאים לנקודות זיכוי ממס שיקלו משמעותית על עול התשלום.
האם כולם חייבים בתשלום לביטוח לאומי? ההגדרה של עובד עצמאי לפי הביטוח הלאומי היא מי שעובד בעסק לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע או שההכנסה החודשית שלו מהעסק היא לפחות מעל 50% מהשכר הממוצע במשק (כ-5,300 שקל), או מי שעובד בעסק לפחות 12 שעות בממוצע בשבוע וההכנסה החודשית הממוצעת שלו מהעסק עומדת על 15% או יותר מהשכר הממוצע במשק (כ-1,600 שקל).
 רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון רו"ח איריס שטרקצילום: ניב קנטור
מי שאינו עומד בקריטריונים הללו, אינו מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי ובהתאם לכך גם לא יהיה זכאי במידת הצורך לכיסוי מהביטוח.
יודגש כי גם אם אתם לא עומדים בקריטריונים, במקרה למשל שמדובר בהכנסה נמוכה במיוחד, עדיין יש לפתוח תיק בביטוח הלאומי ולדווח בצורה מסודרת על ההכנסה.
אני שכיר ופותח עוסק פטור במקביל. מה עלי לעשות? באשר לעוסקים פטורים שהם גם שכירים, אין הבדל בהליך פתיחת התיק עצמו, אולם כן יש הבדל בכל הנוגע לחבות המס. המס בישראל הוא מצטבר מכל מקורות ההכנסה ולכן שיעור המס שעליכם לשלם נקבע לפי כלל ההכנסות שלכם - הן בתור שכיר והן בתור עצמאי.
לכן, מעבר לכך שייתכן כי ההכנסה הנוספת תעלה אתכם מדרגת מס ותיאלצו לשלם יותר, עליכם לחשב זאת מראש בצפי ההכנסות שלכם ולשלם את המקדמות בהתאם לסך ההכנסות הצפויות לכם. אם קיבלתם בונוס מעבודתכם בתור שכירים למשל, גם זו נחשבת הכנסה שנכנסת לחישוב הכללי וצפויה להשפיע על שיעור המס שעליכם לשלם.
התייאשתי. כמה יעלה לעשות את כל התהליך באמצעות רו"ח? פתיחת תיק אצל רו"ח לרוב תעלה בין 100 ל-400 שקל. בדרך כלל זה כולל את פתיחת כל התיקים הנדרשים ברשויות השונות וחישוב אישי של תשלום הביטוח הלאומי. אולם, על השירות השנתי שכולל את הדיווח על כלל ההוצאות וההכנסות שלכם מהעסק, תיאלצו לשלם סכום משמעותי בהרבה שעומד לרוב על כ-2,000 שקל לשנה.
יחד עם זאת, נציין כי על אף שמדובר בחיסכון כספי די משמעותי אם בוחרים לעשות זאת לבד - במיוחד לעסקים הקטנים והזעירים - לעיתים סיוע של איש מקצוע יכול לקצר תהליכים, לחסוך זמן ולמנוע טעויות שעלולות לעלות כסף נוסף (כדוגמת דיווחים שגויים, איחורים וקנסות). לכן, כנראה שלנהל את החשבונות שלכם בעצמכם, גם אם זה נשמע פשוט, היא לא בהכרח האופציה הטובה ביותר עבור כולם.
האם מותר להתחיל ב"שכר סופרים" ולעבור לעוסק פטור או מורשה? כן. אין בעיה לעבור בין עבודה חד-פעמית עם ניכוי של מס במקור לעוסק זעיר שפטור ממע"מ ואז להפוך להיות עוסק מורשה, אם למשל העסק שלכם גדל והכנסותיו עלו על הרף הקבוע בחוק. יחד עם זאת, יש להקפיד לדווח לכל הרשויות בזמן ולעשות את המעברים באופן מסודר כדי להימנע מקנסות או מתשלומים מיותרים.