מיכאל (מייק) בן ארי, אשר הוסגר בסוף השנה שעברה לישראל לאחר שנחשד בהונאת משקיעים במיליונים, הורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בזיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ובעבירות הלבנת הון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במסגרת ההסכם, סוכם כי בן ארי ירצה עונש מאסר בפועל בטווח שבין חמש ל-9.5 שנות מאסר, כאשר התקופה תיקבע בפועל על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בעוד חצי שנה. זאת, בהתאם לשיתוף הפעולה של בן ארי עם הנאמן במאמץ להחזרת הכספים למשקיעים שנפגעו, מעבר לכספים שנתפסו על ידי המדינה בהליך הפלילי, כאשר עד אז יוותר בן ארי במעצר.
2 צפייה בגלריה
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי בבית המשפט
(צילום: דנה קופל)
מהעולה בכתב האישום, שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה, בו הודה בן ארי - הבעלים והמנהל של חברת EGFE, בן ארי גייס מאות מיליוני שקלים ממאות משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה כתוצאה מהשקעות בסיכון נמוך ומסירת מצגים כוזבים בדבר אופי ההשקעה ונזילותם המיידית של כספי המשקיעים.
בפועל, בניגוד למצגים שהוצגו למשקיעים, נהג בן ארי בכספי המשקיעים כבשלו והשתמש בהם בהתאם לצרכיו ורצונותיו. בן ארי שילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה באמצעות כספי משקיעים אחרים. בנוסף, בן ארי העביר את הכספים שגויסו מן המשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם בנכסים ומיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים ואף רשם את חלקם על שמו הפרטי. כמו כן, בן ארי השתמש בכספי המשקיעים לשורה ארוכה של שימושים אישיים, ביניהם רכישת נכסי נדל"ן והענקת הלוואות פרטיות למקורביו.
2 צפייה בגלריה
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי
הדיון בבית המשפט
(צילום: דנה קופל)
כזכור, בן ארי הוסגר לישראל במהלך דצמבר 2022, וזאת לאחר שנמלט מישראל בחודש מאי 2021, תוך שימוש בדרכון מזויף, למרות קיומו של צו עיכוב יציאה מן הארץ נגדו ותוך הפרת תנאי שחרורו.
בא כוחו של מיכאל בן ארי, עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, מסר בתגובה כי: "ההסדר לוקח בחשבון את העובדה שלא מדובר ב'מרמת פרמידה' שבמסגרתה אין השקעות אמיתיות, אלא שהכספים הושקעו במגוון רחב של השקעות, שחלקן נשאו תשואות גבוהות ביותר, שבן ארי האמין, ועדיין מאמין, שניתן יהיה באמצעותם להשיב ללקוחות את כספם.
"בן ארי ימשיך לפעול בשיתוף פעולה עם הנאמן, עו"ד ליאור דגן, למען החזר גבוה ככל הניתן ללקוחות, שמאז ומעולם לא היתה לו כוונה לפגוע בהם, ושלאורך כל השנים הוא האמין שיוכל לעמוד בהתחייבויותיו כלפיהם.
"לצד האמור, במסגרת ההסדר בן ארי לקח אחריות על המעשים הלא חוקיים שביצע, עת גרם ללקוחות להניח שהם משקיעים בהשקעות מסויימות, בעת שבפועל הכספים הושקעו בהשקעות אחרות, ועל עצם עובדה זו גם אם יוחזרו כל הכספים ללקוחות בן ארי הסכים לשאת בעונש משמעותי של חמש שנות מאסר".
עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן המייצגים 740 נושים ונפגעי עבירה תקפו בתגובה: "צר לנו שהסדר טיעון בפרשה כה גדולה וכה חמורה, הושג במהירות הבזק במחשכים בחדרי חדרים ומבלי שניתנה זכות לנפגעי העבירה להשמיע את קולם וללא שיתוף נפגעי העבירה בתהליך ובפרטי ההסדר שאושר. מחדל זה הינו המשך ישיר למחדלים קודמים בעניין הסגרת מייק בן ארי והעונש המגוחך של עבודות שירות שקיבל מי שסייע לבריחתו מהארץ, נחום אייזנשטאט. על עבירות מסוג זה מתחם הענישה צריך להיות חמור הרבה יותר. הדבר היחיד שטוב בהסדר הטיעון הינו שיש בו תמריץ מסוים למייק בן ארי לסייע לנאמן להגדיל את שיעור הדיבידנד לנושים. הנושים חוששים שבסופו של דבר בן ארי ישב בכלא 3 -4 שנים בלבד דבר שיוכיח שוב כי ישראל הפכה לגן עדן לנוכלים".