את כל מה שמתרחש בימים האחרונים בכל הקשור לניסיונות לגבש תקציב מדינה חדש לשנת 2024 ולהעברות הכספים החפוזות וההזויות בתוך תקציב המדינה הנוכחי, שאיש כבר לא מבין לאן הן מיועדות, עבור אלו משימות ולמה הן דרושות - ניתן לתאר בפסוק אחד מתוך ספר נחום, פרק ב': "בוקה ומבוקה ומבולקה ולב נמס ופיק ברכיים וחלחלה בכל מותניים ופני כולם קבצו", נאמר שם. והפרשנים מסבירים, כי הכוונה היא: "קיים שיממון גמור. הכל הרוס, פרוץ, מנותץ".

"גנבים בלילה"

הנה מה שקרה רק הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת. ארבע דקות לפני השעה 10, שנקבעה לדיון תקציבי, הגיעה לוועדת הכספים פנייה בהולה להעברה תקציבית נוספת למשרד ההתיישבות של השרה אורית סטרוק.
בנוסף ל-543 מיליון שקל שכבר אושרו למשרד הזה, המהווים תוספת של 410 מיליון שקל מעבר לתקציב המקורי של המשרד - שבאגף התקציבים מגדירים אותו "מיותר לגמרי" – ביקשו שר האוצר בצלאל סמוטריץ והגברת סטרוק להעביר 200 מיליון שקלים נוספים.
3 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ ולדימיר בליאק הגדיר את הבקשה הפתאומית הזאת כ"התנהגות של גנבים בלילה". ח"כ נעמה לזימי הסבירה כי שפשפה את העיניים להבין שבקשה חדשה של העברת מאות מיליונים אכן הוגשה דקות ספורות לפני הדיון .
לפי הסברי משרד האוצר 75 מיליון שקלים מהסכום הזה מיועדים להגברת הביטחון ביישובי יהודה ושומרון. לא שחלילה אין צורך בהגברת הביטחון בהם, אומרים גם חברי כנסת מהאופוזיציה, אולם מדוע הכספים הללו לא עברו דרך משרד הביטחון? לכך אין לאיש באוצר תשובה.
ממש לפני סוף שנת התקציב 2023, כמו בכל סופה של שנת תקציב, ממהר משרד האוצר לבצע שורת העברות תקציביות אחרונות, הפעם רק ארבעה ימים לפני סיום השנה.
אולם, בעוד שבשנים קודמות הועברו כספים רבים בחזרה למשרד האוצר או יועדו לשנה הבאה, לאחר שמשרדי ממשלה לא עשו בהם שימוש במשך השנה, הפעם עוברים כספים "דחופים" בעת מלחמה קשה לא לטובת ניהול הקרבות, או רבע מיליון המפונים מבתיהם ואלפי בעלי העסקים הקורסים, אלא למטרות שאפילו במשרד האוצר מוגדרות בחלקן כ"שונות".

כסף לאנשי המילואים? אל תעצרו את הנשימה

כל זה קורה במקביל לכינוס מסיבת עיתונאים דחופה אמש, על ידי שרי האוצר והביטחון. ההחלטה לכנסה בבהילות מגיעה שעות ספורות בלבד אחרי שחייל מילואים סיפר בכנסת כי הוא חושש להשתמש בכרטיס האשראי שלו לקניית סימילק לתינוק שלו, מחשש שאין לו כיסוי בחשבון.
הצעדים שהוצגו במסיבת העיתונאים רובם נכונים וטובים, רק שעלותם מגיעה לתשעה מיליארד שקלים. ורק דבר אחד שכחו במשרדי הביטחון והאוצר להבהיר: מאין בדיוק יבוא הכסף הזה? מהקופה הגירעונית?
שיחה עם בכירים באוצר הבהירה מיד כי אם לא יאושר לאלתר תקציב חדש לשנת 2024, לא יימצא הכסף הזה ועוד תוכנית של האוצר חרד לטמיון, בדיוק כמו רבות אחרות (אגב, כמו גם בקדנציה של הממשלה הקודמת בתוכניות שלא הגיעו ליישום בתחום בדיור).

3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט. מאיפה הכסף?
(צילום: גיל יוחנן)
להבטיח תמיד אפשר. למשל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ הבטיח שישולמו נקודות זיכוי להורים מגיל 12 עד 18 החל באחד בינואר הקרוב. אולם, אליה וקוץ בה, משרד האוצר מציע לדחות את התוכנית. למשל, שר האוצר הבטיח שהכספים הקואליציוניים ברובם הגדול יוסטו לטובת המלחמה, אולם רק 900 מיליון, מתוך כמעט 8 מיליארד שקלים, הועברו בסוף שנת התקציב הנוכחית למטרות המלחמה. באידיש הפתגם הידוע אומר: "האט אר גזוגט" ("אז הוא אמר").

בלוף "ביטול" התקציב והקשר לריבית

בעוד הזיג זג סביב ביטול או הארכת הפטור ממס על משקאות ממותקים עדיין מצוי ברקע, מגיעה בשורת זיג-זג נוספת, שאיש כבר לא מבין, והפעם ממשרד ראש הממשלה: בעצם לא יגובש ולא יחוקק חוק חדש של תקציב לשנת 2024 (שמתחילה בעוד חמישה ימים), אלא יבוצעו מה שמגדירים בלשכת ראש הממשלה "התאמות והסטות תקציביות".
ברקע, גם זה בניגוד גמור להצעות אגף בתקציבים במשרד האוצר, סירובו המוחלט של ראש הממשלה בנימין נתניהו – אולי בצדק - להעלות מיסים בעת המלחמה הזאת.
ניסינו לתהות על קנקנו של המושג "התאמות והסטות תקציביות" והוסבר לנו, כי "לגבש תוך שבועיים תקציב לגמרי חדש לשנה שלמה זאת משימה בלתי אפשרית כעת, בדיוק כמו שם הסדרה המיתולגית בטלוויזיה.
3 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו לצד יועצו הכלכלי אבי שמחון
רה"מ נתניהו לצד יועצו הכלכלי אבי שמחון
רה"מ נתניהו לצד יועצו הכלכלי אבי שמחון
(צילום: עמית שאבי)
"נבצע כמה הסטות מתקציב אחד למשנהו, נקצץ בתקציבי משרדי הממשלה ונגדיל את הגירעון וזה הכל. את זה אפשר להספיק" הסבירו לנו בלשכת נתניהו. אגב, בסדרת הטלוויזיה המשימות הבלתי אפשריות הופכות תמיד לאפשריות בסוף כל פרק. ובאוצר טוענים שאפשר להספיק להכין תקציב חדש עד תחילת חודש מרץ.
וכל זה מזכיר לנו יותר ויותר את מערכוני הגשש החיוור. בזה המפורסם על המוסך, שואלים שלושת חברי הלהקה המצחיקה-מקורית הזאת: "אז מה היה לנו שם? ריגולז' ברקס, פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן, שמן ברקס. והחלפנו לך גם את האלמנט". וכאשר הקליינט מבקש לדעת מה המחיר, השלישייה מתחמקת. ממש כמו בדיוני וועדת הכספים.
אפשר להמשיך ולתאר את מה שמתרחש היום בממשלה ובוועדת הכספים של הכנסת באמצעות שלל מערכוני הגששים עם כמה שינויים ולהתאימם לאוצר של ימינו: "שר האוצר נכנס למסעדה רומנית, אוכל מרק צ'ורבה. שואל כמה? מה כמה? עונים לו שבע. מה שבע?" התשובה המותאמת: שבעה מיליארד שקלים של ההסכמים הקואליציוניים לשנת 2024 ששר האוצר מסרב בנחרצות להקצות למלחמה.
ומה שבאוצר בעצם עושים עכשיו דומה למערכון הגששים על "המספר שחייגת הוחלף". כעת באוצר צריכים רק להחליף כמה מספרים בכיוון הנכון, אולם ספק אם זה מה שיעשו בעיצומה של המלחמה בראשית שנת 2024.
ומול הבוקה והמבולקה הזאת מצפים במשרד האוצר ובמשק לכך שהוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות מי שמוגדר כיום במשק כמבוגר האחראי היחיד בשטח, הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפחית ביום שני הקרוב את הריבית במשק.
בדבר אחד אנחנו בטוחים: גם הנגיד ירון עוקב בדאגה רבה אחר מדיניות הזיג-זג ואי הנכונות של שר האוצר לבצע מהלכים המותאמים לעת מלחמה. וכאשר על המשק מאיימת הורדת דירוג אשראי כבר בראשית שנת 2024 - ספק אם ביום שני הקרוב ייענה הנגיד לתביעות המגזר העסקי ויתמוך בדיוני הוועדה שהחלו כבר היום בהפחתת הריבית במשק לראשונה מזה כמעט ארבע שנים וכמדינה מפותחת ראשונה שתנהג כך בעת הזאת.