המהומות אתמול בדרבי התל אביבי שוב פגעו במיוחד דווקא בעשרות אלפי האוהדים שרכשו כרטיס או מנוי למשחק - ולא קיבלו תמורה ראויה לכספם, בלשון המעטה. ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, ניסינו להבין כמה כסף אוהדים מוציאים כדי לצפות בקבוצות האהובות עליהם ועד כמה אלה שמנהלים את הספורט בישראל מתייחסים לכסף הזה כמשהו מובן מאליו.
ד"ר אביעד צוק, אוהד ומנוי ותיק של הפועל תל אביב, סיפר: "אני ושני הילדים שלי בני ה-8 מנויים לשער 4, אבל משתדלים לשבת כמה שיותר רחוק מהבלאגן. באופן אישי מאוד התלבטתי אם לבוא למשחק אתמול, היה דיבור על כך שצפויה אלימות וכן הלאה, ובסופו של דבר מאחר שנתנו אפשרות לשבת בשער שהיה יחסית מרוחק מכל ארגוני האולטראס החלטתי בכל זאת לבוא עם הילדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
השוטרים עם אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
השוטרים עם אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
השוטרים עם אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
"מה שהיה אתמול היה מאוד נדיר. היה תור ענקי בכניסה למגרש, והתור עצמו היה מאוד לחוץ, דחוק, צפוץ, מלחיץ, שוטרים מסתובבים על גבי סוסים בין האנשים, סיטואציה מאוד לא נעימה. באיזשהו שלב הילדה שלי, שמגרשים לא זרים לה, פשוט אמרה לי 'אבא אני רוצה ללכת הביתה', לא רצתה להישאר. עזבנו את התור כי גם אני בתור הורה הרגשתי שזה לא הוגן כלפיה ואולי אפילו קצת מסוכן להישאר בסיטואציה הזאתי.
"באיזשהו שלב, באזור 8 וחצי, השעה שבה המשחק היה אמור להתחיל, לפתע הצורך הביטחוני בבדיקות מחמירות נעלם והתחילו להכניס אנשים במהירות לתוך האצטדיון. הצלחתי לשכנע את הבת שלי להיכנס ונכנסנו. היא עדיין הייתה מאוד לחוצה ומבוהלת, ובסופו של דבר עזבנו את המגרש אחרי 20 דקות, משהו כזה. סיטואציה מאוד לא נעימה ומאוד התחרטתי על עצם המאמץ הגדול שעשיתי כדי בכל זאת להגיע למשחק הזה עם הילדים".
כמה עולה לך המנויים לך ולילדים לשנה? "זה בערך אלף שקל למנוי משהו כזה, יש לנו גם מנויים לקבוצת הכדורסל, שם זה בערך אותו סדר גודל, כמובן שמתווסף נסיעות, אוכל, וכן הלאה. מגיעה לסדרי גודל של כמה אלפי שקלים בשנה".
עוד ציין צוק את ההעברות בין היציעים שדורשים מהאוהדים: "זאת סיטואציה שמדגימה מלכתחילה את כל הגישה העקומה לניהול משחקים בישראל. יש איזשהו עונש, אבל אני לא יודע את מי הוא מעניש. זה אמור הרי להעניש את האוהדים שעושים בעיות למשטרה, אז מה שעושים זה מענישים אותם בזה שמעבירים אותם ליציע אחר. אותם זה כמובן לא מעניין, אבל מבחינתי, כאוהד, זה משנה לחלוטין את החוויה, כי במקום לשבת במקום הרגיל אני עכשיו נאלץ להידחק לשער אחר עם הילדים שלי, מה שיצר את כל המראות האלה שראינו אתמול.
"בשנים האחרונות מנסים למצוא כל מיני פתרונות יצירתיים לכאורה, של לסגור יציעים, או היציע לנשים וילדים בלבד שפתחו אתמול, כאילו שנשים לא יכולות להכניס פירוטכניקה. השורה התחתונה שזה יוצר צפיפות ודוחק בלתי נסבלים, וככה מאוד לא נעים לראות את המשחק".
עוד הוסיף צוק כי "הבעיה שאין עם מי לדבר, כל הגורמים שאחראים לנושא הזה בכדורגל הם במקרה הטוב מסירים את האחריות מעצמם, ובמקרה הרע מתייחסים בצורה חובבנית ומסוכנת. ההנהלות של הקבוצות פה מזמן לא רוצות להתעסק בזה, מדובר בארגוני אוהדים של אנשים שהם אלימים, שהם מוצאים דרך לפרוק את היצרים האלימים שלהם במגרשים. אני בעברי הייתי חבר הנהלה בעמותה שמנהלת את הפועל בכדורסל. זה גדול על הקבוצות, הן לא יכולות להתמודד עם מאות אנשים אלימים שמחליטים שהם רוצים להתנהג בצורה אלימה, בשביל זה יש משטרה.
"אבל המשטרה חד משמעית לא יודעת לנהל את האירועים האלה. אתמול בשם הבטיחות של האוהדים יוצרים סיטואציה של דוחק איום ונורא בכניסות, שילדים נמחצים ובוכים, ופרשים שמסתובבים ומכים אוהדים. כלומר בשם הבטיחות נוצרת הסיטואציה הכי לא בטוחה שבעולם, וזה לא מעניין אף אחד.
"אין לי ספק שלאורך השנה הקבוצות בוודאי הגדולות מוציאות מיליוני שקלים על אבטחה. אבטחה שלא עוזרת בכלום, כי בסופו של דבר מאבטח ב-40 שקל לא יכול למצוא את כל הדברים הבעייתיים האלו, והעלויות האלה בסופו של דבר מגולגלות אלינו - אני משלם יותר על המנוי כי ההוצאות של הקבוצה גדולות יותר במיליוני שקלים, בשביל מה שלא תורם בשום צורה לחוויה, להפך, רק מזיק. זה יוצר אווירה של אלימות, זה נראה כאילו שאתה נכנס למתקן ביטחוני במגרש".
לסיכום אמר כי "נוצרה פה סיטואציה של אוהדים מן השורה, אוהדים עם ילדים, שרק רוצים לבוא לראות משחק, ונקלענו פה לסכסוך בין שתי קבוצות אלימות - מצד אחד האוהדים השרופים, ומצד שני המשטרה, שפתחה במלחמת חורמה בהם, כשהמלחמה הזאת בעצם מתנהלת על גבינו, כי היא מתנהלת בצורה חובבנית לא יעילה ולא נכונה. ואנחנו משלמים את המחיר. אני יוצא מהמשחק אתמול והילדה שלי אומרת לי 'אני לא רוצה לחזור'. אין לי מה לומר לה, גם אני לא רוצה לחזור, זה באמת לא כיף".

המחיר של סבסוד הדלק

במוצאי שבת השבוע מחירי הדלק בישראל אמורים להתעדכן, כמו בכל תחילת חודש, ולאור העליות המשמעותיות במחירי הנפט בעולם המחיר לצרכן בישראל היה אמור גם הוא לזנק משמעותית. אלא שהממשלה בחודשים האחרונים מסבסדת את העליות האלה, וסכומי הסבסוד מגיעים כבר למספרים משמעותיים מאוד.
פרשננו גד ליאור הסביר בפודקאסט כי ההערכות הן שכדי למנוע התייקרות למעל 7 שקלים לליטל דלק, שר האוצר שוב יגדיל את הפחתת המס שעומדת היום כבר על שקל לליטר - למרות התנגדות בכירי משרדו בשל הפגיעה בגביית המיסים שגם ככה מתחת לציפיות. מאז אפריל אשתקד עלות הסבסוד עומדת כבר על יותר מ-3 מיליארד שקלים. לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

התסריטאים ניצחו בקרב - אבל המלחמה אבודה מראש

אחרי כמעט חמישה חודשי שביתה שעצרה הפקות ותקעה את גלגלי התעשייה ההוליוודית, גילדת התסריטאים (WGA) הכריזה כי הגיעה להסכמות עם איגוד המפיקים. השביתה למעשה נועדה כדי להגן על תנאי התסריטאים מכרסום במעמדם, בעיקר בגלל כניסת ה-AI שעשויה לפגוע בהם.
פרופ' שרון טוקר, חוקרת לחץ בעבודה מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, הסבירה ב"כסף חדש" כי "אני חושבת שזה סוג של קרב אבוד. זאת אומרת גם ההסכם שהתסריטאים חתמו עליו יכול להחזיק מעמד שנה-שנתיים, בסופו של דבר כוחות השוק הם אכזריים ואני משערת שההסכם הזה לא יישאר כמו שהוא נחתם היום בשנים הבאות. הכניסה של ה-AI לכל כך הרבה תחומים היום חזקה מכדי שציבור אחד של בעלי מקצוע כאלה או אחרים יוכלו לעמוד נגדו.
"בסופו של דבר יש כאן את כוחות השוק, ויוצרי וכותבי תוכן כן ימשיכו להיעזר ב-AI, וזה רק ילך ויגבר. אפשר להרחיב את זה להרבה מאוד תחומים, כולל הוראה, כולל באקדמיה, כולל חשיבה על מערכי מחקר חדשים, גם בתחום שלי. עולות פה הרבה שאלות בהיבט החברתי והמוסרי, אבל בהיבט הכלכלי כוחות השוק פה הם משמעותיים.
"ה-ChatGPT וחבריו פרצו לחיינו בשנה האחרונה וכבר היום הקצב שבו הם מתקדמים הוא מעל ומעבר למה שחשבנו, וגם מעל ומעבר למה שחשבנו שייכנס לשוק וישפיע על השוק. אז חייבים להיערך לזה, בדיוק כמו שחייבים להיערך למשבר האקלים ומדשדשים בעניין הזה, אז באותה מידה גם לזה". לריאיון המלא האזינו בסימנייה השלישית בנגן שבראש הכתבה.
אם פספסתם: אתמול דיברנו ב"כסף חדש" עם פרופ' רבקה כרמי, שכיהנה כנשיאת האוניברסיטה עד 2018, והתייחסה להחלטה להקים קמפוס חרדי עם הפרדה מגדרית: "בשוק העבודה אין הפרדה למגזרים, יש פה גם חשש להוזלה של הרמה הלימודית. נפסיד הרבה מהגטו הזה". וגם: המשמעויות הכלכליות של הסכם עם סעודיה והאם צפויים "מבצעי מלונות" נוספים? לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות