שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האריך בחודש נוסף את הפחתת המס על הדלק שעמדה על שקל לליטר. לפי הודעת רשות המיסים היום (חמישי), ההפחתה תעמוד על 99 אגורות לליטר באוקטובר. המהלך, שעלותו 185 מיליון שקלים נוספים בהפסד מיסים לקופת המדינה נועד למנוע עלייה משמעותית במחיר הדלק בחצות הלילה שבין שבת לראשון. בשל ההפחתה, מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי יישאר 6.94 שקלים כפי שהוא כיום.
בצו שפורסם להערות הציבור אמש נכתב כי ההפחתה תעמוד על 95 אגורות בעלות של 172 מיליון שקלים, אך באוצר שינו את השיעור ברגע האחרון כדי שלא תחול עלייה כלשהי במחיר והפסד המיסים גדל. בנוסף, לפי ההודעה האוצר "ינסה לאתר מקורות תקציביים" עבור הארכת ההפחתה בנובמבר ודצמבר. אם לא יימצאו כאלה, המחיר יזנק בחודש הבא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
(צילום: שלו שלום, Shutterstock)
מזה קרוב לשנה וחצי מופחת המס על הדלק בשיעורים שונים, תחילה ביוזמת שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ומאז ראשית השנה ממשיך בדרך זו גם שר האוצר הנוכחי סמוטריץ'.
ההפחתה במס על הדלק נעה בכל חודש בין כמה עשרות אגורות לבין שקל שלם - ההפחתה הנוכחית, שהייתה בשיעור שיא זה תקופה קצרה גם באמצע הקיץ שעבר, בממשלה הקודמת.

"רוצים למנוע מעגל קסמים של התייקרויות"

אולם, המשך הפחתת שיעור המס על הדלק גורם לירידה בהכנסות ממיסים לאחרונה בסכומים הנעים סביב רבע מיליארד שקלים בחודש. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' מבקשים להמשיך בהפחתת המס, בצמרת משרד האוצר מתנגדים להמשך הסבסוד.
הסיבה היא שמזה חודשים אחדים נרשמת ירידה חדה בגביית המסים בשל ההאטה בפעילות המשק, ועלות ההנחה במס על הדלק מאז אפריל אשתקד מסתכמת כבר בכשלושה מיליארד שקלים, וצפויה להגיע לאובדן הכנסות מצטבר של כארבעה מיליארד שקלים עד סוף שנת התקציב 2023.

גורם ממשלתי בכיר אמר כי הפחתת המס נדרשת כדי למנוע מעגל קסמים של התייקרויות במשק, כולל החשמל, המים, הייצור במפעלים, ההובלה ועוד. "עליית מחיר הדלק הוא קטליזטור מרכזי שעלול לעודד אינפלציה והתנהגות נכונה של הממשלה תמשיך להיות בלימת העלייה ככל הניתן", אמר הגורם הבכיר בממשלה.
ההכנסות מהמיסים השונים על הדלק (מס קניה, בלו, מע"מ) היו אמורות להסתכם השנה ביותר מ-22 מיליארד שקל, לאחר שכבר קוזזו בתחזית האוצר במידת מה לקראת המשך הקיזוז במס. כעת הציפיות הן שהמיסים על הדלק, מאחר שסבסוד המס הולך וגדל, יסתכמו בכ-20 מיליארד שקל בלבד השנה.
העלייה במחירי הנפט בעולם נקשרת להפחתת ייצור מסוימת בסעודיה, תחזיות לייצור גבוה יותר שאינן מתממשות בניגריה, אי יציבות פוליטית בלוב שמאיימת על ייצור הנפט העתידי בה, עליה בשימוש בדלק בסין וגידול ניכר בשימוש בדלק מטוסים השנה. לעומת זאת, ההאטה בפעילות הכלכלית בעולם וגידול בתפוקת הנפט בארה"ב לאחרונה מקזזים חלק מהסיבות הללו.
פורסם לראשונה: 14:28, 27.09.23