מספר מבקשי דמי האבטלה הולך וגדל, כאשר נכון להיום (שלישי) מספר מבקשי דמי האבטלה בביטוח לאומי יותר מהוכפל באוקטובר בהשוואה לחודשים רגילים, והוא עומד על 43,746, מתוכם 26,576 הוצאו לחל"ת לא מרצון. זאת, בעוד שלא אושרה עדיין אף תוכנית לפיצוי המפוטרים והנשלחים לחל"ת. בחודש ממוצע עומד מספר מבקשי האבטלה בביטוח לאומי על כ-20 אלף.
משרד האוצר אמנם פרסם אמש תזכיר חוק מעודכן לגבי הוצאה לחופשה ללא תשלום, שאמור להקל על התנאים לקבלת דמי אבטלה, אבל הוא עוד דורש חקיקה בכנסת. מלשכת שר האוצר הודיעו היום כי השבוע הוא יאושר בקריאה ראשונה ובשבוע הבא צפוי להסתיים הליך החקיקה.
לפי נתוני הביטוח הלאומי, מתחילת הלחימה ב-7.10 ועד 30.10 נוספו 42,069 מבקשי דמי אבטלה, מתוכם 26,505 יצאו לחל"ת שלא מרצון. רק בימים ראשון ושני השבוע נוספו כ-8,000 מבקשי דמי אבטלה חדשים בביטוח הלאומי, כ-7,000 מתוכם הוצאו לחל"ת שלא מרצון. מדובר בהמשך מגמה של השבועיים-שלושה האחרונים, בהם מספר מבקשי האבטלה שהוצאו לחל"ת שלא מרצון גדול מהמפוטרים מסיבות אחרות.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
גם לפי המתווה המתוקן שהגיש האוצר, נושא החל"ת אמנם קיבל איזשהו מענה אך הוא עדיין בעייתי, ועובדים רבים יקבלו במקרה הטוב שכר נמוך בעת שישבו בבית, כאשר האוצר מתנגד בתקיפות להפעיל את מלוא "המודל הגרמני" שמאפשר להותיר את העובדים במקום עבודתם כאשר הממשלה משלימה כמחצית משכרם למעסיקים במקום לשלם להם דמי אבטלה, שרובם מופחתים מאחר שהעובדים לא צברו זכויות בעת שהיו בביתם תקופות ארוכות בעת משבר הקורונה.
המודל הגרמני שנקרא גם חל"ת גמיש דורש דיווח מלא בעבר ובהווה על שעות עבודה של מועסקים לביטוח הלאומי והסעיף הזה נעדר מהתכנית ולכן לא ניתן לשלם לעובדים שכר הוגן. גורמים ממשלתיים אף מתריעים כי ניתן להפנות עובדים רבים לעבודות אחרות ונדרשות בעת הזאת במקום לשלוח אותם הביתה בשכר מופחת. סיוע כזה נדרש למשל בחקלאות.
בתוך כך, אתמול תקף המוסד לביטוח לאומי את פרסום פרטי התוכנית של משרד האוצר לסיוע לאזרחים, והבהיר כי חלק ממנה גובש ללא כל תיאום עם הביטוח הלאומי ויותר מכך - הפרסום אף מטעה לטענתו את האזרחים וגורמם לפניות שווא לסיוע שאינן אפשרי כלל לביטוח הלאומי.
בנושא החל"ת, ששנוי במחלוקת בין משרדי הממשלה והארגונים הכלכליים, ציינו בביטוח הלאומי: "המתווה שיצא משפר באופן מהותי את נושא החל"ת, אולם עם זאת החקיקה לא עברה עדיין והתנאים של החל"ת נכון לשעה זו תקפים על פי החוק הישן ששונה על ידי המחוקק אחר הקורונה".
בביטוח הלאומי ציינו כי "המוסד מבקש להוסיף לחוק הארכת זכאות בימים, כיוון שכל מי שהיה מובטל ב-4 השנים האחרונות, בעת משבר הקורונה, יציאה לחל"ת קיץ וכדומה - זכאותו תצומצם משמעותית באורך הימים ויתכנו לכן כעת מצבים של זכאות עבור ימים בודדים בלבד".