למרות העלייה המשמעותית במהלך החודש במחירי הנפט בעולם ובשער הדולר בישראל - מחיר הדלק צפוי שלא להתייקר בתחנות הדלק בארץ בשבוע הבא, 1 בנובמבר. אתמול החלו חמשת הימים לחישוב עלות הנפט למדינה כנהוג בכל חודש לפני קביעת המחיר לראשית החודש הבא.
כדי למנוע את התייקרות הדלק, שהייתה אמורה להסתכם בכחצי שקל, כעת ייאלץ משרד האוצר לקבל החלטה להעלות את הסבסוד למחיר הדלק בישראל על פי הערכות בעוד כ-100 מיליון שקל לחודש, מעבר לכ-150 מיליון שקל בממוצע שבו מסבסדת הממשלה בכל חודש בשנה וחצי האחרונות את מחיר הדלק בישראל. עד כה עלה הסבסוד לתקציב המדינה מאז אביב 2022 כ-2.5 מיליארד שקל של אובדן מיסי בלו ומס ערך מוסף.
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
גורמים ממשלתיים ציינו כי בימי מלחמה וכאשר הציבור כולל העסקים מצוי בקשיים והפסדים כספיים, אי אפשר להעלות על הדעת שהממשלה תאפשר עלייה במחירי הדלק, המשפיעים על רוב המחירים במשק ועל עלויות מפעלי התעשייה והעסקים.
לכן, צפוי שמחיר ליטר 95 אוקטן ישאר בחודש נובמבר על סביבות 6.94 שקלים ובשירות מלא על סביבות 7.16 שקל. ייתכן כפי שקרה בחודשים האחרונים שבשל חישובים שונים המחיר יעלה אן ירד באגורות ספורות, והוא יחושב סופית ב-30 באוקטובר, לקראת המחיר המרבי שייקבע בצו על ידי שר האוצר ל-1 בנובמבר. ההערכות הראשוניות הן שמחיר הדלק לא ישתנה אם המלחמה תימשך גם בדצמבר, החודש האחרון בתקציב המדינה לשנת 2023.