למרות העלאת הריבית הנוספת של בנק ישראל, שצמצמה את פער הריביות בין ישראל לארה"ב, השקל ממשיך להיחלש היום (שלישי) משמעותית מול המטבעות המובילים: שער הדולר היציג נקבע על 3.649 שקלים - עלייה של 2.41% לעומת שערו אתמול, של כ-7% לעומת שערו לפני חודש והגבוה ביותר מאז שנת 2020. במקביל, שערו היציג של האירו נקבע על 3.8886 שקלים - עלייה של 2.14% לעומת אתמול והגבוה ביותר מאז 2021.
בתוך כך, המסחר בבורסה המקומית ננעלה בירידות שערים: מדד ת"א 35 ירד ב-1.65%, ת"א 125 ב-2%, ת"א בנקים ב-3.17%, ת"א נדל"ן צנח ב-4.2% ות"א בנייה נפל ב-5%. במקביל, תשואות האג"ח הממשלתיות מזנקות ומחיר האיגרת צונח - מה שמעיד על עלייה בסיכון היכולת של המדינה להחזיר את התשלום לרוכשי האג"ח. ברקע למסחר: התקדמות החקיקה להחלשת מערכת המשפט, העימות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר החוץ אלי כהן והתגובה של נגיד בנק ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף הלילה בציוץ את שר החוץ אלי כהן ושלח מסר פנימי ובעיקר חיצוני, למי שקורא באנגלית, על רקע האפשרות שסוכנויות הדירוג יחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשל הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט, שאם תתווסף אליה רמיזה לפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי יכולה לגרום לנזק רב לכלכלת ישראל.
סמוטריץ' כתב: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם".
כהן צייץ אתמול אחר הצהריים, כי הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית, וביקש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית. כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" (נתון שגוי -צ"ש) לא היתה הצדקה להחלטה שהתקבלה אתמול על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".
מטעמו של כהן נמסר לאחר מכן כי הוא "תומך בעצמאות בנק ישראל והניסיון לייחס זאת על אף שלא נאמר אחרת הוא מעוות. השר כהן בהחלט חושב שיש לפעול בכלים נוספים לבלימת האינפלציה ולא לעשות שימוש בלעדי בכלי של הריבית, לדוגמא הורדת מיסים (מע"מ) שתפחית מחירים ולשם כך נכון ששר האוצר והנגיד יגבשו דרכים נוספות ולא ישתמשו רק בכלי הדרקוני של העלאת ריבית".
במקביל, ובצל הירידות החדות של השקל, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו וכתב - באנגלית - כי "תחת הנהגתי הועבר חוק בנק ישראל שמבטיח את עצמאות הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד אשר קובעת את הריבית במשק. שום דבר לא ישנה זאת".
בשבוע שעבר, למעט שינוי מגמה רגעי בשל ההודעה על דחיית ההצבעה בחקיקת המהפכה המשפטית, השקל המשיך להיחלש מול הדולר והאירו, וזאת על רקע הודעות ואזהרות מצד גורמים כלכליים רבים על הוצאת כספים מהמדינה וחשש להמשך פיחות בשערו של השקל.
ביום ראשון קראה קרן הון הסיכון האמריקנית בסמר, אחת המשקיעות הגדולות בהייטק הישראלי, למנהלי חברות הסטארטאפ המקומיות בהן השקיעה לשקול להעביר כספים לחשבונות זרים, ברקע המהפכה המשפטית. הקרן, שמנוהלת בישראל על ידי אדם פישר, אינה דורשת הוצאת כספים, אך מרוח המכתב משתמעת דרישה להוצאה משמעותית של מזומן מישראל.
בשבוע שעבר נפגשו כמעט כל בכירי הבנקים הגדולים בישראל עם שר האוצר והזהירו מההשלכות האפשריות של המהפכה המשפטית המסתמנת: "אתם בממשלה לא מבינים את הנזק. צריך לשים לזה סוף".
לאחר שדב קוטלר, מנכ"ל הבנק הפועלים, התריע על משיכת כספים מישראל לבנקים זרים במסגרת פגישה המתוחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתקיימה לפני שבועות אחדים, אחד מראשי הבנקים טען כעת בפגישה כי "יותר ויותר כספים יוצאים כבר לחו"ל. הזרם הזה הולך ומתגבר. אנחנו רואים שיש עלייה בהוצאת הכספים לבנקים זרים".
פורסם לראשונה: 09:25, 21.02.23