שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', קיים הערב (ג') פגישה מתוחה בלשכתו עם ראשי הבנקים הגדולים בישראל, אשר דקות אחדות בסיומה כללה גם טונים צורמים. ראשי הבנקים לא חסכו הפעם במילים והזהירו כמעט פה אחד, בלשון ברורה וחדה, מהנזק הגדול שעלולה הרפורמה המשפטית לגרום "הן למדינה והן לכלכלה הטובה שלנו, עד כה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
שר האוצר סמוטריץ' לא נותר חייב ואמר בכעס למנהלי הבנקים: "איפה הייתם בימי אוסלו? מה אמרתם כאשר הייתה ההתנתקות? ראשי הבנקים שתקו אז. הייתם עסוקים בבנקאות ולא במדיניות". השר ניסה להרגיע את אורחיו ואמר להם בנועם ועם חיוך קל: "מותר לכל אחד כמובן לומר פה את דעתו, אבל תפקיד כולנו כעת הוא לפעול להרגעת הרוחות, אחים אנחנו. אבל ברור שמותר להתווכח, כמו בתוך משפחה".
2 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל דיסקונט אורי לוין, מנכ"ל הפועלים דב קוטלר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק
מימין: מנכ"ל דיסקונט אורי לוין, מנכ"ל הפועלים דב קוטלר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק
מימין: מנכ"ל דיסקונט אורי לוין, מנכ"ל הפועלים דב קוטלר, מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק uשר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יח"צ, גדי דגון, רויטרס, סיון פרג')
בפגישה, שברובה הציג השר לראשי הבנקים את עיקרי חוק ההסדרים, קיווה שר האוצר להרגיע את ראשי הבנקים, אולם כנראה לא ציפה שתהיה בסיומה בטונים גבוהים למדי. בפגישה השתתפו כמעט כל מנכ"לי ויושבי ראש הבנקים בישראל.
המפגש אומנם הוכתר במילים "פגישת הכרות ראשונה של השר עם חברי איגוד הבנקים", אולם לפי אחד מראשי הבנקים, לפחות בסיומה, לאחר 55 דקות רגועות יחסית, לא הייתה זו "פגישה לבבית במיוחד".
רבים מבכירי הבנקאות בארץ לא חשבו שיש להישאר הפעם אדישים ולנהוג בנימוס יתר, לפני שהפגישה שזימן השר תסתיים. "בפגישה מסוג זה, עם האישיות הבכירה ביותר בכלכלה הישראלית בעצם הימים המתוחים האלה, היינו חייבים לומר את מה שאנחנו חושבים על מהלכי הממשלה", הסביר אחד מבכירי הבנקים לאחר הפגישה.

"יותר ויותר כסף יוצא לחו"ל"

בפגישה, שבה השתתף גם המפקח הפורש על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, בלט בדבריו החדים מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, שתועד בעבר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית וכעת הזהיר שוב במילים ברורות מאוד: "מה שהממשלה מתכננת כעת עלול להביא לסוף הדמוקרטיה. זה יביא לקרע נורא בעם. אנחנו חשים שיש סכנה מיידית למדינה וסכנה של ממש לכלכלה. אתם לא מבינים איזה נזק זה".
לאחר שדב קוטלר, מנכ"ל הבנק הפועלים, התריע על משיכת כספים מישראל לבנקים זרים במסגרת פגישה המתוחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתקיימה לפני שבועות אחדים, אחד מראשי הבנקים טען כעת בפגישה כי "יותר ויותר כספים יוצאים כבר לחו"ל. הזרם הזה הולך ומתגבר. אנחנו רואים שיש עלייה בהוצאת הכספים לבנקים זרים. למען כלכלת ישראל וטובת המשק, צריך לשים לזה סוף - והממשלה יכולה לעשות זאת, בניהול נבון ובהסכמה של הרפורמות שהיא מתכננת".
לפי עדות משתתפים בפגישה, שר האוצר כאמור לא אהב לשמוע את הדברים, בלשון המעטה. בכירי הבנקים ביקשו להסביר לשר שהרפורמה המשפטית היא סכנה מיידית למשק הישראלי. על כך השיב סמוטריץ' בכעס, כאשר הוא מאמץ את הסברי המדיניות על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "הרפורמה הזאת היא טובה מאד. היא רק תחזק את זכות הקניין. לכלכלה הרפורמה היא דבר פנטסטי, הכי טוב שיכול לקרות. אני לא מוכן לשמוע רק התקפות עלינו וטענות שמרחפת סכנה גדולה על הכלכלה. זה פשוט לא נכון".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל בצל החששות מהמהפכה המשפטית
בכירי הבנקים, גם אלה שכמעט לא התבטאו, הביעו בפגישה חזית ברורה אחת נגד הרפורמה שמגבשת הממשלה ואיש מהם לא הביע בה תמיכה.
בפגישה השתתפו גם יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק; מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, משה לארי; יו"ר בנק דיסקונט, שאול קוברינסקי; מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק; יו"ר הבנק הבינלאומי, רון לבקוביץ; מנכ"ל בנק ירושלים, יאיר קפלן; מנכ"ל בנק HSBC, ישראל מייקל ומנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון.
בניגוד לעולה מחלק ממשתתפי הפגישה, פרסם משרד האוצר בסיומה הודעה לאקונית מאוד על המפגש, שבה נאמר כי "בפגישה עלו הסוגיות הכלכליות שעל הפרק. ראשי הבנקים הציגו תמונת מצב עדכנית וכן נדונו מגמות בשוק הנדל"ן".
בהודעה הרשמית נאמר עוד כי "שר האוצר סמוטריץ' אמר כי אנחנו נביא תקציב אחראי, מוטה צמיחה, שיכלול רפורמות רבות. לא נפרוץ את מסגרות התקציב ולא יהיו כספים קואליציוניים בהיקפים חריגים. הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות כיום למען הציבור בישראל זה להוריד את האינפלציה.
"כלכלה זה עולם של ציפיות והמטרה של כולנו היא להרגיע את השיח במדינה. החברה הישראלית חזקה, מדינת ישראל תעבור את המשבר הזה. הכלכלה הישראלית חזקה, תסתכלו גם בהשוואה לכלכלות אחרות. נתוני המקרו של כלכלת ישראל הם יוצאים מן הכלל, לא רק התחזיות שלנו, אלא גם של קרן המטבע הבינלאומית והמוסדות הבינלאומיים, וגם בהשוואה למדינות אחרות. בעולם של אי-יציבות מדינת ישראל צריכה להיות אי של יציבות", נטען בהודעת האוצר.