הסערה סביב הפסקות החשמל בצל גל החום הכבד שפקד את ישראל ביום שישי נמשכת: אלוף במיל' יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל לשעבר, אמר הבוקר (ב') בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio, כי "אני הייתי יו"ר החברה במשך כ-10 שנים ומזה שנתיים אני כבר לא יושב ראש החברה. מי החליף אותי? אף אחד. בחברה הגדולה ביותר במדינת ישראל, האחראית על אספקת השתית החשובה ביותר במדינה מודרנית, אין בעל בית במשך יותר משנתיים בגלל פוליטיקה קטנה. זה בלתי נסבל, לא יכול להיות שחברה כזאתי מנוהלת כך".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
דבריו של רון-טל מגיעים לאחר שביממה האחרונה נחשפו עוד פרטים על המחדל, לפיהם כלל לא נשברו שיאי צריכה במהלך אותו גל חום, אלא היעדר אספקת החשמל ככל הנראה נבע מקצר בתקשורת בין חברת החשמל לבין נגה - חברת ניהול מערכות החשמל. בהתחלה טענו בחברת החשמל שלא קיבלו את המייל הבודד מנגה שהורה על הפעלת תחנת כוח נוספת, אשר הייתה מונעת את ההפסקה, ולאחר מכן שינו גרסה וטענו כי קיבלו את המייל, אך לא הייתה בו הנחיה להפעלת התחנות.
1 צפייה בגלריה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברקע זה, רון-טל אמר: "אני לא מחפש אנשים ואני גם לא מכיר את הצדדים. אני יודע דבר אחד: בסוף השבוע לא נחצו שום שיאי ביקוש. הגיעו ל-11.5 אלף מגה וואט, במדינת ישראל הגיעו כבר כמעט ל-14 אלף מגה וואט וכושר הייצור המקסימלי של מדינת ישראל הוא מעל 16 אלף מגה וואט. כלומר, חשמל היה. התיאום בין הגופים האלה עמד פעם ראשונה למבחן במצב חירום. צריך לשפר את התיאום הזה. שישבו המנהלים של שני הגופים האלה וימצאו את הדרך לעבוד ביחד. אין פתרון אחר. תמיד בסופו של דבר יש איזה קו חיתוך שצריך לדעת איך להביא לכך שהוא ידע לתפקד בסדר".
בשבוע שעבר הודיע שר האנרגיה ישראל כץ כי יקדם את מינויה של עו"ד אלונה שפר-קארו ליו"ר חברת החשמל. לשפר-קארו היכרות עם תחום האנרגיה שכן בעבר כיהנה כדירקטורית חיצונית בחברות פז וחברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס. כמו כן כיהנה כמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, תחת גלעד ארדן, ממנו פרשה עקב התנגדותה להחלטה לייצא יותר מ-50% מהגז הטבעי שנמצא בחופי ישראל. שפר-קארו היא המועמדת החמישית לתפקיד מאז עזיבתו של יפתח רון-טל באוגוסט 2022.
על הרפורמה במשק החשמל אמר רון-טל: "מי שתוקף את הרפורמה הוא שרלטן או שהוא לא מבין ברפורמה. לפני 10 שנים חברת החשמל עמדה רגע לפני משבר פיננסי שהיה למעשה מחסל את החברה. היה לה חוב של כמעט 60 מיליארד שקל. הרפורמה יצאה לדרך מתוך הבנה שאחרת החברה מתפוגגת מבחינה עסקית ופיננסית. כשאני עזבתי את חברת החשמל והרפורמה יצאה לדרך, החוב הפיננסי של החברה ירד ל-30 מיליארד שקל. כלומר, החברה היום היא חברה יציבה פיננסית, צריך לשמור על זה".
"כשעושים רפורמה, החוכמה היא שבסופו של דבר כל הצדדים שעוסקים בכך ירגישו שהם במצב של 'ווין-ווין'. אז חברת החשמל הצליחה לצאת מהמשבר הפיננסי, אך מהצד השני מדינת ישראל רצתה להכניס תחרות למשק הנארגיה. כדי לעשות זאת, היא קבעה שתי קביעות מאוד חשובות במסגרת הרפורמה, אליהן חברת החשמל נדרשה להסכים. האחת היא שיוציאו ממנה את הייצור, והשנייה שיפתחו את האספקה, את רכיב המכירה של החשמל, לתחרות. בעקבות שני הרכיבים האלה חברת החשמל למעשה מפסיקה להיות מונופול.
"במצב הזה שבו הם החליטו במסגרת הרפורמה לפתוח את המשק לתחרות, המדינה התעקשה שכל הגוף שמנהל את מערכת החשמל יצא החוצה ותבנה חברה ממשלתית חדשה. האם אני חושב שזה מייעל את המערכת? גם אני חושב בדיוק כמו מאיר (שפיגלר) שזה לא מייעל את המערכת, אבל נדרשנו להסכים לזה. אני חשבתי שיותר נכון להקים חברת בת שתהיה מוחזקת על ידי חברת החשמל ב-100% ושהשליטה של החברה באותה חברת בת תהיה יותר טובה", אמר יו"ר חברת החשמל לשעבר.

הוויכוח בין מנכ"ל נגה למנכ"ל חברת החשמל

בתוך כך, מנכ"ל חברת נגה, שאול גולדשטיין, התראיין אתמול ל-ynet radio ותקף את מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "חברת החשמל עובדים איתנו בשיתוף פעולה מצוין חוץ מבזמן שהמנכ"ל זורע רעל ותרעלה בכל מקום שהוא מגיע אליו מסיבות שלו".
מנכ"ל חברת החשמל אומר שנגה היא זאת שמסרבלת את העניינים ומקשה על תפעול מערכת כל כך גדולה ומורכבת, בטח כשמבזרים אותה בעקבות הרפורמה בחשמל. "לצערי הרב מאיר ידידי לא למד את החומר. הוא מדבר מתוך בורות. חוסר ידע מוחלט. אין לו מושג. וחבל שהוא אומר דברים כאלה שהם ברמת ההוצאת שם רע. נגה לא מסבה שום בירוקרטיה. להפך, נגה מטפלת מול יצרנים פרטיים ומול חברת חשמל באופן הגון ואובייקטיבי לחלוטין. אין שום בירוקרטיה, רק שאנחנו - אגב מי שמתפעל את המערכת זה אנשי חברת חשמל לשעבר, כן? נגה זו חברת חשמל לשעבר, הם רוב האנשים שמנהלים את המערכת. אז אם יש לנו טענות זה למה שהוא חינך את חברת החשמל לאורך השנים. לא הוא עצמו אבל מי שהיה, אז אני לא מתייחס לזה בכלל. לדעתי זו אמירה מחוסר ידע.
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, אמר בתגובה לדברים באולפן ynet כי "אני לא רוצה להתעסק בהאשמות כי בסוף מי שמשלם את המחיר זה עם ישראל", ולאחר שנשאל אם לא הוא התחיל עם ההאשמות עוד בסוף השבוע, אמר כי "לא האשמתי, אני ציינתי עובדה ועם עובדות אי-אפשר להתווכח. אנחנו לא חשבנו שצריך להוציא את האחריות מרשות חברת החשמל, אלא להשאיר את הכל תחת אותה קורת גג".
עוד הוסיף כי "מדובר במקרה שלא היה צריך להיות, ואני הייתי בין אלה שגם כן חווה במירכאות כפולות ומכופלות את ניתוק החשמל היזום במהלך ערב יום שישי. זה לא צריך לקרות ולצערי הרב זה נבע בין היתר מאחת מהחלטות הרפורמה בתחום החשמל, שהוציאה מאחריות חברת החשמל את הניהול של מערכת החשמל והעבירה את זה לחברה חיצונית חדשה שהוקמה בשם 'חברת נגה', שהיא זו שאחראית לוודא שבכל רגע נתון בהתאם לתחזיות גם של מזג אוויר קיצוני יהיה מספיק ייצור כדי לתת מענה לכל הצריכה של כל תושב בישראל".
אם האחריות הייתה אצלכם לא היינו נתקלים בבעיה ביום שישי האחרון? מי מחליט בכל רגע איזה תחנות כוח יפעלו? "חברת נגה, חד-משמעית. ואגב, הם טוענים שהם לא ידעו שלוקח להפעיל תחנת כוח שמייצרת חשמל באמצעות פחם סדר גודל של 30 ומשהו שעות. אם הם לא יודעים מי אמור לדעת. הרי מי שנמצא שם זה עובדים שהיו בתוך חברת החשמל, הם עברו כיחידה עצמאית לחברת נגה, הם בוודאי יודעים את זה. הם מודעים לכל הנתונים של תפעול המערכות. אני לא רוצה להאשים, להפך - האחריות צריכה להיות תחת קורת גג אחת, לרכז מאמצים, ללכת ולדאוג לכך שהסינכרון יהיה מרבי ולא יבוזר בין הרבה מאוד גורמים שאחר כך הדברים נופלים בין הכיסאות".
בנוסף אמר כי "אנחנו מודעים למשמעות של הנזקים שנגרמים כתוצאה מהפסקות החשמל ואנחנו ערכנו לא מעט שיחות בנושא ועבודת מטה, וגם אנחנו נשפר את התפקוד שלנו וגם נישא באחריות שהיא לא נמצאת כרגע אצלנו ונוודא שהגורם במקרה הזה, שזו חברת נגה, שאמונה על אספקת החשמל לכל תושבי מדינת ישראל, אנחנו נוודא ונעיר את תשומת ליבם".