מחדל החשמל: בצל גל החום הכבד שפקד את ישראל ביום שישי והוביל לשיאי ביקוש לחשמל שהמערכת לא הצליחה לספק, שאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת נגה, שאחראית על ניהול רשת החשמל בישראל, תקף ב-ynet radio את מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "חברת החשמל עובדים איתנו בשיתוף פעולה מצוין חוץ מבזמן שהמנכ"ל זורע רעל ותרעלה בכל מקום שהוא מגיע אליו מסיבות שלו".
גולדשטיין אמר את הדברים לאחר שנשאל למה נגה מנעה מחברת החשמל להפעיל שתי יחידות פחמיות,שבחברת החשמל טוענים שאם היו מאפשרים להם לפתוח אותן, היה מספיק חשמל. "זה חוסר אמת מוחלט", אמר גולשטיין. "אנחנו לא חשבנו שצריכים את שתי התחנות הנוספות שהן פחמיות ומזהמות, ולכן לא הפעלנו אותן. תזכור, בחוק ההסדרים האחרון, תלו כתובות ש'נגה קיבלה רישיון להרוג', בכוונה של להפעיל תחנות פחמיות ולהרוג אזרחים חס וחלילה. זה לא היה נכון אז ולא נכון עכשיו".
אז מה האינטרס של מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר? מדוע הוא מפנה את האשמה אליכם? "תשאלי את זה אותו. אני חושב שהוא עושה את זה מחוסר ידע, מחוסר היכרות של המערכות. בסופו של דבר, חברת חשמל הייתה אמורה לספק לנו שתי חברות חשמל, שבעים-שמונים, שאם היו קיימות היו עוזרות לנו מאוד בהתמודדות. אני לא יודע למה הם לא מוכנים, את זה תשאלו את חברת חשמל, אבל אני אומר לכם שאנחנו לא התבקשנו לפתוח את התחנות האלה ביום רביעי, וכשביקשנו להניע אותן ביום חמישי זה כבר היה מאוחר מדי ואנחנו מכבדים את זה".
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
למה ביקשתם רק ביום חמישי? התחזית הייתה קיימת הרבה לפני כן. "כי לנו היו ברזרבה אלף שלוש מאות מגה וואט. אם כל הרזרבה הייתה זמינה לנו בשעת המשבר לא הייתה בעיה. אנחנו לא חשבנו שאנחנו נצטרך יותר מאלף שלוש מאות. התקן הוא אלף מאה. אנחנו תכננו על אלף שלוש מאות. לא צריך יותר מאלף שלוש מאות. בשורה התחתונה אין טעם להפעיל תחנות פחמיות מזהמות ללא צורך".
מנכ"ל חברת החשמל אומר שנגה היא זאת שמסרבלת את העניינים ומקשה על תפעול מערכת כל כך גדולה ומורכבת, בטח כשמבזרים אותה בעקבות הרפורמה בחשמל. "לצערי הרב מאיר ידידי לא למד את החומר. הוא מדבר מתוך בורות. חוסר ידע מוחלט. אין לו מושג. וחבל שהוא אומר דברים כאלה שהם ברמת ההוצאת שם רע. נגה לא מסבה שום בירוקרטיה. להיפך, נגה מטפלת מול יצרנים פרטיים ומול חברת חשמל באופן הגון ואובייקטיבי לחלוטין. אין שום בירוקרטיה, רק שאנחנו - אגב מי שמתפעל את המערכת זה אנשי חברת חשמל לשעבר, כן? נגה זו חברת חשמל לשעבר, הם רוב האנשים שמנהלים את המערכת. אז אם יש לנו טענות זה למה שהוא חינך את חברת החשמל לאורך השנים. לא הוא עצמו אבל מי שהיה, אז אני לא מתייחס לזה בכלל. לדעתי זו אמירה מחוסר ידע.
עוד הוסיף גולשטיין כי "משחק החשמל בישראל הוא מאוד מצומצם וכמות תחנות הכוח שיש לנו הוא לא מספק, ולכן כשיש תקלה בתחנה או שתיים אנחנו פשוט נכנסים למשבר, אין לנו מספיק חשמל. עכשיו כאשר זה תקופת הביניים, תקופת האביב או הסתיו, זו התקופה שבה התחנות נכנסות לתחזוקות וזה הזמן שאנחנו משערים שהצריכה תהיה יותר קטנה. מה שקרה ביום שישי בצירוף של כמה גורמים בבת אחת שלא היה מספיק כוח בישראל לייצר את החשמל הנכון".

אנחנו מדברים על צריכה של 11.5 אלף מגה וואט לעומת קרוב ל-13 אלף מגה וואט באוגוסט, למה אי אפשר היה לספק את זה הפעם? "מערכת החשמל בישראל יודעת לספק גם יותר מזה, גם חמש עשרה ושש עשרה מגה וואט. הצפי שלנו לא היה כמו שאמרת. זה דברים שאנחנו יודעים לספק אותם בעונה רגילה אבל לא כאשר יש לנו המון תחנות בתקלה, המון, לא באשמתנו. חייב להגיד דבר אחד מאוד חשוב, לנגה אין אינטרס, לא כלכלי, אנחנו עובדים למען הרשת והצרכנים. זה מה שמעניין אותנו".
עוד אמר כי "אין לי שום דבר נגד חברת החשמל. אני חושב שהם אנשים טובים שעושים עבודה נאמנה. הנקודה שלא הפעלנו שתי תחנות זה הדבר היחיד שהוא יכול לבוא אליו בטענות, ואנחנו נבוא אליו בטענות למה כל היחידות האחרות לא מוכנות לפי הלו"ז שהם בעצמם נתנו. דיבורים רבים אנחנו שומעים, מעשים לא, ולכן אני לא מתייחס למאבק הזה. כרגע אנחנו מבחינתנו רוצים להתמודד עם השרבים הבאים. לצערנו הרב ישראל צפופה מאוד מבחינת החשמל. אין לנו מספיק תחנות כוח".

שפיגלר: מקווה שהסאגה הזו לא תחזור

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, אמר בתגובה לדברים הבוקר באולפן ynet כי "אני לא רוצה להתעסק בהאשמות כי בסוף מי שמשלם את המחיר זה עם ישראל", ולאחר שנשאל אם לא הוא התחיל עם ההאשמות עוד בסוף השבוע, אמר כי "אני לא האשמתי אני ציינתי עובדה, ועם עובדות אי אפשר להתווכח. אנחנו לא חשבנו שצריך להוציא את האחריות מרשות חברת החשמל, אלא להשאיר את הכל תחת אותה קורת גג".

2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר (במרכז) עם עובדים בתחנת הכוח בחדרה
מאיר שפיגלר (במרכז) עם עובדים בתחנת הכוח בחדרה
מאיר שפיגלר (במרכז) עם עובדים בתחנת הכוח בחדרה. לא מכיר את החומר?
(צילום: יובל חן)

עוד הוסיף כי "מדובר במקרה שלא היה צריך להיות, ואני הייתי בין אלה שגם כן חווה במרכאות כפולות ומכפלות את ניתוק החשמל היזום במהלך ערב יום שישי. זה לא צריך לקרות ולצערי הרב זה נבע בין היתר מאחת מהחלטות הרפורמה בתחום החשמל, שהוציאה מאחריות חברת החשמל את הניהול של מערכת החשמל והעבירה את זה לחברה חיצונית חדשה שהוקמה בשם 'חברת נגה', שהיא זו שאחראית לוודא שבכל רגע נתון בהתאם לתחזיות גם של מזג אוויר קיצוני יהיה מספיק ייצור כדי לתת מענה לכל הצריכה של כל תושב בישראל".
אם האחריות הייתה אצלכם לא היינו נתקלים בבעיה ביום שישי האחרון? מי מחליט בכל רגע איזה תחנות כוח יפעלו? "חברת נגה, חד משמעית. ואגב, הם טוענים שהם לא ידעו שלוקח להפעיל תחנת כוח שמייצרת חשמל באמצעות פחם סדר גודל של 30 ומשהו שעות. אם הם לא יודעים מי אמור לדעת. הרי מי שנמצא שם זה עובדים שהיו בתוך חברת החשמל, הם עברו כיחידה עצמאית לחברת נגה, הם בוודאי יודעים את זה. הם מודעים לכל הנתונים של תפעול המערכות. אני לא רוצה להאשים, להפך - האחריות צריכה להיות תחת קורת גג אחת, לרכז מאמצים, ללכת ולדאוג לכך שהסינכרון יהיה מרבי ולא יבוזר בין הרבה מאוד גורמים שאחר כך הדברים נופלים בין הכיסאות".
בנוסף אמר כי "אנחנו מודעים למשמעות של הנזקים שנגרמים כתוצאה מהפסקות החשמל ואנחנו ערכנו לא מעט שיחות בנושא ועבודת מטה, וגם אנחנו נשפר את התפקוד שלנו וגם נישא באחריות שהיא לא נמצאת כרגע אצלנו ונוודא שהגורם במקרה הזה, שזו חברת נגה, שאמונה על אספקת החשמל לכל תושבי מדינת ישראל, אנחנו נוודא ונעיר את תשומת ליבם".
מה יקרה בסוף השבוע הבא אם התחזית לשרב תתממש? "אני מקווה מאוד שהסאגה הזו לא תחזור על עצמה, אנחנו בוודאי ניתן ביטוי משמעותי יותר לרגישות שכרוכה בעניין. אני תמיד אמרתי שעדיף לייצר יותר ולהיות בעודף מאשר לייצר בחסר, ולגרום לכך שאנשים ייכנסו לשבת ללא חשמל, והדברים האלה יקבלו ביטוי בצורה מפורשת גם בדיונים שייערכו בינינו לחברת נגה".