נוכח ההוצאות הגבוהות הצפויות ב-2024 בשל המלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) בישיבת הסיעה, כי "להעלות מיסים תהיה טעות גדולה מאוד. אני לא יודע אם נוכל להפחית את שיעורי המס, אבל להעלות תהיה טעות גדולה מאוד".
עוד אמר נתניהו כי "יש לי איזושהי תפיסה לגבי מה אנחנו צריכים לעשות ב-2024, אני עומד להיפגש עם שר האוצר בעניין. שמעתי אתכם, הוא גם ישמע אותי. אני חושב שיש כמה נתיבים אחרים". הוא הוסיף כי "צריך לזכור שיש תקציב כרגע ל-2024", אך לאחר מכן קטעו אותו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
היום הוצג במסגרת דו"ח ההפרשים לקראת שנת התקציב של 2024 כי הגידול הצפוי בהוצאות הממשלה לשנת 2024 נוכח המלחמה, בתרחיש של חודשיים לחימה בעצימות גבוהה בתוך 2024, עומד על כ-50 מיליארד שקל. לעניין תחזית הגרעון העדכנית ציינו באוצר כי היא מגולמת בכ-114 מיליארד שקל "שהם 5.9% מול 2.25% הקבוע בחוק, הפרש של 75 מיליארד שקל שיצריכו מענה, בהפחתת הוצאות או בהעלאת הכנסות".

על רקע הדיונים המתקיימים במשרד האוצר סביב הצעדים הנדרשים כדי לצמצם את הגירעון בתקציב 2024, השבוע פורסם קמפיין ממומן של מפלגת "הציונות הדתית" ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' עומד בראשה, שתוקף את פקידי האוצר. בפוסט שפורסם בפייסבוק ובטוויטר נכתב כי "שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בולם ומונע העלאת מסים בניגוד לדרישה של פקידי האוצר שפועלים לכך באופן מנותק". זו לא הפעם הראשונה שסמוטריץ' תוקף את פקידי משרדו, אך הפעם מדובר בקמפיין ממומן שמלמד כי סמוטריץ' מזהה הזדמנות פוליטית בהתנגדות לצעדים מקצועיים שמקדמים פקידי האוצר.
קמפיין זה מגיע לאחר שביום חמישי האחרון התקיימה ישיבה ארוכה במשרד האוצר סביב הצעדים הנדרשים בכדי לצמצם את הגירעון בתקציב 2024. במהלך הישיבה שמר סמוטריץ' על שתיקה, והשתדל שלא להסגיר את עמדותיו בנוגע לדרך הנכונה לעיצוב תקציב המדינה בשנת 2024. זאת ככל הנראה, בשל החשש של סמוטריץ' מהדלפות לתקשורת. כך נוצר מצב כי בזמן שפקידי האוצר עדיין לא יודעים מה עמדתו של השר, הרי שהשר עצמו מוביל קמפיין ציבורי נגד הצעותיהם.
בתוl כך, נציין כי אחרי שחזר בו באופן מאוד מוזר בעניין החזרת מס המשקאות הממותקים, ל-ynet נודע היום כי שר האוצר עדיין מתעקש, בניגוד להמלצת כל בכירי משרדו, להאריך את הפטור ממס על כלים חד פעמיים, שנכנס לתוקף כהוראת שעה לפני שנה.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
השר סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
גורם בכיר במשרד האוצר אמר בדיון פנימי לשר האוצר כי החלטתו תדרוש עוד קיצוצים בתקציבים אחרים ואף העלאות מיסים, אולם השר החליט על ההארכה, אך טרם דיווח עליה לבכירי האוצר, ועדיין לא העביר צו חתום לרשות המhסים ולוועדת הכספים של הכנסת בדבר הארכת הוראות השעה בעניין הפחתת המס על המשקאות הממותקים והכלים החד פעמיים, אף שנותרו רק 6 ימים לסיום שנת התקציב ופקיעת הוראות השעה הנוכחיות.
בכך יתווסף הפסד המיסים הזה להפסד מס של 900 מיליון שקל בגביית המיסים על המשקאות הממותקים. סכום אובדן המס הכולל על המשקאות והכלים יגיע לכמיליארד ורבע שקלים, מהם 350 מיליון שקל אובדן מס על הכלים החד פעמיים.
בשבועות האחרונים לחצו בכירי משרד האוצר על השר סמוטריץ' לבטל את הפטור מהמיסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים. לפני ימים אחדים החליט תחילה כאמור שר האוצר שלא להאריך עוד החל ב-1 בינואר 2024 את הוראת השעה בעניין המשקאות הממותקים ולהחזיר את המס לקדמותו. אולם, שלושה ימים לאחר מכן, ובמקביל להודעת המפלגות החרדיות כי יסכימו לדחות את מועד הבחירות לרשויות המקומיות, חזר בו סמוטריץ והחליט להאריך את הפטור.