שלושה ימים אחרי שהאוצר פרסם טיוטת צו להערות הציבור שלפיה הפטורים על משקאות ממותקים לא יוארכו והמס יוחזר, מלבד על משקאות הדיאט והמיצים הטבעיים, ואחרי שבחלק מחברות המשקאות כבר דיווחו על הפגיעה הצפויה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נסוג בצורה די מדהימה ואמר היום בישיבת הציונות הדתית כי זו בכלל הייתה "טעות".
לאחר דבריו של סמוטריץ', המפלגות החרדיות - שמתנגדות למס על המשקאות הממותקים והובילו קמפיין בנושא - הביעו היום במפתיע תמיכה בדחיית הבחירות לרשויות המקומיות, אחרי ששר הפנים משה ארבל מש"ס קבע שיתקיימו ב-30 בינואר.
בציונות הדתית ובעוצמה יהודית, נסביר, מובילים בימים האחרונים קמפיין לדחייה נוספת של הבחירות לרשויות המקומיות - שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר, אך נדחו בשלושה חודשים בגלל המלחמה. שתי המפלגות טוענות שמשרתי המילואים שמבקשים להתמודד בבחירות נתקלים בקשיים נוכח הלחימה.

"הפרסום יצא בטעות", אמר סמוטריץ' והוסיף: "נושא המיסוי ייצא כחבילה אחת במסגרת תקציב 2024. צריך יהיה לייצר סדר עדיפות עדכני אבל אסור לטפל כרגע בציבור בהלם - קיצוצים וגזירות. הציבור קיבל מספיק מכות הלם. סביר שהפטור יוארך. ואם נחשוב לאחר מכן שיש מקום למיסוי, נבחן את זה".
הבוקר עוד שר הבריאות אריאל בוסו מש"ס הספיק לשלוח מכתב לסמוטריץ' בנוגע למס ובו כתב כי הופתע מפרסום הצו ללא התייעצות איתו וכי הוא מתנגד למס שכזה - אלא אם ההכנסות למדינה בגינו יופנו למהלכי הסברה בריאותיים.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
השר סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
בצו שפורסם ביום שישי נכתב כי: "מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עליה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", נכתב בצו. "עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם. עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".
בדיונים שקדמו להעלאת המס שאושר בתקופת שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן לפני כשנה וחצי, סמוטריץ' טען כי "מדובר במס מטורלל לחלוטין, שלא יפסיק את השימוש. צריך לחנך ולתמרץ. כל הסיפור פה הוא לגבות מיסים ומיסים ומיסים". הוא הוסיף בדיונים בוועדה כי "אני שמח על המס הזה, כי זה יעזור גם לנו בעתיד להפנות התנהגויות ולהכווין את החברה הישראלית למקומות טובים בריאים בנפש, בגוף ובזהות".
בכיר באוצר אמר ל-ynet בשבוע שעבר כי הארכת הפטור היא מסוג ההחלטות שהיו עלולות לקדם את הורדת דירוג האשראי של ישראל, שכן הן מבהירות שהממשלה מנהלת מדיניות פוליטית בלתי אחראית ומגדילה את גירעונותיה וחובותיה בעת קשה לגירעון הגדל בתקציב המדינה.
יצויין שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בשבוע שעבר כי לא יאשר שום העלאות מיסים בעת מלחמה. ברשות המסים ובאגף התקציבים הכינו כבר שישה סוגים של מיסים חדשים ולרובם אין סיכוי שראש הממשלה ושר האוצר יתנו את הסכמתם. בין השאר מדובר על ביטול הפטור ממע"מ של 75 דולר על יבוא אישי מחו"ל בחבילות, הטלת מס על החיסכון בקרנות השתלמות, ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות ובאילת, הטלת מס חמור יותר במס שבח וביטול הנחת המס על הדלק. נראה שרק על ביטול הנחת המס על הדלק יש כעת הסכמה. הנחת המס כבר עלתה לצד ההכנסות תקציב המדינה 3 מיליארד שקלים. לפי שעה ההנחה בתוקף רק עד סוף שבוע זה.