עיכוב של שבועות ארוכים בתשלום דמי הבידוד לעצמאים יסתיים בעוד שלושה שבועות וחצי, כאשר העצמאים יוכלו לדרוש ולקבל החל ב-1 באפריל את התשלום המגיע להם עבור ימי הבידוד שבהם שהו. התשלומים השתהו בשל הצורך להתארגן בביטוח הלאומי לתשלום לציבור שאינו מוכר להם בדרך כלל, העצמאים.
על מועד תחילת תשלום דמי הבידוד לעצמאים הודיעה היום (שני) בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, רינת זקן, אחראית תשלום דמי הבידוד בביטוח הלאומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
ועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
העצמאים יוכלו להגיש את הבקשות לביטוח הלאומי על התקופה מ-1 ביולי 2021 עם אישורים כי אכן נאלצו על פי חוק לשהות בבידוד. התמורה תהיה בעד 3 ימי בידוד עד ל-21 בדצמבר והחל מה-22 בדצמבר ועד לאמצע חודש פברואר הפיצוי הוגדל לארבעה ימי בידוד, בשל ההתפשטות הרחבה של זן האומיקרון. היום אישרה הוועדה את הארכת התשלום עבור 3 ימי בידוד בשלושה חודשים נוספים - כלומר עד סוף מאי.
ב-19 בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי ובמסגרת החוק עוגן בפרק הסדר המעניק לעובד שכיר אשר נעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד, תשלום דמי בידוד, בשיעור דומה לשיעור של דמי המחלה שלהם זכאי העובד לפי חוק דמי מחלה. על פי החוק מאוגוסט 2020, שכירים שצרכים לשהות בבידוד נושאים בעלות של יום הבידוד הראשון ולאחר מכן מתחלקים הממשלה והמעסיקים בעלות הבידוד. בינואר ובפברואר 2022 המעסיקים קיבלו מהממשלה פיצוי גם על היום הראשון של השכירים והם לא נשאו, נוכח התפשטות זן האומיקרון, בשום עלות. עלות המהלך הזה הגיעה לעוד 150 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
(צילום: נמרוד גליקמן)
בהצעת החוק שאושרה לפני כחודש וחצי עוגן בחוק מנגנון דומה שעניינו תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד. זאת, באמצעות החלת המנגנון שנקבע לגבי עובדים, בשינויים המחויבים הנובעים מאופי ושיטת ההעסקה השונים של עצמאים לעומת עובדים שכירים, שכן לעצמאים אין מעסיקים שיכולים להשתתף במימון כמו אצל השכירים ולכן רק הממשלה תישא במימון דמי הבידוד לעצמאים.
בעוד שבהצעה המקורית של משרד האוצר התעריף עמד על 430 שקל ליום, בנוסח הסופי הוא עומד על 570 שקל ליום, כאשר הימים יחושבו בדיעבד מחודש יולי 2021, ויום נוסף, רביעי לבידוד, יחושב החל מ-21 בדצמבר 2021. גם עצמאים שיצאו לחו"ל במסגרת עבודתם יהיו זכאים לדמי הבידוד.