אחרי שהתעכב והסתבך בשבועות האחרונים, מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק למימון דמי הבידוד לעצמאים שהגיש שר האוצר אביגדור ליברמן לדרישת ארגוני העצמאים ויו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן.
12 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. זאת לאחר שאתמול השרים ליברמן ויאיר לפיד וח"כ רייטן, סיכמו את התשלומים בעבור השתתפות הממשלה במימון הוצאות העצמאים בזמן ימי הבידוד. המשמעות: לראשונה יתאפשר לעצמאים להגיש בקשות לקבלת דמי בידוד בגין משבר הקורונה, כפי שזכאים השכירים. עם זאת, למרות שהחוק ייכנס לרשומות כבר השבוע, בביטוח הלאומי הבהירו כי ייקח לא מעט זמן עד שניתן יהיה להגיש בקשות: "צריכים לחכות לפיתוח של קבצים עם נתוני העצמאיים שהיו בבידוד ממשרד הבריאות". בוועדת העבודה הוסיפו: "זאת מערכת חדשה שצריך לתכנת, ייקח קצת זמן אבל מקווים שבקרוב".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
העצמאים יוכלו להגיש את הבקשות לביטוח הלאומי על התקופה מ-1 ביולי 2021 עם אישורים כי אכן נאלצו על פי חוק לשהות בבידוד. התמורה תהיה בעד 3 ימי בידוד עד ל-21 בדצמבר והחל במועד זה ובכל חודש ינואר התשלום יהיה עבור 4 ימי בידוד, בשלב זה עד לסוף חודש ינואר. העצמאים הזכאים יוכלו להגיש בקשות לתשלום כבר בתחילת השבוע הבא - לאחר שהחוק ייכנס לרשומות ב-48 השעות הקרובות.
ב-19 בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי ובמסגרת החוק עוגן בפרק הסדר המעניק לעובד שכיר אשר נעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד, תשלום דמי בידוד, בשיעור דומה לשיעור של דמי המחלה שלהם זכאי העובד לפי חוק דמי מחלה.
בהצעת החוק שאושרה הערב יעוגן בחוק מנגנון דומה שעניינו תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד.
זאת, באמצעות החלת המנגנון שנקבע לגבי עובדים, בשינויים המחויבים הנובעים מאופי ושיטת ההעסקה השונים של עצמאים לעומת עובדים שכירים, שכן לעצמאים אין מעסיקים שיכולים להשתתף במימון כמו אצל השכירים ולכן רק הממשלה תישא במימון דמי הבידוד לעצמאים.
בעוד שבהצעה המקורית של משרד האוצר התעריף עמד על 430 שקל ליום, בנוסח הסופי הוא עומד על 570 שקל ליום, כאשר הימים יחושבו בדיעבד מחודש יולי 2021, ויום נוסף, רביעי לבידוד, יחושב החל מ-21 בדצמבר 2021. גם עצמאים שיצאו לחו"ל במסגרת עבודתם יהיו זכאים לדמי הבידוד.
לדברי ח"כ רייטן (עבודה), "אנחנו מתקנים כאן עוול שנעשה לטעמי לעצמאים בחודשים האחרונים". לעומת זאת טען ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), כי "ההצעה הזו היא טיפה בים. אנחנו נמצאים ממש בסגר אבל ליברמן לא רוצה להכריז עליו כסגר כדי שלא יצטרך באמת לפצות את העצמאים".