מחיר הדלק צפוי להתייקר ביום חמישי הקרוב בכ-60 אגורות. כך לפי חישובים לא סופיים, כאשר ההתייקרות תהיה תוצאת ביטול ההנחה של שקל אחד על מס הדלק, בקיזוז הוזלה מסוימת שנובעת מירידה במחיר הנפט באגן הים התיכון וירידה קלה בשער הדולר מאז סוף החודש שעבר.
מחר יסתיימו חמשת הימים שבהם מחשבים את ממוצע מחירי הנפט ושער הדולר שלפיהם נקבע המחיר הסופי של הדלק בישראל. מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בתחנות הוא כיום 6.46 שקלים, לאחר עליה של 9 אגורות שהייתה בראשית חודש נובמבר. ההערכות כעת הן שמחיר ליטר דלק בשירות עצמי יעלה סביב שבעה שקלים. יצוין שרק לפני שלושה חודשים מחיר ליטר דלק בישראל חצה את רף שמונה השקלים והתקרב לשיא בכל הזמנים שנרשם בספטמבר 2012 - 8.25 שקל לליטר בשירות עצמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)

התעשיינים פנו לרשות החשמל בבקשה לבטל את ההתייקרות

בתוך כך, נקבע מועד השימוע לערעורים על החלטת רשות החשמל לייקר את מחיר החשמל בתחילת חודש ינואר הקרוב בעוד 8.2%. הערעורים יישמעו בסוף חודש דצמבר, ימים ספורים לפני מועד ההעלאה.
החלטת רשות החשמל אינה ניתנת על פי חוק להשפעה על ידי הממשלה, אולם ההערכות הן שיתכן ששיעור ההתייקרות יצומצם מעט כפי שאירע בקיץ, כאשר הרשות החליטה להעלות את מחיר החשמל בשיעור של 9.6%, אולם בעקבות ערעור התאחדות התעשיינים ההתייקרות צומצמה מעט לשיעור של 8.6%.
יצוין כי ההתייקרות כעת הייתה אמורה להגיע אף עד ל-15%, בשל התייקרות הפחם בעולם בשנה וחצי האחרונות בכ-150%, כאשר 23% מייצור החשמל בישראל נעשה עדיין באמצעות פחם. מליאת רשות החשמל החליטה להסתפק בהעלאה נמוכה יותר בתקווה שמחיר הפחם בעולם יוזל במהלך שנת 2023 ולהחליט על עוד העלאה, אם יימצא לה צורך, בקיץ הבא. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע רב הבחירות כי ידאג להקפאת עליית מחיר החשמל אך הדבר יוכל להיעשות רק אם הממשלה תלווה מיליארדי שקלים לחברת החשמל. בעקבות עליית מחיר החשמל צפוי גם מחיר המים לעלות בתחילת 2023 בשיעור של 3%-5%.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר הודיע היום כי ההתאחדות שוב תפעל נגד בקשת רשות החשמל להעלות את תעריף החשמל ב-8.2%. תומר אמר כי צריך לבטל את ההעלאה לחלוטין. זאת, בהמשך להתחייבות הרשות מאוגוסט ולצד ההבטחה של ראש הממשלה הנבחר, בנימין נתניהו, כי יקפיא את תעריפי החשמל. לדברי נשיא ההתאחדות, את העלייה בעלות החשמל ניתן לממן בלי להעלות את התעריף בכמה דרכים:
הכרה ב-4 מיליארד השקלים שיתקבלו ממכירת תחנת הכוח אשכול והזרמתם חזרה למשק החשמל, פריסת ההעלאה של תעריפי החשמל עד שנת 2030 במקום 3 שנים בלבד, כפי שמציעה הרשות, ותיקון חקיקה שיאפשר הזרמה של תמלוגי הגז הטבעי חזרה למשק החשמל. בנוסף, אמר תומר כי חברת החשמל ערכה גיוס כספים מוצלח בשתי הנפקות האג״חים האחרונות שלה, ואין לה בעיה תזרימית.
נשיא ההתאחדות אף פנה בנושא ליו"ר רשות החשמל החדש, אמיר שביט, וטען בפניו כי על הרשות מוטלת אחריות כבדה למניעת העלאת תעריף החשמל, שכן זו תגרור בהכרח שורה של השלכות שליליות על המשק כולו. בין ההשלכות-כניסה לסחרור אינפלציוני, עלייה ביוקר הייצור, עלייה בתעריפי המים והביוב ושורה של עלויות עקיפות נוספות כתוצאה מעליית מדד המחירים לצרכן.
ד"ר רון תומר: "על ממשלת ישראל לעצור את העלייה הצפויה בתעריפי החשמל כפי שהתחייבה הרשות וכפי שהתחייב ראש הממשלה המיועד. זאת נוכח המצב הקשה, בו רבים מהעסקים מתקשים להתמודד עם העליות התכופות בתשומות שבשליטת הממשלה ואזרחי ישראל כורעים תחת נטל יוקר המחייה ומרגישים שהם מתקשים לעמוד בתשלומי המשכתנאות והחשבונות הרבים. ישנן דרכים להימנע מהקפצה זו, ויש ליישם אותן".