תעריף החשמל יעלה ב-8.2% בחודש ינואר הקרוב, בכפוף לשימוע. כך החליטה אמש (ד') מליאת רשות החשמל, בפגישה שנערכה בנושא ושעליה פורסם ב-ynet בתחילת השבוע. מדובר בעלייה השלישית בתוך שנה בשיעור מצטבר של למעלה מ-20%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
רק לפני כשלושה חודשים התייקר החשמל בשיעור של 8.6%, לאחר שהכוונה הייתה תחילה להעלות את המחיר בכ-10%. גם הפעם המחיר היה אמור לעלות ב-10%-15%, אולם ברשות החשמל הוחלט להסתפק לפי שעה בייקור בשיעור נמוך יותר ולעדכן שוב את המחיר באמצע השנה הקרובה. עבור חשבון חודשי ממוצע של כ-400 שקל, מדובר בהתייקרות של כ-33 שקל בחודש ובכ-80 שקל בחודש לעומת לפני שנה.
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
בתוך כך, עליית מחירי החשמל צפויה להעלות את מדד המחירים לצרכן בכ-0.2% להוסיף מימד נוסף לשיעור האינפלציה הגבוה בישראל.
העלאת מחיר החשמל נדרשת בשל ההתייקרות בכ-150% בשנה וחצי האחרונה במחירי הפחם בעולם. בישראל 23% מייצוא החשמל מתבצע עדיין באמצעות פחם, תהליך שצפוי להיפסק רק בסוף שנת 2025.
התייקרות החשמל בשיעור משמעותי בחודש ינואר 2023 תוביל לשורת התייקרויות במשק, במוצרים ובשירותים שהחשמל מהווה מרכיב משמעותי בהוצאות. מחיר המים יעלה גם הוא בראשית 2023 בשיעור שינוע בין 3% ל-5%, אלא אם הממשלה תחליט לסבסד את מחיר המים.
לממשלה אין סמכות להתערב בהחלטות רשות החשמל, אולם התייקרות החשמל תאושר סופית כאמור רק לאחר תהליך של שימוע. בקיץ השנה התנגדו גורמים במשק להתייקרות הגבוהה של החשמל ובעקבות ערעור מצד התאחדות התעשיינים הופחת שיעור הייקור מ-9.6% ל-8.6%.
פורסם לראשונה: 22:10, 23.11.22