המשבר בענף האופנה: למרות מבצעי החיסול והמכירה במחירי הפסד שקיימו חלק מהרשתות, נרשמה עלייה של 2% בלבד במכירות בחודשים דצמבר ינואר, בהשוואה לחודשים המקבילים שנה לפני כן. כך עולה מנתוני חברת ריס מערכות מידע קמעונאיות, הסוקרת את מכירות ענף האופנה בקניונים ובמרכזי מסחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הנתון המעניין יותר הוא המכירות של כל חודש בנפרד. כפי שדווח לראשונה ב-ynet ובממון, בחודש דצמבר נרשם אירוע חריג כאשר מכירות ענף האופנה צנחו בכ-8% והיוו איתות לקמעונאים לגבי הבאות. החורף הלא קר יחסית בחודש האחרון של השנה, בתוספת העובדה שישנה האטה בצריכה, הניעו את הקמעונאים למכירות סוף עונה מוקדמות, כדי להיפטר ממלאי חורף שנצבר. המכירות כללו מבצעי הנחה עמוקים כדוגמת קסטרו שמכרה לראשונה אופנת חורף וסתיו במבצע של שלושה פריטים ב-100 שקל.
1 צפייה בגלריה
3 ב-100. ההסתערות על המבצע בקסטרו
3 ב-100. ההסתערות על המבצע בקסטרו
3 ב-100. ההסתערות על המבצע בקסטרו
לפי נתוני ריס, ההתנפלות על מבצעי סוף העונה שהיו זולים במיוחד גרמה לעלייה של 14% במכירות הענף בחודש ינואר. אולם, למרות העלייה במכירות בינואר, הממוצע של החודשיים האחרונים אינו מעודד.
הזינוק במכירות בינואר גם אינו מלמד על הרווחיות של הקמעונאים שחלקם מכרו את המלאי במחירי עלות או הפסד. בימים אלו אמורה להיכנס לחנויות קולקציות חדשות לאביב ולקיץ וצריך לחכות לראות את התוצאות במכירות של חודש פברואר, כדי לבחון האם הציבור ירכוש ביגוד במחירי עונה רגילים.

"700 חנויות בסכנת סגירה"

כזכור, לפי הדוח שפרסמה חברת דן אנד ברדסטריט בשבוע שעבר, כ-700 חנויות בסכנת סגירה ואלפי עובדים עלולים להיות מפוטרים. בענף פועלות כיום כ-8,000 חנויות, מחציתן במסגרת רשתות. לפי הדוח, הרי שכתוצאה מסגירת החנויות יאבדו את מקום העבודה בין 3,000 ל-4,000 עובדים.
יש לציין כי בשנת 2022 נסגרו רק 550 חנויות והציפייה שהתבדתה כעת, הייתה שהענף ימשיך לצמוח לאחר השגשוג שחווה עם היציאה מהקורונה.
יתרה מכך, דן אנד ברדסטריט צופה כי בשנה הקרובה המשבר הכלכלי ישפיע רוחבית על ענף האופנה ויפגע לא רק בחנויות העצמאיות אלא גם בסניפי רשתות גדולות. בדוח נכתב: "בדרך כלל רמת הסיכון הגבוהה שוררת בחנויות העצמאיות. ב-2023 גם סניפי הרשתות בסיכון". בדוח מציינים בין הסיבות להרעה את הצריכה הפרטית שצפויה להיחתך מ-7% ל-4% בלבד ב-2023, על רקע העלאת הריבית במשק.
חברות האופנה הציגו ב-2022 הרעה בתוצאות, עוד בטרם החורף החם. קסטרו רשמה בתקופה זו רווח נקי של כחמישה מיליון שקל בלבד, ירידה של כ-77% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה קודמת. גם קבוצת פוקס, הנחשבת לשחקן המוביל בענף האופנה בישראל, הציגה ברבעון השלישי לשנת 2022 ירידה של 42% ברווח הנקי. קבוצת גולף עברה להפסד בסך 10.3 מיליון שקל לעומת רווח של כשישה מיליון שקל ברבעון מקביל בשנה הקודמת.
בנוסף, ההרעה בענף באה לידי ביטוי גם בשוק ההון, כאשר מתחילת שנת 2023 ירדה מניית קסטרו בכ-25% והשלימה ירידה של כ-67% תוך כשנה, מניית פוקס השלימה ירידה של כ-46% תוך כשנה ומניית גולף יהשלימה ירידה של כ-54% תוך שנה. למרות זאת, ההוצאה הכללית של הישראלים על אופנה, מוערכת ב-21 עד 22 מיליארד שקל, עלייה של 5% לעומת 2021. הצניחה במכירות החלה על פי רייז בסוף השנה עם ירידה של 8% בחודש בדצמבר. הסוחרים מדווחים על המשך ירידה בינואר 2023. אחוז הרכישות אונליין באתרים זרים וישראלים מגיע כבר ל-30% עד 35%, לעומת 20% ב-2019.