תוכנית התשתית הגדולה בתולדות המדינה לשיקום חבל ארץ אושרה היום (רביעי) בממשלה. 19 מיליארד שקלים יוקצו מתקציב המדינה בתוך חמש שנים, עד 2028, לשיקום ופיתוח חבל עזה, שייקרא חבל התקומה.
התוכנית האסטרטגית, "תכנית החומש", שבראש יוזמיה עמדה מנהלת תקומה, בראשות תא"ל במיל. משה אדרי, אושרה פה אחד בממשלה ותצא לדרך בחודש מאי. כבר השנה יוקצבו לה באופן מיוחד 5 מיליארד שקלים.
1 צפייה בגלריה
בארי
בארי
ההרס בקיבוץ בארי
(צילום: REUTERS/Amir Cohen )
התוכנית כוללת שיקום של כל היישובים שניזוקו, חלקם באופן קשה מאוד, במתקפת השבעה באוקטובר, ובנוסף אמורה לדאוג להחזרת רוב התושבים לבתיהם, למעט אלה שלא ירצו לחזור להתגורר בסמוך לרצועת עזה. התוכנית כוללת הקמת מבנים חדשים של חינוך, בריאות ורווחה, הרחבת התחבורה הציבורית באיזור, הקמת איזורי תעשייה חדשים, עידוד תעסוקה, קידום החקלאות ועוד. בנוסף לפיתוח הכלכלי, התוכנית תפעל גם לחיזוק הביטחון האישי והלאומי. כתקוות יוזמי התוכנית, זו צפויה להביא לצמיחה דמוגרפית משמעותית באזור.
התוכנית שאושרה הינה בהיקף של 19 מיליארד שקל ל-5 שנים, כאמור, כאשר מיליארד שקלים הושקעו כבר בשנת 2023, ועוד 18 מיליארד שקלים יושקעו בשנים 2024-2028. 14 מיליארד מתוך התקציב אושרו לשיקום החבל לאורך 5 שנים, ו-5 מיליארד הנותרים שוריינו לטובת פיתוח חבל התקומה בין השנים 2025-2028 - ואת הפירוט לגביהם הממשלה תאשר בהחלטה נוספת בהמשך השנה.
מגבשי התכנית ציינו בישיבת הממשלה כי "התוכנית מביאה בשורה משמעותית לחבל אשר יהווה מוקד משיכה משגשג ואבן שואבת לחוסן כלכלי, חינוך איכותי וחקלאות מתקדמת וחדשנית. התוכנית מעגנת את מנגנוני הביצוע של המנהלת והרשויות עם דגש על חיזוק היכולת והשפעת הרשויות והקהילות בתכנון הסופי".
עוד נאמר במסמך שהונח בפני השרים, כי "התוכנית כוללת עוגנים משמעותיים שיאפשרו את הגשמת חזון המנהלת וביניהם, חיזוק מכללת ספיר, הקמת מרכז חוסן בין לאומי, הקמת מערך אג-טק אזורי, הקמת מרכז הספורט ההישגי 'וינגייט דרום', תוכנית להנגשת החבל באמצעות תחבורה ציבורית לחלקים נוספים בארץ ועוד".
התוכנית תוכננה בחודשים האחרונים לא בלי טענות של תושבי האיזור וראשי היישובים שהם לא שותפו מספיק בגיבושה. לעומת זאת נטען במנהלת התקומה כי קויימו התייעצויות רבות עם התושבים, ראשי המועצות וחברי עיריית שדרות, וכי "התוכנית מושתתת על עקרונות של ראייה הוליסטית ודחיפה מתמדת קדימה, שיתוף והיוועצות, שקיפות לאורך כל הדרך, שיתוף פעולה עם ההנהגה המקומית, מחויבות לתוצאות, תכנון בר קיימא ובנייה מחודשת מיטיבה, חיבור בין צרכים מהשטח למדיניות מושכלת, חדשנות, אימוץ גישת תכנון גמישה ומותאמת לשינויים, השקעה בעוגנים אזוריים ובפעולה בראייה מרחבית ומערכתית, ניהול תכנון מתכלל, רב תחומי ובר קיימה, אמון ושיתוף ונכונות לשותפויות רב מגזריות".
אחרי הפרסום ב-ynet על הביקורת מצד התעשייה על כך שטויוטת התוכנית לא כללה העדפה לרכש וייצור מקומי, ההחלטה שעברה היום כוללת עדיפות לרכש וייצור מקומי מהתעשייה והשוק הישראלי.

נתניהו: "נזניק את יישובי עוטף עזה לדורות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בישיבת הממשלה, כי "אישרנו את 'תוכנית תקומה' לשיקום יישובי עוטף עזה, כאשר אנחנו נשקיע סכום גדול מאוד של 19 מיליארד שקל כדי להזניק את יישובי עוטף עזה לדורות. אנחנו נשקיע בדיור, בתשתיות, בחינוך, בתעסוקה, ברפואה ועוד. מחבלי החמאס ביקשו לעקור אותנו – אנחנו נעקור אותם ונעמיק שורש. נבנה את ארץ ישראל ונשמור על המדינה שלנו".
ראש מנהלת תקומה, תא"ל (מיל׳) משה אדרי, אמא כי "היום הוא יום היסטורי בו אנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית החומש האסטרטגית שתביא לריפוי, שיקום, צמיחה, שגשוג ותקווה לחבל ולתושביו. אני מודה לראש הממשלה, לראשי הרשויות בחבל, לקהילות ולתושבים בעיר שדרות בישובים בקיבוצים, למשרדי הממשלה השונים על העבודה המשותפת ועל האמון שניתן בנו כמנהלת לגבש תכנית שתביא בשורה אמיתית לחבל, לרשויות, לקהילות, למשפחות ולאזרחי מדינת ישראל כולה.
"עם אישור התוכנית אנו יוצאים לדרך ליישומה ולמימושה כולל התוכניות ופרוייקטי הדגל שקבענו בה. כפי שגיבשנו את התכנית עם הקהילות ועם משרדי הממשלה, נפעל גם יחד איתם ובשיתוף המגזר השלישי, המגזר העסקי ופילנתרופיה, לממש אותה ולהביא את החבל להיות אזור חיוני, פורח ואטרקטיבי".

ראש מועצת אשכול: "מענה חלקי בלבד"

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר בתגובה לאישור התוכנית: "לצד התהליכים המשמעותיים לפיתוח ושיקום האזור, והערכתנו לעבודה הקשה מולנו בבנייתה, לצערנו יש בה חוסרים משמעותיים אל מול הצרכים הרבים של יישובי המועצה כמוקד האסון.
"ציפיותנו לשיקום הולם אל מול עוצמת הפגיעה ובהתייחסות לכלל יישובי המועצה לא נענו כאשר המענה הניתן לאשכול הוא חלקי ולא בכל התחומים כמתבקש בשיקום. העיכוב בשיפוץ הישובים, חדרי הטיפול שמימונם הופסק והקטנת כיתות הלימוד הנדרשת אינם חלק מהתוכנית. המבחן האמיתי של התוכנית יהיה יכולת הביצוע והיישום שלה בפועל. לקהילות שעברו את האסון הגדול ביותר שידעה המדינה, מגיע יותר".

עדיין אין תוכנית ליישובי הצפון שניזוקו

שיקום חבל התקומה אושר בעוד שלא קיימת עדיין שום תוכנית שיקום עבור עשרות יישובי גבול הצפון, שניזוקו קשות בחצי השנה האחרונה, וכאשר עדיין אין כל תוכנית להחזרת 66 אלף התושבים המפונים מהאזור הנטוש לבתיהם.
עבור שיקום הצפון הובטחו כבר לפני חודשיים על ידי הממשלה שלושה מיליארד שקלים, שטרם הועברו. בימים האחרונים ניתנה הבטחה להקציב לשיקום 6.5 מיליארד שקלים, אך תוכנית ראשונית תגובש רק בעוד חודש וחצי והתחלת השיקום מתוכננת לפי שעה לעוד חצי שנה. בינתיים נמשך הירי בצפון וגורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי כל עוד נמשכת שם הלחימה יהיה קשה לגבש תוכנית משמעותית ומלאה לשיקום היישובים והתשתיות בחבל הארץ שנפגע קשות מאז תחילת חודש אוקטובר.