ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק שהונחה בשבוע שעבר על שולחן הכנסת, ומבקשת לחייב את הבנקים בישראל לשלם יותר ריבית ללקוחותיהם ולצמצם את הפערים בין ריבית הזכות לריבית החובה שהבנקים גובים. מתברר שלא במקרה זימן הנגיד פרופ' אמיר ירון בשבוע שעבר את ראשי הבנקים ל"שיחת נזיפה" ומתן עצה שיקדימו את החקיקה בכנסת ויודיעו מיוזמתם על שיפור הריביות ללקוחותיהם. מתברר שהצעת החוק, שעליה חתומים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד, הוגשה בדיוק ביום שבו הזעיק הנניד ללשכתו לפגישה למחרת את בכירי שבעה הבנקים העיקריים בישראל. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי.
על הצעת החוק חתומים חמישה חברי כנסת - לצד יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, ח"כ אוהד טל וח"כ ינון אזולאי מהקואליציה. חתומה על הצעת החוק גם חברת האופוזיציה ושרת המדע לשעבר ח"כ אורית פרקש הכהן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל
נגיד בנק ישראל
נגיד בנק ישראל בכנס השנתי ה-39 של האגודה הישראלית לכלכלה, שנערך בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב
(שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב)
על פי הצעת החוק לא תיפגע עצמאות בנק ישראל, שכן הכנסת לא תקבע את שיעורי הריבית שיהיה על הבנקים לשלם על יתרות זכות ופיקדונות שקליים ללקוחותיהם, אלא החוק יסמיך את נגיד בנק ישראל להורות לבנקים על אופן וגובה תשלום הריבית לבעלי חשבונות הבנקים והפיקדונות.
בהצעת החוק נאמר: "נגיד בנק ישראל יקבע כללים לעניין אישור הריבית שמשלם תאגיד בנקאי ללקוחותיו לרבות על פיקדונות ויתרת כספים בחשבון העובר ושב. כללים כאלה יכול שיתייחסו לציבור לקוחות מסויים, כגון משק הבית ועסקים קטנים, או רק בהתקיים תנאי ריבית או תנאי שוק מסוימים, לפי שיקול דעתו של הנגיד".
יצוין שבחשבונות העו"ש של ציבור לקוחות הבנקים "שוכבים" מבלי לקבל ריבית כ-550 מיליארד שקלים. לאחרונה הודיעו פייבוקס ובנק לאומי כי יתחילו לשלם ריבית על הכספים הללו, אולם לפי שעה מדובר בסכומים קטנים יחסית, כמו מכסימום תשלום של 100 שקל על יתרות העו"ש בשנה בבנק לאומי.
כלכלנים ובנקאים צופים שבימים הקרובים מאוד, כנראה כבר בשבוע הקרוב, יודיעו בנקים אחדים על הטבה בתנאי תשלום הריבית הן על יתרות בחשבונות העו"ש והן על על הפיקדונות השקליים. נציין שהנגיד בפגישתו עם המנכ"לים ביום שלישי בשבוע שעבר ביקש מהם להגיב לבקשתו תוך שבוע.
בינתיים, מוקדם יותר היום בנק ירושלים הודיע כי כל לקוח בבנק שמעביר משכורת יזכה לריבית שנתית על העו"ש בגובה מחצית מזו של בנק ישראל (נכון לעכשיו 2.375%), וזאת עד ליתרה של 20 אלף שקל. המשמעות: הטבה של עד 475 שקל בשנה. המהלך מגיע גם לאחר שלפני כשבועיים הודיע בנק לאומי כי חלק מלקוחות הבנק ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל, כלומר עד 100 שקל בשנה.
בהקשר ישיר לכך, נגיד בנק ישראל אמר בשבוע שעבר בכנס השנתי ה-39 של האגודה הישראלית לכלכלה, שנערך בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, כי "הבנקים צריכים להאיר את עיני הלקוחות לסביבת הריבית הגבוהה, ולסייע להם להבין שכדאי להם להעביר את הכסף לפקדונות, לפחות לפקדונות לזמן קצוב, כדי שיותר לקוחות יוכלו להינות מהיתרונות הנלווים לסביבת הריבית הגבוהה, שהציבור בישראל אינו רגיל לה". עוד אמר כי הוא "חושב שכדאי לבנקים לנהוג פה בצורה הוגנת", ככל הנראה גם בהתייחס לחקיקה שעלולה להתרחש אם לא יעשו כן.