מגמת הצניחה בעסקאות הנדל"ן נמשכת: רגע לפני פרסום מדד מחירי הדיור השבוע, נתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מצביעים על המשך התקררות הענף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הנתונים, שמתייחסים לכמות המבוקשת של דירות חדשות בישראל, בחודש ספטמבר השנה נמכרו 2,703 דירות חדשות בלבד לציבור הרחב - ירידה של 13% לעומת ספטמבר אשתקד, אז נמכרו 3,107 דירות חדשות, כשרוב אותו חודש היה מלא בחגים ולכן היו בו מעט ימי עסקים. מדובר בירידה גם ביחס לאוגוסט האחרון שבו נרשם שיא שלילי של כ-2,800 דירות, ומדובר במגמת ירידה של 3.4%. בסוף החודש נותרו למכירה על המדף כ-48,590 דירות, ומספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנותרו למכירה אכן ימכרו) הוא 16.6 חודשים.
1 צפייה בגלריה
דירות בישראל
דירות בישראל
השוק מתקרר, המחירים בינתיים לא
(צילום: אוראל כהן)
עוד עולה מהנתונים כי בשלושת החודשים האחרונים (יולי-ספטמבר 2022) נמכרו כ-8,380 דירות חדשות - ירידה של 24.3% לעומת שלושת החודשים שקדמו להם (אפריל-יוני 2022), אז נמכרו 11,081 דירות חדשות. 19.4% מכלל הדירות החדשות שנמכרו בחודשים אלה היו בסבסוד ממשלתי (כלומר במסגרת תוכניות דיור מוזל כגון מחיר למשתכן ומחיר מטרה).
בחישוב שנתי מדובר בירידה של 6.6%, לאחר שב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2021-ספטמבר 2022) נמכרו 49,802 דירות חדשות, לעומת 12 החודשים שקדמו להם (אוקטובר 2020- ספטמבר2021), אז נמכרו 53,317 דירות חדשות.
אתמול פרסם בנק ישראל נתונים לפיהם סך המשכנתאות שנלקחו בחודש אוקטובר, שבו נערכו מירב חגי תשרי השנה עמד על 6.089 מיליארד שקל בלבד, ומדובר בחודש עם סך המשכנתאות הנמוך ביותר מאז יוני 2020 - מספר חודשים אחרי פריצתה של מגפת הקורונה. בהשוואה לחודש החגים אשתקד - ספטמבר - מדובר בירידה של כ-12%. נתונים אלה מצביעים כמובן גם הם על התקררות השוק, שבשלב זה עדיין לא באה לידי ביטוי במחירים. שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, התייחס לנתונים ולצפי לגבי המחירים בראיון לאולפן ynet: "לקיחת משכנתאות חדשות באמת בשפל. חזרנו בעצם למספרים של הקורונה, וזה בהחלט משהו שאומר: אנחנו במגמה כבר, זה לא עוד חודש שהיה חלש, אלא משהו שכבר הולך ונמשך איתנו".
אדזיאשוילי טען כי ירידת המחירים עדיין לא נראית בשטח משום שהקבלנים מחביאים אותה בהטבות בשלב זה: "הקבלן לא מוריד את המחיר שכתוב בחוזה כדי לא לפגוע בו לעתיד, כי אם הוא משנה את המחיר הוא יודע שזה מפה תתחיל מה שנקרא ההתרסקות או הירידה שבאמת תוביל גם בסוף לקיטון בחוזים שלו, שיבוא לידי ביטוי בדוחות. ביד שניה אנחנו כן רואים קצת יותר לחץ מצד הקונים, שבעצם מצליחים להוריד מחירים".
בשבוע הבא צפויה החלטת ריבית נוספת של בנק ישראל, שיכולה להביא את ריבית הפריים ל-4.75%-5%. "כשנגיע לשם, אנחנו בהחלט נתחיל לראות גם את המחירים מתחילים לרדת, ו-2023 בהחלט אנחנו רואים אותה כשנה של ירידות מחירים".
אז אתה ממליץ לאנשים לחכות?
"מי שהוא על סף הרכישה, שהוא לא יודע אם ההכנסה שלו מספיק גדולה, אולי כן לקנות היום. אנחנו רואים כבר היום אנשים שהיום לא יכולים לקבל היום את המשכנתא שהם רוצים. אם הם יחכו עוד חצי שנה, בכלל הם לא יקבלו את המשכנתא שהם רוצים ואז גם הדירה בכלל הופכת לחלום לא מושג, גם עם ירידת המחירים. שוב, זה תלוי בשני סוגים, מי שהוא על הסף, לקנות. מי שלא על הסף יכול להמתין ואולי להנות טיפה מירידת המחירים".