לאחר דיון שהתקיים היום (ראשון) בהנהלת משרד האוצר, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי החליט להאריך את מתווה הפיצויים לעסקים בכל הארץ לחודש דצמבר. ההחלטה להאריך את רוב מתווה הפיצויים דורשת אישור של ועדת הכספים ללא צורך באישור במליאה, כאשר השר סמוטריץ' צפוי להופיע מחר בפני הוועדה ולבקש את אישורה להארכת המתווה. אולם, בשלב זה לא ברור אם החלק של המתווה שנתן מענה לעסקים ביישובים במרחק 7-40 יוארך גם הוא, שכן בסעיף הזה מדובר בהוראת שעה עד סוף נובמבר שדורשת חקיקה מחדש, ולא רק את אישור ועדת הכספים.
עלות המשך המתווה תהיה על פי ההערכות באוצר כ-5 מיליארד שקלים. העלות נמוכה ממה שנצפה תחילה בשל השיפור במחזורי בתי העסק והחזרה צפויה של עוד עובדים מחל"ת במהלך חודש דצמבר. במקביל, לפי האוצר וההסתדרות, גם מתווה החל"ת יוארך עד סוף דצמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
חלק מהעסקים עוד לא פוצו
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את הצעת החוק שנלווית להצעה לתיקון התקציב ומאפשרת להגדיל את תקרת הגירעון ב-2023 ל-3.7% ואת ההוצאה המותרת בשיעור של 3.75% למימון הצרכים הצבאיים ו-1.95% למימון הצרכים האזרחיים. מדובר בהגדלת ההוצאה הממשלתית בכ-30 מיליארד שקל בעקבות המלחמה בעזה: 17 מיליארד שקל לתקציב הביטחון; 8.8 מיליארד שקל להוצאות המלחמה האזרחיות ו-4 מיליארד שקל להתייעלות. קק"ל תעביר למדינה חצי מיליארד שקל.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, ביקר את הודעתו של סמוטריץ' ואמר: "לצערי הודעתו של שר האוצר ב-4 בחודש דצמבר בשעות ערב לא מבטאת רצינות ואחריות כלפי סקטור העצמאים והעסקים הקטנים ומגיעה שבועיים מאוחר יותר. לשר האוצר הייתה יכולת להביא יציבות וודאות כלכלית במשך כל חודש נובמבר והוא בחר לא לעשות כן ושוב הוא מתנהל בשיטה של שליפות מהמותן על הארכת מתווה הפיצויים לכלל הארץ גם לחודש דצמבר כבר אחרי תחילת החודש אחרי ביקורת קשה שנמתחה עליו".
מעל 70 אלף בקשות של בעלי חברות, בתי עסק וחנויות לתשלום פיצויים מקופת המדינה להפסדים שלהם בחודשיים הראשונים של המלחמה כבר הוגשו, וההערכות הן ששווי הפיצויים עד כה יגיעו לכ-15-12 מיליארד שקל.
מליאת הכנסת אישרה לפני שבועות אחדים את המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר, למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות המלחמה. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה שהיה קיים עד כה, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תהיה הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.
3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 שקל - 300,000 שקל בשנה: עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק. לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל). עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקל - 400 מיליון שקל בשנה, יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 22-7 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה.
3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף שקל עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 300-100 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 400-300 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.
רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, לפני כשבועיים. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דוחות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.
פורסם לראשונה: 16:13, 03.12.23