יומיים לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל, הדולר והאירו ממשיכים היום (ד') את מגמת ההתחזקות שלהם מול השקל. בצהריים נקבע שער הדולר היציג על 3.168 שקלים, ושער האירו היציג על 3.551 שקלים. במהלך המסחר התחזק הדולר כמעט ב-2% עד ל-3.18 שקלים אך ירד בחזרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, בנק ישראל קנה היום לפני הצהריים מאות מיליוני דולרים בשוק המט"ח ואותת שהוא מחדש את התערבותו בממדים משמעותיים, מה שסייע גם לעליות. ביומיים האחרונים עלה הדולר בכ-3% לאחר שפל שנמשך שבועות ארוכים.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
שלשום בנק ישראל הותיר את הריבית בישראל על 0.1% לשנה. על פי הערכות, אם לא יהיו נתונים מפתיעים לרעה, תועלה הריבית בישראל, וכנראה שגם בארה"ב, רק בחודשים הראשונים של שנת 2022.
הפעם האחרונה שבה שונה שיעור הריבית בישראל היה בעת הסגר הראשון במשבר הקורונה, כאשר הריבית הופחתה מ-0.25% ל-0.1% כדי לסייע לכלל האוכלוסייה ולעסקים. הייתה זאת גם הפעם היחידה שבה שינה בנק ישראל את הריבית מאז מינויו של פרופ' אמיר ירון לנגיד בנק ישראל בסוך שנת 2018, לפני כמעט שלוש שנים.
עלייה בריבית בישראל תחזק עוד את השקל, בניגוד למגמות בנק ישראל להגן על היצואנים, אך עשויה למתן את הביקוש הגואה לדירות, שכבר התייקרו השנה ב-9.9% וכך להאט את עליית המחירים.
שער הדולר ירד בשבועיים האחרונים עד ל-3.04 שקל (במסחר הרציף) וחייב התערבות של בנק ישראל במסחר. תחילה נמנע בנק ישראל מלרכוש דולרים בעקבות הביקורת הקשה של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על מדיניות הרכישות של הבנק, אולם שב להתערב במסחר לאחר ששערי הדולר, האירו והלירה שטרלינג צנחו בשבועיים האחרונים לשערי שפל של עשרות שנים, מצב שמקשה על היצוא הישראלי.
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון בריאיון באולפן
אמיר ירון בריאיון באולפן
הנגיד, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
בשבוע שעבר אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בהתייחסו לחששות המושמעים בימים אלה במשק מגידול באינפלציה, כי בבנק "מעריכים שהאינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד (עד 3%). כמו כן, אנו מעריכים שהאינפלציה השנתית צפויה לרדת בהמשך, ולשוב אל סביבת מרכז היעד (2%) לאחר שייחלשו השיבושים בשרשראות האספקה המגבילים נכון לעכשיו את ההיצע".
הנגיד ציין כי "אנו רואים מספר עדויות מעודדות על הקלה בחלק מהקשיים בשרשראות האספקה העולמיות, ולאורך זמן תהליך זה צפוי לתמוך בירידה במחירי הסחורות והשינוע. אנו מסתכלים גם על העולם בנוגע להתפתחויות האינפלציה. בהשוואה בינלאומית, ניתן לראות שהאינפלציה בישראל מצויה בעשירון התחתון בקרב מדינות ה-OECD". לדבריו, "חטיבת המחקר של הבנק צופה כי עד סוף הרבעון השלישי של 2022 ריבית בנק ישראל תעמוד על 0.1% או 0.25%".
התאחדות התעשיינים: "שינוי המגמה היום בשער הדולר חשוב אך אינו מספק. גם לאחר העלייה הקטנה בשער הדולר אל מול השקל, עדיין מדובר בשחיקה של למעלה מ-15% בהכנסות היצוא הישראלי הדולרי לעומת שנת 2019, ועדיין מותיר את השקל כאחד המטבעות החזקים בעולם. עתיד היצוא והתעסוקה בפריפריה, כמו גם המשך התבססות ההייטק, מחייבים צעדים מוניטריים ופיסקליים שימתנו את השפעת התחזקות השקל".
פורסם לראשונה: 09:36, 24.11.21