התחזקות השקל: שערו היציג של הדולר נקבע היום (רביעי) על 3.074 שקלים - השער הנמוך ביותר של הדולר מאז נובמבר 1995. עם זאת, במהלך המסחר הגיע השער עד ל-3.0430. שערו היציג של האירו ירד לשפל חדש של 3.476 שקלים והוא רחוק עתה רק בשש אגורות מהשפל בכל הזמנים. אחר הצהריים הגיע האירו אף ל-3.443. בתוך כך, גם הליש"ט ממשיך להיחלש מול השקל, כאשר שערו היציג נקבע על 4.1290 שקלים.
בנק ישראל לא אישר שהתערב במסחר. ל-ynet נודע כי בנק ישראל התערב היום במסחר גם בבוקר ברכישות של סכומים נמוכים יחסית של כמה עשרות מיליוני דולרים. אחרי הצהריים הגביר הבנק את היקף הרכישות כשהמטבעות הגיעו לשפל משמעותי. הבנק קנה בשעה האחרונה מאות מיליוני דולרים בשוק המט"ח ורומז בכך כי לא יאפשר לשער הדולר לרדת מתחת ל-3 שקלים. מהבנק נמסר: "אין תגובה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דולר אירו
דולר אירו
דולר אירו
(צילום: shutterstock)
שוק המט"ח נתון בטלטלה מזה שלושה שבועות. תחילה נמנע בנק ישראל מלרכוש דולרים בעקבות הביקורת הקשה של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על מדיניות הרכישות של הבנק, אולם בשבוע שעבר שב להתערב במסחר. זאת לאחר ששערי הדולר, האירו והלירה שטרלינג צנחו בשבועיים האחרונים לשערי שפל של עשרות שנים, מצב שמקשה על היצוא הישראלי.
בשבוע שעבר אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בהתייחסו לחששות המושמעים בימים אלה במשק מגידול באינפלציה, כי בבנק "מעריכים שהאינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד (עד 3%). כמו כן, אנו מעריכים שהאינפלציה השנתית צפויה לרדת בהמשך, ולשוב אל סביבת מרכז היעד (2%) לאחר שייחלשו השיבושים בשרשראות האספקה המגבילים נכון לעכשיו את ההיצע".
הנגיד ציין כי "אנו רואים מספר עדויות מעודדות על הקלה בחלק מהקשיים בשרשראות האספקה העולמיות, ולאורך זמן תהליך זה צפוי לתמוך בירידה במחירי הסחורות והשינוע. אנו מסתכלים גם על העולם בנוגע להתפתחויות האינפלציה. בהשוואה בינלאומית, ניתן לראות שהאינפלציה בישראל מצויה בעשירון התחתון בקרב מדינות ה-OECD". לדבריו, "חטיבת המחקר של הבנק צופה כי עד סוף הרבעון השלישי של 2022 ריבית בנק ישראל תעמוד על 0.1% או 0.25%".


מי מרוויח מקריסת הדולר, והאם זה הזמן לקנות מטבע זר?

למה צונחים שערי המטבעות הזרים? שוק המט"ח בישראל קולט לאחרונה מיליארדי דולרים מכיוונים שונים, החל מאלה הנכנסים לשוק מהפקות הגז הטבעי הנמכר לחו"ל, דרך הכספים הגדולים שמביאות לארץ חברות ההייטק, שנאלצות להמיר את הדולרים לשקלים כדי לשלם משכורות, חשמל, מים וארנונה, וכן רכישות של אג"ח שמבצעים משקיעים זרים בארץ. מנגד, יציאתם המועטה יחסית, בעיקר באוקטובר אחרי החגים, של הישראלים לחו"ל, שלא רוכשים מטבע זר בכמויות גדולות כבעבר, הקטינה עוד את הביקושים. בכל החגיגה הזאת משתתפים גם ספקולנטים ממולחים ש"עושים סיבוב" מהנדנדה בשערי המטבעות בישראל ומרוויחים כסף קל מתנודות הדולר והיורו.
למי זה יכול להיות בעייתי? הירידה בשערי המטבעות הזרים פוגעת מאוד בתעשיינים וביצואנים הישראלים, שאת כל הוצאותיהם בארץ מבצעים בשקלים. הם משלמים שכר בשקלים ואת כל החשבונות וההוצאות, אך מקבלים כעת רק 310 שקלים על כל 100 דולר, לעומת 340 אשתקד. כך גם הדבר ביחס למי שמייצא לאירופה ומקבל רק 360 שקל ל-100 אירו, לעומת כ-400 שקל אשתקד.
מי מרוויח מהמצב? צניחת שווי המטבעות הזרים מוזילה את הוצאות הישראלים שיוצאים לחו"ל. כרטיסי הטיסה, חדרי בתי מלון או הרכבים השכורים בחו"ל הופכים משתלמים וזולים יותר. מדובר ברווח של מאות וגם אלף שקלים ויותר למשפחה שתבלה שבוע בחו"ל. מעבר לכך - אנחנו בחודש הסיילים: יום הרווקים, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. בעקבות קריסת הדולר והיורו והקניות בחו"ל, יחד עם המבצעים הצפויים, כל העסק הופך אטרקטיבי מאוד עבור הישראלים.
זה הזמן לקנות אירו ודולר? השקל הוא מטבע חזק כי כלכלת ישראל מפגינה עוצמה והתאוששה יפה אחרי משבר הקורונה. אבל בתחזית כלכלית יש תמיד משום הימור. גל חמישי של קורונה יכול להגיע, או חלילה הידרדרות ביטחונית, שעלולים לפגוע בכלכלת ישראל. כל אירוע כזה יכול לטלטל לפתע את שוק המטבעות ולהשפיע על הדולר והשקל. בכל מקרה, איש לא מבטיח ששערי הדולר והיורו הגיעו כבר לרצפה.
מה צפוי כעת? המומחים בבנקים ובבתי ההשקעות כבר קבעו מזמן כי אי אפשר להשפיע על שערי המטבעות הזרים באופן מלאכותי. אם הדולר נחלש בעולם, שום צעד של בנק ישראל לא יוכל לחזק אותו בישראל הקטנה. בנק ישראל יתקשה להמשיך ברכישות הדולרים לאורך זמן ובקביעות. לכן תחזיות שנשמעו בימים האחרונים מפי מומחי המטבע גורסות כי לא ירחק היום שהדולר בארץ יהיה שווה פחות משלושה שקלים, וכי שיא השפל של האירו עוד לפנינו ויישבר גם הוא.
פורסם לראשונה: 08:04, 17.11.21