אחרי שחזר בו באופן מאוד מוזר בעניין החזרת מס המשקאות הממותקים, ל-ynet נודע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ עדיין מתעקש, בניגוד להמלצת כל בכירי משרדו, להאריך את הפטור ממס על כלים חד פעמיים, שנכנס לתוקף כהוראת שעה לפני שנה.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר בדיון פנימי לשר האוצר כי החלטתו תדרוש עוד קיצוצים בתקציבים אחרים ואף העלאות מיסים, אולם השר החליט על ההארכה, אך טרם דיווח עליה לבכירי האוצר, ועדיין לא העביר צו חתום לרשות המסים ולוועדת הכספים של הכנסת בדבר הארכת הוראות השעה בעניין הפחתת המס על המשקאות הממותקים והכלים החד פעמיים, אף שנותרו רק 6 ימים לסיום שנת התקציב ופקיעת הוראות השעה הנוכחיות.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
השר סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
בכך יתווסף הפסד המיסים הזה להפסד מס של 900 מיליון שקל בגביית המיסים על המשקאות הממותקים. סכום אובדן המס הכולל על המשקאות והכלים יגיע לכמיליארד ורבע שקלים, מהם 350 מיליון שקל אובדן מס על הכלים החד פעמיים, וזאת כשהיום במסגרת הצגת דו"ח ההפרשים לקראת שנת התקציב ב-2024, הציגו באוצר כי הגידול הצפוי בהוצאות הממשלה לשנת 2024 נוכח המלחמה, בתרחיש של חודשיים לחימה בעצימות גבוהה בתוך 2024, עומד על כ-50 מיליארד שקל. לעניין תחזית הגרעון העדכנית ציינו באוצר כי היא מגולמת בכ-114 מיליארד שקל "שהם 5.9% מול 2.25% הקבוע בחוק, הפרש של 75 מיליארד שקל שיצריכו מענה, בהפחתת הוצאות או בהעלאת הכנסות".

ביטל את המס ביום כהונתו הראשון במשרד האוצר

באוקטובר 2021 חתם שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן על צו המטיל מס קניה על כלים חד פעמיים בשיעור של 11 שקל לקילוגרם החל מה-1 בנובמבר 2011. לאחר הטלת המס, שגרם להכפלת מחיר הכלים החד פעמיים, ירדו מיד מכירות הכלים הללו בכ-35%, לפי מחקר מינואר 2023. ההחלטה על הטלת המס נבעה מהגנה על הסביבה ולגרימת פחות נזקים לטבע, לבני אדם ולבעלי חיים.
יצוין שקודם להטלת המס צמח ענף הכלים החד פעמיים תוך ארבע שנים ב-50%. באמנות של האו"ם וארגוני סביבה בינלאומיים, שישראל חברה בהם, נתבעו מדינות העולם לצמצם באופן משמעותי ומיידי את השימוש בכלים חד פעמיים, וממשלת ישראל נרתמה להשתתף במגמה הזאת.
מיד עם כניסתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ למשרד האוצר הוא החליט, ביום כהונתו הראשון, לבטל את העלאת המיסים על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים, כתביעת המפלגות החרדיות השותפות לקואליציה.
בשבועות האחרונים לחצו בכירי משרד האוצר על השר סמוטריץ לבטל את הפטור מהמיסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים. לפני ימים אחדים החליט תחילה כאמור שר האוצר שלא להאריך עוד החל ב-1 בינואר 2024 את הוראת השעה בעניין המשקאות הממותקים ולהחזיר את המס לקדמותו. אולם, שלושה ימים לאחר מכן, ובמקביל להודעת המפלגות החרדיות כי יסכימו לדחות את מועד הבחירות לרשויות המקומיות, חזר בו סמוטריץ והחליט להאריך את הפטור.
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הכספים
דיון בוועדת הכספים
גפני בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר היום לאחר הצגת הגירעון הצפוי בוועדת הכספים כי: "צריך כסף, וכסף רב, אנחנו מדברים על משהו בסביבות 50 מיליארד שקל כפי שאני קורא בדו"ח, מדובר על סכומים גדולים, אפילו שבתקציב האחרון שהעברנו, העברנו 30 מיליארד שקל גם לביטחון וגם לאזרחים. אני שומע שמדברים על העלאות מיסים, וקרן השתלמות, ומס הכנסה ופגיעה בעובדים במקום להביא צעדים לקידום המשק, הטמעת טכנולוגיה, הצעות לקידום ענף ההייטק, במקום לדון על מס רווחי יתר לבנקים למשל, אנחנו דנים במס הכנסה, בפגיעה בעובדים. אני חושב שזה לא נכון. זו עמדתי ואני אביע אותה כשתינתן לי האפשרות".
מעמותת צלול נמסר: "טוב יעשה שר האוצר אם יחזיר את המיסים על מוצרים שפוגעים בבריאות הציבור והסביבה כמו הכלים החד פעמיים והמשקאות המומתקים. בעת הזאת יותר מתמיד חייבים להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים הצרים ולראות, בראש סדר העדיפויות, את טובת הסביבה ובריאות האדם. הפלסטיק החד פעמי הוא מאויבי הסביבה והבריאות הגדולים ביותר.
"מיגור הפלסטיק, כפי שנעשה במדינות המתקדמות בעולם, הוא אינטרס לאומי שפועל למען עתיד נקי ובריא לכולנו ולמען רווחתם הכלכלית והבריאותית של כלל המגזרים בחברה בישראל".