הדלק הוזל החל מהיום (חמישי) ב-21 אגורות: המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.37 שקלים לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם. מדובר במחיר הנמוך ביותר מאז אוגוסט לפני שנה, אז עמד המחיר לליטר על 6.36 שקלים.
המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 5.44 שקלים לליטר, ירידה של 19 אג' מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות (ללא מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על אף ששר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר כי הפחתת המס על הדלק בשקל אחד תוארך עד חודש נובמבר, מהצו שפורסם אמש להערות הציבור עולה כי ההפחתה תעמוד על 89 אגורות לליטר בלבד בחודש ספטמבר, כאשר באוקטובר ובנובמבר גובה ההפחתה ייבחן לפי המחיר (תוקף הצו עד 15 בנובמבר). אם ההפחתה הייתה נשארת על שקל שלם, המחיר לליטר היה יורד ל-6.26 שקלים לליטר. ללא ההפחתה כלל היה עומד המחיר לליטר כעת על 7.26 שקלים.
2 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
בצו עוד מוצע לקבוע כי במקרה שבו מחיר הבנזין לליטר יהיה בטווח בין 6.25 עד 6.15 שקלים חדשים לליטר, ההפחתה תרד ל-76 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה, ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים חדשים לליטר - ההפחתה תעמוד על 50 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
יחד עם זאת, מוצע כי אם מחיר הבנזין לליטר יעלה מעל ל-6.50 שקלים חדשים באוקטובר או בנובמבר 2022, הבלו יופחת ב-11 אגורות נוספים לליטר, כך שיופחת שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
לפי ההסבר בצו שפורסם, המנגנון החריג של השינויים בתעריף מוצע נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות שבה מכהנת ממשלת מעבר. "יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה, והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות", נכתב בצו.
על הצו הראשון להפחתת המס במחצית השקל חתם ליברמן לראשונה בחודש אפריל השנה, ויום לפני פיזור הכנסת חתם על צו להפחתה נוספת בסך חצי שקל ולהארכת הצו הראשוני עד סוף החודשי הנוכחי. ההפחתה המשמעותית לצד הירידה במחירי הדלק ובשער הדולר הובילו לירידה חדה במחירי הדלק בעדכון האחרון, מ-8.08 שקל לליטר בשירות עצמי ל-6.58 שקלים.
בריאיון לאולפן ynet טען הבוקר היועץ הכלכלי שלמה מעוז, כי "הממשלה יכלה להפחית את המחיר אפילו יותר. שיעור המס מהקנייה הוא 54%". יחד עם זאת, לדבריו, "משרד האוצר עובד בצורה סבירה. שיעור המיסים על הדלק בישראל דומה לזה שבאירופה. אחת המדינות שמפיקות הכי הרבה נפט באירופה היא נורבגיה ושם מחיר הבנזין יקר יותר. בסך הכל, המצב בישראל סביר".
פורסם לראשונה: 21:22, 30.08.22