מחיר הדלק ירד הלילה (בין ראשון לשני) בשקל וחצי ל-6.58 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ). זאת, לאחר שבחודש יולי חצה מחיר הדלק את רף השמונה שקלים לראשונה מאז 2012.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין הסיבות העיקריות לירידה: הפחתה נוספת של המס על הבלו שאישר שר האוצר אביגדור ליברמן בסך כולל של שקל אחד, לצד ירידה במחיר הנפט העולמי והיחלשות הדולר אל מול השקל.
2 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
לפני ההפחתה הנוכחית, מחיר הדלק היה אמור לעמוד על 7.08 שקלים - וזאת אחרי הפחתת המס הראשונה בגובה חצי שקל מחודש אפריל. ללא הפחתת מס כלל היה עומד מחיר הדלק היום על 7.58 שקלים.

נכון לעכשיו ההפחתה בתוקף רק לחודש הקרוב, אולם בלשכת השר טענו כי ההפחתה לחודש אחד בלבד לפי שעה היא טכנית, משום שבכל חודש המקור התקציבי לכסף לצורך ההפחתה יהיה שונה. עוד ציינו כי ההבטחה להפחית את מחיר הדלק תוך הפחתת המס עד ל-15 בנובמבר השנה בשקל שלם ואת מחיר הסולר בחצי שקל עד ל-31 בדצמבר בתוקף ולא תשונה. ברשות המיסים ציינו כי הפסד ההכנסות ממיסים כתוצאה מההפחתות מוערך ב-354 מיליון שקל.
בתחילת אפריל הודיע ליברמן על הפחתת מס הבלו בחצי שקל, לראשונה מאז שנת 2012, לאור ההתייקרויות שנבעו בין השאר בעקבות המלחמה באוקראינה. אז, המחיר ירד מ-7.44 שקל לליטר דלק אוקטן 95 ל-6.94 שקל. אבל הפחתת המס לא עזרה יותר מדי, שכן כבר במאי מחיר הדלק עלה ל-7.06 שקל וביוני זינק ב-66 אגורות, ל-7.72 שקל - עלייה של 20% בשנה. כעת, כדי לנסות ולהמשיך להילחם במחירים, החליט ליברמן על ההפחתה הנוספת.

מחיר החשמל עולה ב-8.6%

בתוך כך, מחיר החשמל עולה היום בשיעור של 8.6%, אחוז אחד פחות מההחלטה המקורית של רשות החשמל. המשמעות היא שמחיר החשמל יעלה בממוצע למשפחה בחודשיים בכ-86 שקל, שהם 43 שקל לחודש ויותר מ-500 שקל לשנה.
2 צפייה בגלריה
הדלק יורד, החשמל מזנק. השר ליברמן
הדלק יורד, החשמל מזנק. השר ליברמן
הדלק יורד, החשמל מזנק. השר ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
העלאת מחיר החשמל צפויה לגרום לעליית מחירים של מאות סוגי מוצרים ושירותים במשק, ולייקר את הייצור ואת המסחר. כמו כן, יתייקרו הוצאות גבוהות של הרשויות המקומיות, בין השאר בשל תאורת הרחובות ופעולת הרמזורים. ההערכות הן שהאינפלציה תעלה בחודשים אוגוסט וספטמבר בעוד 0.2% לפחות רק כתוצאה מייקור החשמל.
מאז פורסמה החלטת רשות החשמל לפיה יש לייקר את החשמל לצרכנים ב-9.6% ולעסקים ב-12%, התקיימו ניסיונות להפחית את שיעור ההתייקרות, וכבר לפני כשבועיים הסתמן שההעלאה תהיה נמוכה יותר, ותעמוד על 7.6%-8% לצרכנים הפרטיים במקום 9.6%.
עם זאת, בהתאחדות התעשיינים אומרים, כי האחוז שקוצץ מההתייקרות המקורית נובע אמנם בזכות עליית התפוקה באשכול, שעובדת על גז ולא על פחם, אולם השיעור של ההעלאה לא מכסה את העלויות הגבוהות של הפחם שעדיין אחראי לחלק משמעותי מייצור החשמל. לכן, לטענתם, יש חשש שנראה התייקרות משמעותית נוספת ב-1 בינואר, כפי שגם פורסם מוקדם יותר ב-ynet.
פורסם לראשונה: 12:09, 31.07.22