בשבועות האחרונים חברו בארה"ב משקיעים קטנים, שהחלו את דרכם בפורום וול סטריט בטס (WallStreetBets) שבאתר רדיט (Reddit), במטרה להשקיע - כולם יחד כגוף אחד חזק ועממי - במניות שנחשבות לחלשות.
אנשי קרנות גידור (ראו מילון) הימרו על ירידת המניות האלה בסוג של מהלך בורסאי, שבו הירידה, שנראתה כהימור בטוח, הייתה מניבה לקרנות רווחים גדולים. מטרת המשקיעים הקטנים הייתה להכשיל את המהלך הזה - דווקא להעלות את מחיריהן של המניות הכושלות, וכך לגרום לקרנות הגידור למכור אותן בלית ברירה במחירים גבוהים, ולהפסיד מיליארדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחת המניות המובילות שאת מחירה העלו היא גיימסטופ, רשת כושלת של משחקי וידאו. המניה זינקה מ-20 דולר ל-460 דולר, החברה הגיעה לשווי של 23 מיליארד דולר, וקרנות הגידור, שהימרו שהמניה תרד, נאלצו לרכוש אותה במחירה הגבוה והפסידו מיליארדים.
4 צפייה בגלריה
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
(צילום: Shutterstock)
פעולות אלה נעשו באפליקציות המסחר החדשות באינטרנט, המנגישות את שוק ההון להמונים. הן מאפשרות לכל אדם פרטי לשלוח לזירות המסחר בבורסה פקודות קנייה ומכירה של ניירות ערך, עם עמלות מזעריות. הן גם מאפשרות לקנות חלקיק של מניה: למשל, לא את כל המניה של אמזון ב-3,000 דולר, אלא עשירית ממנה ב-300 דולר. מפעילי האפליקציות מחברים את ההזמנות החלקיות לקנייה או מכירה אחת, ויוצרים מעין קבוצת רכישה. רובין הוד היא כעת אפליקציית המסחר הידועה ביותר, אבל יש רבות דוגמתה.

שוֹרְט, אוֹ מְכִירָה בְּחֶסֶר (פּוֹזִיצְיַת שוֹרְט):

מסחר בנייר ערך מבלי להחזיק בעלות עליו, על בסיס הערכה שמחירו עומד לרדת. מדובר במהלך בורסאי שבו המכירה מקדימה את הקנייה. השורטיסט לווה מניה מגוף או ממשקיע, מוכר אותה, מחכה שמחירה יירד, קונה אותה שוב במחיר הנמוך, ומחזיר אותה לבעליה. את ההפרש בין המחיר שבו מכר למחיר שבו קנה הוא מרוויח.
דוגמה: מחירה של המניה היה 1,500 שקל בזמן שלווה אותה. הוא מוכר אותה במחיר הזה ומחכה עד שערכה יירד, למשל ל-1,200 שקל. אז הוא רוכש אותה בחזרה כדי להחזירה לבעליה, ובידיו נותר הפרש של 300 שקל.
כדי לבצע את הפעולה השורטיסט צריך להעמיד ביטחונות למלווה. אם המניה עלתה ולא ירדה, הוא מפסיד כמובן, כמו שקרה לקרנות הגידור במניית גיימסטופ.

שוֹרְט סְקְוִויז:

סקוויז פירושו ללחוץ, ומתייחס ללחץ הפסיכולוגי שנגרם לשורטיסטים, מהסוג שחברי אפליקציית המסחר רובין הוד גרמו לקרנות הגידור כשהחלו לרכוש את המניות שהקרנות הימרו שמחירן יירד (וגרמו לזינוק חד במחירן). השורטיסטים נכנסו ללחץ מההפסד הצפוי והחלו לרכוש את המניות, מה שהזניק עוד יותר את מחירן.
4 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
השורטיסטים נכנסו ללחץ מההפסד. אילוסטרציה, וול סטריט
(צילום: AFP)

קֶרֶן גִּדּוּר:

קרן השקעה שהאסטרטגיה שלה היא רווח בכל מצב שוק - בעלייה או בירידה. גידור בא מהשורש ג.ד.ר, כלומר הקרן מגדרת (תוחמת) את הסיכון שלה להפסיד מפעילותה בבורסה באמצעות מגוון של טכניקות, בהן מכירה בחסר, השקעה בחוזים עתידיים, סחר וכתיבה של אופציות מורכבות ועוד.
יש קרנות גידור המרוויחות רק כשהבורסה עולה בהפתעה, ויש המרוויחות כשהיא יורדת, באמצעות טכניקת המכירה בחסר. זאת בעוד שמשקיע רגיל שרוכש מניה מרוויח רק אם מחירה עולה.
בישראל תעשיית קרנות הגידור אינה מפותחת בהשוואה לארה"ב. קרן הגידור קפיטל, מהגדולות בארץ, שהוקמה על ידי רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, עומדת על היקף נכסים של חמישה מיליארד שקל - סכום זעום ביחס להיקף השוק. כמו כן, בארץ קרנות הגידור שמרניות יותר והיקף פעילותן אינו מהווה כר פורה למניפולציות וזעזועים.

מִנּוּף:

רכישה באמצעות אשראי ולא באמצעות הון עצמי. בהקשר של שוק ההון, הכוונה למשקיעים שרוכשים מניות שלא מכספם אלא באמצעות הלוואות, מתוך אמונה שיחזירו אותם מרווחי המניה.
מדובר במשקיעים שלוקחים סיכון: אם מחיר המניה יירד והם יפסידו מהרכישה, עדיין עליהם להחזיר את ההלוואה. גם נותני האשראי לוקחים סיכון. לכן הרשויות מגבילות את רמת המינוף המותרת, למשל עד רבע משווי המניה הנרכשת.

הַנְפָּקָה:

חברה פרטית שרוצה לגייס הון מהציבור מציעה, לראשונה, למכירה את מניותיה, או אגרות חוב שלה, לציבור. ההצעה מלווה בפרסום תשקיף, שבו היא מפרטת את פעילותה, בעלי מניותיה, רווחיותה, השווי שלה וכו', כדי שלציבור יהיה מידע מקיף עליה ויוכל לבחון האם הוא מעוניין ברכישת מניותיה במחיר המוצע על ידיה.
4 צפייה בגלריה
הנפקת פייסבוק
הנפקת פייסבוק
הנפקת פייסבוק
(צילום: AP)
ברגע שהונפקה, מניותיה סחירות וכל אחד יכול לרכוש אותן. את התמורה מקבלים החברה או בעליה. מרגע שהונפקה, מחיר המניה ייקבע על פי ההיצע והביקוש שלה מדי יום.

דּוּ"חוֹת כַּסְפִּיִּים:

כל חברה ציבורית, כלומר חברה שנסחרת בבורסה לניירות ערך, מחויבת כל תקופה מסוימת, בדרך כלל רבעון, לפרסם את דו"חותיה הכספיים לציבור, הכוללים נתונים רבים על פעילותה - הכנסות, הלוואות, רווח לסוגיו (גולמי, תפעולי, נקי), במטרה לתת שקיפות מקסימלית לרוכשי מניותיה על מצבה.
הדו"חות הכספיים נעשים על פי כללים נוקשים שקבעו הרגולטורים, בראשם רשות ניירות ערך, כדי למנוע "יצירתיות" בהצגת הנתונים, רווחיות מנופחת, כיסוי על הפסדים וכו'. דיווח כוזב בדו"חות הוא עבירה פלילית.

שֹׁוִי שׁוּק:

שווי שוק הוא שוויה של חברה ציבורית לפי מחירן העכשווי של מניותיה הנסחרות בבורסה לניירות ערך. ככלל, שווי השוק הוא מכפלה של מספר המניות במחיר המניה, אך בשווקים רבים מותר לרשום למסחר סוגים שונים של מניות עם זכויות שונות, ואז החישוב מסתבך.
בתיאוריה, שווי השוק של חברה צריך להיות פועל יוצא של פעילותה ורווחיותה או הפסדיה, אבל כמו במקרה של גיימסטופ - חברה כושלת שהגיעה לשווי של 23 מיליארד דולר - חברה יכולה להתנתק משוויה הריאלי בעקבות ביקושים היסטריים מלאכותיים למניה, שמזניקים את מחירה ללא קשר לביצועי החברה.

מָדַד נְיָרוֹת עֵרֶךְ:

מדד המשקלל את רמת המחירים הממוצעת של ענפים מסוימים של ניירות ערך הנסחרים בבורסה, למשל ענף התעשייה, ענף הביוטכנולוגיה, המסחר, וכו'.
המדד מתבסס על מחיר משוקלל של מניות הענף, ומשמש משקיעים כבסיס להערכת ביצועים של מניה מסוימת בתוך הענף, ושל ביצועי תיקי השקעות. מדדי מניות בולטים בעולם הם דאו ג'ונס ונאסד"ק בארה"ב, ניקיי ביפן, דאקס בגרמניה, ועוד.

שׁוּק הַסְּחוֹרוֹת:

במקומות רבים בעולם פועלות בורסות בהן אפשר לקנות או למכור סחורות, תוצרת חקלאית, מתכות כמו נחושת ופלדה, זהב, כסף, פחם, נפט ועוד. הידועה ביותר היא בורסת הסחורות בשיקגו, בה סוחרים או מהמרים על מחירי מתכות: נחושת, אלומיניום, פלדה וכו'.
4 צפייה בגלריה
מטילי זהב
מטילי זהב
המסחר בבורסות של סחורות אינו מומלץ למשקיעים קטנים. מטילי זהב
(צילום: shutterstock)
מחירי הסחורות נקבעים הן על-ידי ביקוש והיצע מיידיים, הן על ידי תחזיות להיצע וביקוש בעתיד, והן על ידי ספקולציות בחוזי אספקה עתידיים. המסחר בבורסות של סחורות אינו נגיש ואינו מומלץ למשקיעים קטנים.

חוֹזֶה עֲתִידִי:

מכשיר פיננסי שנסחר בבורסה והוא למעשה התחייבות לספק או לרכוש נכס, כמו סחורה, מטבע, נייר ערך ועוד, במועד עתידי, במחיר או בשער חליפין שנקבע מראש. הכלי נועד במקור לאפשר לחברות או לסוחרים, שחוששים מעליית מחירה של סחורה שהם רוצים לקנות, להבטיח לעצמם את המחיר.
הסיכון: אם ההימור על עליית המחיר היה מוטעה, והמחיר לא הגיע למחיר שנקבע בחוזה, בעל החוזה עדיין מחויב לרכוש את הסחורה או את נייר הערך במחיר שאליו התחייב, למרות שבשוק מחירו נמוך יותר. לכן, עם רכישת האופציה נדרש הרוכש להעמיד ביטחונות לגוף הפיננסי שעימו הוא סוחר.

שׁוּק דֻּבִּי/שׁוֹרִי:

שוק דובי מתאר מצב ארוך ומתמשך של ירידות בשוק ההון. ההגדרה הטכנית היא ירידה של 20% או יותר מרמת השיא האחרונה. שוק שורי (מלשון שוורים) הוא הפוך - שוק שבו מגמה מתמשכת של עליות.
מקור הדימוי לשור או לדוב לא לגמרי ברור ויש הרבה הסברים וסיפורים סביבו. אחד מההסברים: השור מתקיף ומנסה באמצעות קרניו להעיף את יריבו למעלה. הדוב לעומתו מצמיד את טרפו כלפי מטה לאדמה.