תזכורת: כ-2,000 עובדי אל על הפגינו נגד מתווה הצמצומים בחברה
(צילום: timur Bakiyev)

ניסיון אחרון של אל על הערב (ד') להגיע להבנות עם משרד האוצר בנוגע לתנאים שהציב בראשית השבוע למתן הסיוע לחברה. הנהלת החברה נפגשת הערב עם הפקידות הבכירה של האוצר, במטרה להשיג הקלות בתנאים כדי להגיע להסכמות ולמנוע פרסום הערת עסק חי בדו"חותיה הכספיים לשנת 2019 שיתפרסמו מחר לאחר דחייה של שבועיים. הערת עסק חי מגבירה את הסיכון לתביעות תשלום חוב מצד בנקים ונושים אחרים.
בנוגע להזרמת ההון הנדרשת בסך 100 מילין שקל, שהתבקשה בעלת השליטה באל על להזרים לחברה כתנאי לקבלת ערבות מדינה, בעלת השליטה, כנפיים של משפחת בורוביץ', מסרה כי התחייבה להזרים לחברה הון של 38 מיליון שקל, בהתאם לחלקה בהחזקה באל על. את יתר הסכום (62 מיליון שקל) היא מתכוונת לגייס באמצעות הנפקת זכויות לציבור. לדבריה, אם לא הם יצליחו לגייס את הסכום מהציבור, אז קיימת התחייבות שהחתם יזרים את הכסף.
גונן אוסישקיןגונן אוסישקין
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על
(צילום: סיון פרג')
יש לציין כי עד כה מבעלי חברות אחרות - ישראייר וארקיע - לא דרשה המדינה הזרמת בעלים כתנאי להעמדת ערבות להלוואה.
לטענת אל על, היא הופתעה לגלות הבוקר את הדרישות הרשמיות של המדינה עבור הערבות להלוואה בסך 400 מיליון דולר, בין השאר דרישה חדשה להפחית עוד 50 מיליון דולר בהוצאות החברה, הזרמת ההון על ידי הבעלים ועוד.
בכוונת נציגי אל על לבקש להפחית 150 מיליון דולר מתשלומים שהחברה אמורה לפרוע בשנה הקרובה כפי שדרש האוצר ולבקש מנושים זרים לדחותם בשנה. כמו כן תעלה החברה אפשרות לקבלת דחייה בתשלום חובה של אל על לרוכשי הכרטיסים שעומד על פי עדותה על מיליארד שקל. לטענתה, אם תידרש לשלם אותו לפני קבלת הסיוע, או תיתבע בגינו על ידי צרכנים היא עלולה להיכנס לחדלות פירעון מיידי.

מנכ"ל אל על לרה"מ: "דרישות נוספות עלולות להביא לקריסת החברה"

בתוך כך, מוקדם יותר היום כתב מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, מכתב בהול לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הוא דורש את התערבותו המיידית בנושא. לטענת אוסישקין, האוצר העלה בפני החברה דרישות נוספות במסגרת צעדי ההתייעלות, דבר שמבחינת החברה עלול להביא לקריסתה.
"אמש בשעת לילה מאוחרת קיבלנו מסמך בו הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק", כתב אוסישקין. "האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות, במסגרתה כולם נושאים בנטל - עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה והזרמת הון לחברה, ההסתדרות ושותפים עסקיים - וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד וחצי שקל בכל שנה, למשך שבע שנים, ולמעלה מ-10 מיליארד שקל במצטבר למשך תקופת ההלוואה".
אוסישקין המשיך: "כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנים אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך, ולכן אנו מבקשים שלא תתקבל החלטה מבלי שתינתן לנו האפשרות להציג לך את ההשלכות של הדרישות החדשות של משרד האוצר".
אוסישקין פירט את הנזקים שעלולים להיגרם מפירוק חברת התעופה הישראלית. בין היתר, ציין כי הדבר יוביל לפגיעה בביטחון הלאומי ואובדן העצמאות של מדינת ישראל בתחום האווירי; אובדן פרנסה של עשרות אלפי משקי בית, בהם עובדי אל על ועובדי שירותים נוספים; אובדן של מטוסים; אובדן כספי ציבור בהיקף של למעלה ממיליארד לקוחות; פגיעה בתל"ג (תוצר לאומי גולמי) בהיקף של 2.5 מיליארד שקל מדי שנה; ואובדן נכס אסטרטגי של המדינה.

"חתימה על תעודת הפטירה של אל על"

"כפי שבוודאי ידוע לך, חברת אל על נמצאת במצב קשה כמותו לא ידעה מעולם שלא באשמתה", סיכם אוסישקין. "טענות האוצר כאילו הקושי של חברת אל על והצורך במתן הלוואה קשור להתנהלותה טרם המשבר, משוללות כל יסוד ואין להן אחיזה במציאות. מיום ההפרטה ועד למשבר הקורונה אל על עמדה בפירעון כל חובותיה ולא ביקשה הלוואה או מימון מהמדינה. המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של הצלת אל על, כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על".
הוא הוסיף: "ללא החלטה מיידית, אל על תסיים את דרכה, וכפועל יוצא מדינת ישראל תאבד את היכולת הקיימת לה כיום בתחום התעופה המסחרית וההשלכות הנלוות, עד כדי הגעה למצב של 'אי במצור', בעתות משבר. אנו עשינו כל שביכולתנו ועמדנו בכל דרישות הבנקים. התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים, אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה".
מנכ"ל אל על ציין כי דרישת האוצר לשנות את תוכנית ההתייעלות איננה אפשרית, והבהיר כי תוך מספר שבועות הועלה הרף מ-200 מיליון דולר לשנה ל-400 מיליון דולר בכל שנה. "האוצר העלה כפי שעשה בדיון האחרון את הרף, והפעם לרמה בה הסכמה לדרישות האוצר היא החלטה על פירוק החברה וסגירתה", כתב אוסישקין.
עוד כתב: "זו העת להחלטה דחופה של המדינה. ביטחון תעופתי הוא חלק מהביטחון הלאומי. אל על קמה ונוצקה עם המדינה, היא הייתה שותפה למפעלי העלייה, למשימות מדיניות, למבצעים. בעתות משבר וברגעי שמחה אל על הייתה שם והגישה סיוע לכל ישראלי הזקוק לעזרה. זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך".
פרסום ראשוני: 11:37 , 13.05.20