שוק הגבינות הצהובות, שעומד לכאורה במרכז פרשת השחיתות שנחשפה אתמול, מגלגל כמיליארד שקל בשנה. תנובה, שמוכרזת כמונופול בתחום מוצרי החלב, מחזיקה בכ-70% מסך שוק הגבינות הצהובות. במסגרת החשדות שנחשפו, שוטרי היחידה הארצית לחקירות הונאה פשטו אתמול בבוקר על המטה החדש של תנובה והחרימו מסמכים רבים. שני בכירים לשעבר בחברה מסרו לחוקרים עדות פתוחה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גבינת "עמק", המועדפת על הצרכן הישראלי, מהווה למשל כ-54% מהשוק. מדובר במוצר רווחי במיוחד, ובתנובה חששו לכאורה שהמדבקות האדומות, שמזהירות את הציבור מפני מזון בעל ערכים גבוהים מדי ולא בריאים, ירתיעו את הצרכן ויגרמו לירידה משמעותית במכירות ובהכנסות. במסגרת רפורמה שנכנסה לתוקף לפני כשנתיים חויבה תנובה להצמיד לגבינות הצהובות את המדבקות האדומות, שמזהירות מפני שומן רווי ונתרן הקיימים באחוזים גבוהים מהמומלץ.
2 צפייה בגלריה
גבינה צהובה עמק של תנובה
גבינה צהובה עמק של תנובה
גבינה צהובה עמק של תנובה
(צילום: אביגיל עוזי)
תנובה יצאה לקרב גלוי נגד החובה להצמיד את המדבקות לגבינות הצהובות. החברה טענה שהצריכה הממוצעת ביום היא פרוסה אחת בלבד, שעתירה סידן החיוני לבניית השלד, במיוחד אצל ילדים, ולכן היתרונות במוצר זה עולים על החסרונות.
הקרב, כאמור, היה גלוי ובמסגרתו נפגשו ראשי תנובה עם חברי כנסת רבים. תנובה נעזרה גם בחברת "פוליסי", שמעניקה לה שירותי לובינג. את התיק ריכז ארז גילהר, מנכ"ל פוליסי. גם הפגישה המדוברת עם שר הבריאות דאז יעקב ליצמן לא הייתה סודית ופורסמה בתקשורת. המשטרה חושדת כעת כי בתמורה לקביעת הפגישה התבקשה תנובה על ידי יועצי השר לתרום לעמותות הקשורות לחסידות גור ולמפלגתו של ליצמן, וכן לפרסם את מוצריה בעיתונות החרדית הקשורה לשר ולמפלגתו. בכל מקרה, בחברה חוששים כעת מנזק תדמיתי בעקבות הפרשה.
2 צפייה בגלריה
גבינה צהובה עמק של תנובה
גבינה צהובה עמק של תנובה
שוק הגבינות הצהובות מגלגל כמיליארד שקל בשנה, גבינה עמק מהווה 54% ממנו
(צילום: יאיר שגיא)

עוזרו של ליצמן נעצר, מנכ"ל תנובה מסר עדות

את הסימון של הגבינה הצהובה, כמו גם של מוצרים רבים אחרים שלהם, לא הצליחו בענקית המזון תנובה לבסוף למנוע, אך חקירת השחיתות שנחשפה אתמול מעלה חשד כי בניסיון לבלום החלטות רגולטוריות גורליות מסוג אלו, שלבסוף הנהיג משרד הבריאות לטובת בריאות הציבור, נרקמה עסקת שוחד שלכאורה מגיעה עד ליועצו הבכיר ביותר של השר יעקב ליצמן ועוברת דרך מספר מנהלים בכירים בחברות מסחריות מוכרות. יש לציין כי מוצרים אלה נפוצים מאוד בשוק החרדי, והחברה משקיעה תקציבי פרסום גבוהים כדי לקדמם.
אתמול בבוקר פשטו חוקרי להב 433 על משרדי החשודים, לרבות חברת תנובה, ועצרו ארבעה חשודים מרכזיים בפרשה. הבולט ביניהם: מוטי בבצ'יק, עוזרו בהווה של שר השיכון ליצמן הנחשב גם ליד ימינו במיוחד בתקופה בה כיהן כשר הבריאות. בנוסף נעצר העסקן והעיתונאי החרדי מנחם גשייד, יועצו לשעבר של ליצמן. ל-ynet נודע כי מנכ"ל תנובה אייל מליס, שאינו חשוד, מסר עדות פתוחה במשך כמה שעות.
במקביל נעצרו ארז גילהר, מנכ"ל "פוליסי", חברה מובילה מתחום השדלנות (לובינג), ואבי דנציגר, מנכ"ל חברת התרופות רוש ישראל. מעצרם של הארבעה הוארך והם יישלחו לעשרה ימי מעצר בית (כל החשודים והחשדות).
מפרטים שהגיעו לידי ynet עולה כי החקירה החלה כבר בשנת 2017. המשטרה האזינה במשך תקופה ארוכה לחלק מהמעורבים. במקביל חושדים במשטרה כי תנובה ביקשה הטבות רגולטוריות ובאמצעות תרומות העבירה כסף לעמותות הקשורות לעוזר השר בבצ'יק. בכירים נוספים צפויים אף הם להיחקר.
בין היתר בודקים בלהב את כל נושא סימון המוצרים כחלק מרפורמת המזון הבריא, ואם מי מהחשודים פעל לעזרה בתחום זה. מלבד אותם שני בכירים בתנובה, נחקרים בלהב 433 גם שני בכירים בחברה לשירותים רפואיים.
מתנובה נמסר: "תנובה פעלה ופועלת בהתאם לחוק והממשל התאגידי. החברה ומנהליה משתפים פעולה עם החקירה".