המסחר בדולר בארץ ובעולם מתקיים היום סביב חילופי הממשל בארה"ב, כאשר בעולם הכלכלי מעריכים שהנשיא החדש ג'ו ביידן יבצע מהלכים כלכליים משמעותיים כבר בימים הראשונים שלו בבית הלבן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המסחר בדולר היה היום עצבני בעולם. שער הדולר עלה וירד סביב 1.21 דולרים לאירו. בישראל נקבע השער היציג על 3.2540, קרוב לשתי אגורות מעל היציג של אתמול שעמד על 3.2320, ולאחר שבמהלך היום עלה הדולר ל-3.26 שקלים אך ירד מעט בהמשך.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר ושקל
(צילום: shutterstock)
מיד לאחר הודעת בנק ישראל על החלטתו לרכוש השנה 30 מיליארד דולר בשוק מטבע החוץ זינק שערו מהשפל של 3.11 שקלים לדולר לשער של 2.23 שקלים לדולר מאז תחילת השבוע, והיום עלה במקצת, כנראה גם בציפייה לקראת מהלכיו של ביידן.
לפי שעה צפוי שעליית שער הדולר תייקר את מחיר הדלק בארץ ב-1 בפברואר, גם מכיוון שמחירי הנפט בעולם עלו בשל הציפיות שמשבר הקורונה יפחת עם הגידול בחיסונים בחודשיים הקרובים, מצב שיגביר את קצב הטיסות והשימוש בכלי רכב בעולם.
כעת אין עדיין סיבה ממשית לייקר מוצרים מיובאים ומהלך כזה צפוי רק אם הדולר יגיע לשער של 3.40 שקלים, כפי שצופים בארץ בחלק מהבנקים ובבתי ההשקעות וכפי שהעריך השבוע דויטשה בנק בסקירה על הפגיעה הצפויה בחוזקו של השקל לאחר המהלך שעליו הכריז בנק ישראל.
ההערכות במשק הישראלי היו שהודעת בנק ישראל תגרום לשער הדולר לעלות לסביבות שערים של 3.35 עד 3.40 שקלים במהלך החודש. אולם, כאמור, השער החל לרדת שלשום והתייצב בינתיים. זאת בעקבות הצפת השוק בדולרים הנובעים מכניסת כסף של משקיעים לרכישת אגרות חוב בשקלים, מהמרת דולרים ואירו לשקלים על ידי חברות ששילמו במחצית החודש מקדמות מס ושנאלצו לשלם חשבונות כמו חשמל, מים ומיסי ארנונה בשקלים. כמו כן, הסגר ההדוק מונע כמעט כליל מישראלים לצאת לחו"ל והם נמנעים מלרכוש דולרים.

יתרות בנק ישראל יעלו מעל ל-200 מיליארד דולר

בשנת 2020 רכש הבנק המרכזי 21 מיליארד דולר, אך שער הדולר קרס. עם תוכנית הרכישה החדשה יעלו יתרות בנק ישראל לסכום חסר תקדים של למעלה מ-200 מיליארד דולר, לעומת 173 מיליארד דולר שהן היתרות כיום.
בתום סדרת דיונים שנערכו בימים האחרונים, ועל מנת להגביר את הוודאות לגבי מעורבותו של בנק ישראל בשוק המט"ח בשנה הקרובה, החליטה הוועדה המוניטרית על שינוי במדיניות בשוק המט"ח.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
הרכישות יימשכו. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סכום של 30 מיליארד דולר בשנת 2021 הוא סכום גדול באופן משמעותי מהתערבות הבנק בעבר ומהערכות הבנק לגבי העודף הצפוי בחשבון השוטף בשנה זו, כך שהרכישות ימתנו גם כוחות לייסוף הנובעים מגורמים פיננסיים.
בבנק ציינו כי הרכישות יימשכו כל עוד הן אינן מביאות לפיחות בסדר גודל שאינו עקבי עם השגת יעדי הבנק בתחום יציבות המחירים והיציבות הפיננסית.
לקראת סוף שנת 2021 יודיע הבנק על מדיניות ההתערבות בשנת 2022, בהתאם להתפתחויות בכלכלה הריאלית ובשוק העבודה בפרט, בשווקים הפיננסיים, ובמגמת האינפלציה, ובהתייחס להערכות לגבי תוואי היציאה של המשק ממשבר הקורונה כפי שיתגבשו באותה עת.
פורסם לראשונה: 11:21, 20.01.21