לראשונה מאז יוני 2005 זול יותר לרכוש בית חדש בארה"ב מאשר בית יד שנייה - כך לפי סוכנות בלומברג שציטטה את נתוני האיגוד הלאומי של סוכני הנדל"ן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה לכך היא שהפרמיה המתלווה מסורתית לרכישת בית חדש נמחקה בחודש שעבר, זאת ברקע היצע נמוך ועלייה במחירים בשוק הכללי שביטלו את ההנחה שמתלווה בדרך כלל לרכישת נכס ישן יותר. לפי נתוני איגוד סוכני הנדל"ן, מחיר המכירה החציוני של בית קיים טיפס בחודש מרץ ל-334,500 דולר, עלייה בשיעור שנתי של 18.4%, זאת לעומת מחיר חציוני של 330,800 דולר לבית חדש.
1 צפייה בגלריה
בית למכירה בארה"ב
בית למכירה בארה"ב
בית למכירה בארה"ב
(צילום: shutterstock)
זו הפעם הראשונה מאז יוני 2005 שחל היפוך בנתונים הללו. המחירים, העשויים להשתנות משמעותית בכל חודש בהתבסס על תמהיל הנכסים שנמכרו, עלו בהשוואה לשנה שעברה, אך העליות היו גבוהות בהרבה עבור בתים קיימים.
העלייה החדה משקפת את ההיצע הנמוך במיוחד של נכסים. בחודש שעבר עמדו למכירה 900 אלף בתים קיימים, ירידה של מעל 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת בעוד מספר הבתים החדשים שנמכרו וממתינים לתחילת הבנייה טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2006. פירוש הדבר, שקבלנים יצטרכו להגביר את הקצב על מנת לצמצם את הפער בין הביקוש להיצע.
בהתאם, במרץ נרשמה עלייה של 19.4% בהתחלות בנייה לשיעור מותאם עונתית של 1.74 מיליון - הנתון הגבוה ביותר מאז 2006. הנתונים אף היו גבוהים ב-37% לעומת מרץ 2020.