חוק הגבלת השכירות בברלין, שנכנס לתוקפו בפברואר אשתקד לשמחת שוכרי דירות רבים בהם גם לא מעט ישראלים, בוטל החודש. התוצאה: עלייה דרמטית בשכר הדירה ואף חובת תשלום הפרשים רטרואקטיבית. ישראלים המתגוררים בעיר מספרים באולפן ynet: "שכר הדירה יוכפל. ברלין תאבד מההייפ, רק אנשים מבוססים יוכלו לגור פה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"שכר הדירה שלנו היה 330 אירו לחודש, ועכשיו נצטרך לשלם 595 אירו לחודש", אומרים דן קורב (23) וקלרה ברושה (24) שגרים יחד מעל לשנה בברלין. "מלכתחילה לא האמנתי שהחוק יחזיק מעמד יותר מדי זמן", מוסיף קורב. "היינו סקפטיים מאוד, ולכן שמנו כסף בצד".
2 צפייה בגלריה
בניין דירות בברלין
בניין דירות בברלין
מצוקת הדיור בברלין. ביטול חוק הגבלת השכירות הוביל לזינוק בשכר הדירה
(צילום: Shutterstock)
קורב משוכנע שביטול החוק ישנה את פני העיר. "לדעתי ההייפ של ברלין כעיר זולה לצעירים יאבד, והיא תפנה בעיקר לאנשים מבוססים או ברי מזל שעדיין על חוזים ישנים שבהם שכר הדירה יחסית נמוך". לכן, הוא מעריך ש"תהיה התפתחות משמעותית של ערים אחרות בגרמניה ובאירופה, כאשר אוכלוסיית הצעירים תעבור אליהן. ערים כמו לייפציג, דרזדן, בודפשט ופראג".
חוק הגבלת השכירות, שהקפיא את שכר הדירה ב-90% מהדירות בברלין למשך חמש שנים, היה אחד השנויים ביותר במחלוקת בגרמניה בשנים האחרונות. בעלי הבתים טענו שהוא אינו חוקתי מכיוון שלממשלה המקומית אין מנדט להתערב במדיניות הדיור, וכי זו הסמכות של הממשלה הפדרלית בלבד. התומכים, לעומת זאת, טענו שהחוק היה צעד חיוני כדי לשמור על דיור בר השגה בבירה הגרמנית, שם מחירי השכירות האמירו בעשור האחרון.
החוק גרם לחוסר ודאות בשוק הדיור, בין השאר מכיוון שבעלי הדירות הכניסו סעיפי "צללים" בחוזי השכירות, כלומר תעריפים גבוהים יותר שהדיירים יידרשו לשלם רטרואקטיבית במידה שבית המשפט יבטל את החוק. כעת, ישראלים המתגוררים בברלין בשכירות מעידים על יישומם של אותם סעיפים - העלאה של מאות אירו בחוזי השכירות ואף יותר מכך, וכן דרישה לתשלום הפרשי השכ"ד מהשנה החולפת.

"במחירים הקלאסיים של אירופה - אין הרבה פיתוי בברלין"

"באופן עקרוני-אידיאולוגי, אני חושב שאי אפשר להתערב בשוק, וכל התערבות כזאת תגרור עיוותים משמעותיים וגם שוק שחור", אומר קורב, "אבל הייתי שמח שימצאו פתרון למצוקת הדיור הגוברת בברלין. ממה שהבנתי, לא הפן הכלכלי הוא זה שגרם לביטול החוק אלא העובדה שברלין קיבלה את ההחלטה על החוק שלא בסמכותה, מאחר שהסמכות לשנות חוקים הנוגעים לבנייה ודיור הם פדרליים. יש תקווה בעיר שבבחירות הקרובות ינצחו המפלגות עם האוריינטציה השמאלית יותר, כך שהחוק יעבור ברמה הפדרלית והתקווה תשוב לעיני הצעירים והסטודנטים".
זה הופך את ברלין, שהרבה ישראלים עברו אליה בשנים האחרונות, להרבה פחות אטרקטיבית מבחינת השכירות. "כן, לגמרי. אנחנו מאמינים שהרבה פחות צעירים יגיעו לפה. במחירים הקלאסיים של עיר גדולה באירופה כבר אין הרבה פיתוי פה".
2 צפייה בגלריה
אלכסנדרפלאץ בברלין
אלכסנדרפלאץ בברלין
ברלין
(צילום: Shutterstock)
גם נאור סיבוני (32), שעבר עם בן זוגו לברלין לפני כשנה, מספר על הקושי לשכור דירה בתנאי אי הוודאות שהיו בשנה החולפת. "חתמנו על חוזה עם שני מחירים: מחיר אחד מלא, ללא החוק, 1,260 אירו; ומחיר שני עם החוק, 830 אירו". לדבריו, "בחוזה היה כתוב שכדאי לנו לשמור את ההפרש בין הסכומים כי יכול להיות שהחוק יתבטל ונצטרך לשלם את המחיר המלא. לצערי החוק לא החזיק, ונאלצתי לשלם עוד 430 אירו על כל חודש".
עברת לברלין ממש לפני פרוץ מגפת הקורונה. שכר הדירה פיתה אותך? "היו לי שיקולים אחרים, אבל שכר הדירה בהחלט היה שיקול לאיזו עיר באירופה אני מתכנן לעבור. בברלין שכר הדירה מפתה והיה מאוד קל להשתקע שם מבחינה כלכלית, בין היתר כי גם בסופר הרבה יותר זול".
אבל חתמת על חוזה עם שני מספרים. "נכון. הסטנדרט בשנה האחרונה, מאז שהחוק עבר בפברואר 2020, היה להחתים דייר נכנס על חוזה אחד עם שני מספרים - מחיר אחד אם החוק מבוטל ומחיר אחר אם החוק לא מבוטל".
נאור מספר על פערים דרמטיים בין גובה השכ"ד עם החלת החוק לבין התעריף מרגע ביטולו. "היו דירות ממש מגוחכות, ברמה של 800 אירו אם החוק לא יבוטל, ו-2,000 ומשהו אירו אם כן. לנו היה חשוב למצוא דירה שגם אם החוק יבוטל נשלם 1,200 אירו במקום 800, לא יותר".
זה עדיין משמעותי. "נכון, אבל אם הדירה יוצאת עכשיו לשוק היא שווה לפחות 1,500-1,600 אירו. שילמנו המון כסף לתיווך כדי להשיג חוזה כזה".
אז אתם יכולים להחזיק את הדירה הזאת לאור העלייה? "למזלי, כן. 1,200 אירו זה בטווח הסביר שלנו, אבל המון אנשים שאני מכיר לא מסוגלים להחזיק דירה במחיר כזה, וגם לא חסכו את הכסף. המליצו לנו לשים את הכסף בצד, למקרה שהחוק יבוטל, והרבה אנשים יצאו לחופשות במקום לחסוך את הכסף. אני מכיר אנשים שיצטרכו לשלם עכשיו 5,000 אירו".