פרשת אלדד פרי: ככל שחולף הזמן נחשפים רוכשי דירות נוספים בחברת פרי נדל"ן מקבוצת אלדד פרי, שלפני שלושה שבועות הוצא נגדה צו הקפאת הליכים ונטען כי היא חייבת מאות מיליוני שקלים. בראיון באולפן ynet אומר עו"ד גיא סרוסי, המייצג עשרות רוכשים בפרויקטים של החברה, כי "אנחנו מדברים על מאות אם לא אלפי נפגעים. מגיעים אלינו כל יום עשרות רוכשים למשרד וזה מראה עצוב, אנשים שנתנו את מיטב כספם, כספים שכנראה לא יחזרו אליהם, כלומר לא ירוויחו אותם שוב, ועכשיו הם נאלצים לרדוף אחרי הכסף".
על פי נתוניה הרשמיים, מעורבת הקבוצה בשיווק והקמה של כ-3,000 יחידות דיור. היום (ב') נחשף דו"ח ראשוני של נאמני הקבוצה, שמגלה כי בחודשים שקדמו לצווי פתיחת ההליכים בתיק, שילמו החברות בקבוצת פרי עשרות מיליוני שקלים עבור חובות עבר לנושים. עם זאת מסקנת הנאמנים היא כי יש לשקם את הקבוצה.
פרשת הנדל"ן מעוררת סערה בימים אלה ומטרידה לא מעט רוכשי דירות. ההחלטה להוציא צו הקפאת הליכים לקבוצת הנדל"ן ולמנות לה שני נאמנים התקבלה לאחר שאיש העסקים היהודי-שוויצרי חיים חמו, שהיה מושקע בקבוצה הנחשבת למובילה בענף, הגיש בקשה בהולה למתן הצו ומינוי נאמן זמני, בטענה כי החברה שבבעלותו הלוותה לאלדד פרי "למעלה מ-218 מיליון שקל, על סמך מצגי שווא".
2 צפייה בגלריה
פרסום לפרויקט "מלודי" ברמלה
פרסום לפרויקט "מלודי" ברמלה
פרויקט פרי מלודי ברמלה
(צילום: קובי קואנקס)
אחת הרוכשות שהתראיינה באולפן ynet היא מלכה גבע מלמד, גרושה ואם לשלושה, שבשנת 2019 החלה בתהליך רכישת דירה בפרויקט פרי מלודי ברמלה. מדובר בפרויקט שרוכשים נוספים שהתראיינו ל-ynet טענו כי טרם החל להיבנות למרות ששולמו עבורו כספים וחרף העובדה שנאמר להם כי החלו כבר עבודות חפירה ודיפון. אחת הרוכשות סיפרה ל-ynet כי בשלב מסוים היא ניגשה לעירייה וגילתה שאין אישורים להקמת הפרויקט.
"העברתי בסך הכל 850 אלף שקל. זה הכסף שנשאר לי אחרי הגירושים שלי", מספרת מלמד. לטענתה, כבר במהלך השנה האחרונה היא הרגישה ש"משהו לא בסדר": "כל פעם התקשרתי לשאול מה קורה, איפה אנחנו עומדים, וכל הזמן מרחו אותי. אמרו: 'עוד ועדה, עוד רגע, ונתחיל לחפור'. משהו שם לא מצא חן בעיניי. פשוט שיקרו במצח נחושה. פשוט ידעו שזה מה שיש לי, הסתכלו מבלי למצמץ ואמרו שהכל בסדר, שזו עסקת חיי". לדבריה, "נשארתי בלי כלום ואין עם מי לדבר, וכנראה לא אראה את הכסף".
גבע מוסיפה כי בעקבות המצב עברה להתגורר אצל הוריה עם ילדיה. "זו תחושה נוראית, הייתי מרוסקת", היא מוסיפה, "לא הפסקתי לבכות. ניסיתי להבין למה נפלה עליי הצרה הנוספת הזו. מה חטאתי ומה פשעתי. איך המדינה לא ידעה לעקוב אחרי הדברים האלה?", היא שואלת, "אחרי פרשת חפציבה, אחרי פרשת ענבל אור, איך לא באים לדאוג לנו, לאנשים הקטנים, מפני הבלגן הזה שקורה מחדש? העולם ממשיך, אז מה אם איבדת 850 אלף שקל?".
2 צפייה בגלריה
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)

הפרשה הסתעפה

במסגרת הפרויקטים ששיווקה החברה מעורבים רוכשים מסוגים שונים. חלקם ביטלו עסקאות וגילו שהצ'קים הדחויים שקיבלו מהחברה בוטלו, אחרים ביקשו לצאת מקבוצות הרכישה אליהן הצטרפו ואין להם כל בטוחה. ישנם רוכשים שחתמו על הסכמי ביטול אולם טרם קיבלו צ'קים אלא רק הבטחות להעברת כספים.
כאן טמונה הבעייתיות בהצטרפות לקבוצת רכישה, משום שהחבר הוא למעשה בעל הקרקע. בחודש שעבר הסתיימה חקירה של הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, נגד פרי נדל"ן, לאחר שעלה החשד כי החברה פועלת כיזמית המוכרת דירות גם בפרויקטים אשר הוגדרו על ידה כקבוצת רכישה. במסגרת המתווה הוטל על החברה קנס כספי בגובה של 800 אלף שקל.
בשבוע שעבר הפרשה הסתעפה כאשר משרד השיכון הודיע כי פתח לראשונה בהליך מנהלי מול חברת המימון בונוס בחשד להפרות חוק המכר בפרויקט "הורייזן" בבת ים, אשר אורגן גם הוא על ידי פרי נדל"ן. ההליך נפתח בנוגע להתקשרות של חברת המימון עם 169 רוכשים ועשוי להגיע לקנס כספי (עיצום) של כ-10 מיליון שקל.
במקביל, פנה ממונה חוק המכר לחברת המימון אקספו על מנת שזו תתקן הפרות חוק, כפי שעלו בחקירות מול חברת פרי נדל"ן בקשר לפרויקט פרי פלייס ברחובות. אקספו עצמה הגישה בתחילת החודש לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה דחופה למימון משכנתאות ולמינוי כונס נכסים זמני לקבוצת אלדד פרי בגין חוב בהיקף של כ-132 מיליון שקל.
עו"ד סרוסי: "השאלה המהותית והחשובה שצריכים לשאול היא איפה הרגולטור על קבוצות הרכישה, איפה הבנק של חברת פרי נדל"ן שראה מאות צ'קים חוזרים ולא הניד עפעף"
לדברי עו"ד סרוסי, "השאלה המהותית והחשובה שצריכים לשאול היא איפה הרגולטור על קבוצות הרכישה, איפה הבנק של חברת פרי נדל"ן שראה מאות צ'קים חוזרים ולא הניד עפעף. המטרה שלנו היא כפולה: מצד אחד, להבטיח את זכות הרוכשים בקרקע, ומצד שני לנסות ולהבטיח את כספם מקופת הנשייה (מונח המתאר מעין קופה/חשבון אליה מופקדים כספים במסגרת הליכי חדלות פירעון, פשיטת רגל - א.ל, ה.צ). אנחנו שומעים על שיעבודים מקרן אקספו ושיעבודים לחברת בונוס בלי ידיעת הרוכשים, כך שהמשימה שעומדת לפנינו היא לא פשוטה בכלל".
מקבוצת אלדד פרי נמסר בתגובה: "אלדד פרי והנהלת הקבוצה עושים לילות כימים יחד עם הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט ליצור תוכנית הבראה ושיקום לקבוצה, אשר במסגרתה כל אחד מרוכשי הדירות וחברי קבוצות הרכישה יקבל את הדירה עליה שילם ובמקביל ישולמו החובות לנושים. הקבוצה מאמינה בהצלחתה של התוכנית וביכולתה להמשיך ולהפעיל את החברה לאחר ביצועה".
פורסם לראשונה: 15:03, 05.10.20