מהפך באל על: תלמיד הישיבה האמריקני אלי רוזנברג צפוי להיות בעל השליטה החדש בחברה, ולפי הודעתו הרשמית הוא מחזיק ב-42.9% מהון המניות של החברה. בהנפקה שהושלמה לפני זמן קצר גויסו 505 מיליון שקל. לפני זמן קצר גויסו 505 מיליון שקל. על פי הערכות, רכש רוזנברג בהנפקה 40%-45% ממניות אל על וכנפיים תחזיק 12%-18%.
משום שמדובר בהנפקת מניות ציבורית שזהות הרוכשים בה עדיין לא ידועה, ההקצאה של המניות לכל המשתתפים תתברר באופן סופי בהמשך. מעבר להודעת רוזנברג, השתתפה גם המדינה בהנפקה והיא צפויה להפוך לבעלת מניות פחות מרכזית בחברה, וממילא ויתרה על זכויות ההצבעה שלה, שכן השתתפות המדינה נועדה בעיקר להזרים לחברה כסף דרך ההנפקה לצורכי פעילותה.
1 צפייה בגלריה
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
(צילום: בן חורין ואלכסנדרוביץ, שאטרסטוק)
במידה ובעלת השליטה הנוכחית באל על, חברת כנפיים, שערב ההנפקה החזיקה ב-38.3% מהון המניות של החברה, לא השתתפה ולא הזרימה ביקושים למניות שהנפיקה אל על היום, הרי שכנפיים צפויה לרדת לשיעור החזקה שמוערך בשוק ההון בין 14% ל-16%. המדינה צפויה להחזיק בין 13% ל-15% מאל על והיא הודיעה כי לא תשתמש בזכויות ההצבעה שיוקנו לה. את ההנפקה הובילה חברת לידר חיתום יחד עם לאומי פרטנרס וחברת אוריון.
ההנפקה נסגרה במחיר המינימום שנקבע ועמד על 67.1 אגורות למניה. חברת אל על הנפיקה 753.3 מיליון מניות ולכן צפויה לקבל לקופתה 505 מיליון שקלים. המדינה הזמינה כחלק מההנפקה 395 מיליון מניות ותזרים לחברה כ-265 מיליון שקל.
ר בעל השליטה החדש באל על רוזנברג הוא צעיר בן 26 המתגורר בירושלים. רוזנברג הוא בנו של נפתלי רוזנברג, יהודי דתי מניו יורק העוסק בנדל"ן מניב ומחזיק, בין היתר, במלונות ובבתי אבות בארצות הברית. מאחר שמבעלי השליטה באל על נדרשת אזרחות ישראלית, רוזנברג הבן החליף לאחרונה את תעודת התושב שלו בתעודת זהות כחולה והפך לאזרח ישראלי.
מקורבים לרוזנברג הבן אמרו בעבר לכלכליסט כי הוא החליט לרכוש את אל על בעצת הרב שלו: "כל מה שהרב אמר לו עד היום הצליח לו". לכן, בצעד בלתי שגרתי הוא הסכים לרכוש את חברת התעופה ללא בדיקה מוקדמת למרות מצבה העגום.
המשימה המיידית של רוזנברג תהיה להתקדם במשא ומתן מול הבנקים לקבלת הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה כדי להזרים הון לקופתה המרוקנת של אל על. מתוך כספי ההנפקה שגויסו היום צפויים הלקוחות הישראלים של אל על לקבל דמי ביטול בהיקף של 400 מיליון שקל עד 1 באוקטובר.
ככל הידוע, לאחר שיציג את דירקטוריון החברה החדש, צפוי רוזנברג להחליף את הנהלת אל על הנוכחית. יש לציין, כי ועד הטייסים שנהג בצורה חשדנית כלפי ההנהלה הנוכחית קיבל בברכה את שינוי הבעלות בחברה ונועד כבר בתחילת הדרך עם נציגיו של רוזנברג. האחרון הבטיח לטייסים כי יוכלו לקבל אופציות שיניבו להם רווחים, אם אל על תצליח להתאושש מהמשבר שאליו נקלעה.
יש להניח שרוזנברג ייאלץ לחלק אופציות גם לשאר עובדי החברה - ובכלל זה לעובדי התחזוקה שנושאים ברוב בנציגות העובדים ולא יהיו מוכנים לאפליה בהיבט זה אל מול הטייסים.
מטעם חברת "כנפי נשרים תעופה" של אלי רוזנברג נמסר כי החברה גאה על תוצאות ההנפקה הציבורית של חברת התעופה הלאומית אל על. עוד נמסר מטעם "כנפי נשרים תעופה" כי החברה "לוקחת על עצמה אחריות גדולה להשיב את אמון הנוסעים, להבטיח את תעסוקתם של אלפי עובדי אל על, ולהוביל את חברת התעופה של ישראל לעתיד בטוח. לאורך כל החודשים האחרונים הוכיחה "כנפי נשרים" רצינות, מחויבות ויכולת פיננסית שתסייע להבריא את אל על".

משפחת רוזנברג מנהלת מגעים עם אורי סירקיס למינויו כמנכ"ל אל על

בתוך כך, משפחת רוזנברג שהבטיחה לעצמה את רכישת השליטה באל על בהנפקת המניות היום, מנהל מגעים למינויו של אורי סירקיס כמנכ"ל. לכלכליסט נודע כי נציגיו של רוזנברג פנו לאחרונה לסירקיס כדי להתחיל במו"מ על מינויו.
סירקיס מונה כמנכ"ל ישראייר בדצמבר 2011 לאחר ששימש כסמנכ"ל הסחר של אל על. הוא נחשב כמי שהוביל את המהפך בחברת התעופה הקטנה שבשנים האחרונות עבר מהפסדים כבדים לרווחיות.
בתקופת הקורונה הפכה ישראייר לחברת התעופה הבולטת, כשבפרקי זמן שונים הייתה היחידה מבין חברות התעופה הישראליות שקיימה טיסות מסחריות לאילת ולחו"ל.
מינויו של סירקיס איננו סגור ובימים הקרובים צפויים הצדדים לקדם את המו"מ על תנאי העסקתו. עזיבה של סירקיס את ישראייר עלולה להיות מכה קשה לחברה שאותה מנסה אי.די.בי ואדוארדו אלשטיין למכור כבר שנתיים.
כיו"ר אל על עולה כמועמד שמו של ראם עמינוח, שליווה את הרכישה.