לאחר תהליך מייסר שנמשך חודשים, מחר (רביעי) תתבצע הנפקת מניות אל על לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר. בעקבות ההנפקה צפויה אל על לקבל בעל שליטה חדש.
אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, המשקיע החרדי אלי רוזנברג צפוי לרכוש בהנפקה מניות בשווי 101 מיליון דולר, שיקנו לו כ-44.9% מהחברה ואת השליטה בה - כך לפי מקורבים לרוזנברג. רוזנברג, בן 26 מירושלים, הוא בנו של קני רוזנברג - איש עסקים ובעל עסקי סיעוד בארצות הברית. את יתר המניות אמור לרכוש האוצר או גופים מוסדיים. חברת כנפיים, בעלת השליטה הנוכית באל על, תרד לאחר ההנפקה לאחזקה של 15.2% ממניות החברה.
2 צפייה בגלריה
המטוס
המטוס
מטוס אל על
(צילום: AFP)
מאיר גורביץ, שהיה משקיע פוטנציאלי נוסף, הודיע כי הוא פורש מהמירוץ לרכישת החברה. המשקיע דוד ספיר היה מעוניין לרכוש מניות בהנפקה פרטית, והאוצר התנגד, כך שכעת לא ברור אם ישתתף בהנפקה הציבורית.
2 צפייה בגלריה
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
אלי רוזנברג
(צילום: בן חורין ואלכסנדרוביץ, שאטרסטוק)
אל על דיווחה היום כי קיבלה את האישורים הנדרשים להנפקה מרשות ניירות ערך. ההנפקה תתבצע לפי מחיר מינימום של 67.1 אגורות למניה (מחיר המניה היום הוא 73 אגורות), והחברה תנפיק 753 מיליון מניות בשיטת מכרז - כך שמי שיגיד את ההצעה הגבוהה ביותר - יוכל לרכוש אותן.
כספי ההנפקה ייועדו להשבת תשלומי כרטיסי טיסה שבוטלו ללקוחות הישראלים, שחובות החברה כלפיהם עומדים על כ-400 מילון שקל. לפי חוק טיבי, על החברה להחזיר את הכספים ללקוחות עד 1 באוקטובר.
אחרי ההנפקה, תעמיד המדינה לחברה ערבות בשיעור של 75% לנטילת הלוואה מגוף מממן (או לגיוס החוב באמצעות אג"ח, מהלך שהמדינה תצטרך לאשר). המדינה התחייבה לרכוש מניות שהציבור לא יקנה בהחזקה של עד 44.99%, כשהיא מקווה שהשוק יביע תמיכה, ירכוש מניות ויקטין את החזקות המדינה בחברה.
המדינה תחזיק במניות שתרכוש במשך 18 חודשים, וועדה מיוחדת שיקים החשב הכללי תהיה אמונה על מכירתם לגורם שלישי. בהצעת המדף שאושרה לאל על נכתב כי לא ברור עדיין מתי החברה תשוב לטוס.