מענקים חדשים וראשונים מסוגם אושרו היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת: מענק חד פעמי של עד 13,200 שקל יינתן למשרתי שירות לאומי חרדים, שבשל מצב כלכלי קשה במיוחד אושר להם לעבוד במקביל לשירות הלאומי, אך בשל משבר הקורונה הם פוטרו או הוצאו לחל"ת. לפי שעה, טרם אושר המענק לחיילים במצב כלכלי קשה שעובדים במקביל ופוטרו, כמו גם למשרתים אחרים בשירות הלאומי, בהם מעל ל-5,000 משרתים ערבים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המענקים למשרתי השירות הלאומי אושרו על ידי ועדה משותפת לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ חיים כץ. מבדיקת ynet עולה כי מדובר בכ-1,000 זכאים למענק יוצא הדופן.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לתלמידי הישיבה בירושלים
בדיקות קורונה לתלמידי הישיבה בירושלים
בדיקות קורונה לתלמידי הישיבה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
המענק יהיה חד פעמי בהיקף של אלפי שקלים למשרתי שירות לאומי חרדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו בעקבות משבר הקורונה. המענק ניתן לאחר מאבק שניהלה ועדת העבודה והרווחה עבור המשרתים, רבים מהם בעלי משפחות, שאינם זכאים על פי חוק לדמי אבטלה בשל הגדרתם כמתנדבים בשירות הלאומי-אזרחי.
יו"ר הוועדה, ח"כ כץ: "אנחנו דוחפים ועוקבים אחר הנושא הזה כבר תקופה ממושכת. דרשנו מענקים למשרתים החרדים וגם לחיילים בעלי היתר עבודה שכבר חודשים מתנהלים ללא הכנסה וללא סיוע מהמדינה. אנחנו מחליטים היום לא לעכב את האחד עבור האחר, אבל נמשיך ללחוץ ולהילחם עבור פתרון גם לחיילים".
בעניין האפליה בין המשרתים החרדים לאחרים, אמר: "אנחנו רוצים לתת לכל מי שמשרת, לעודד, לתגמל ולחזק אותם, ולכן נילחם על פתרון גם עבורם".
התנאים לקבלת המענק הם פגיעה של 25% לפחות בהכנסתו של המשרת כשכיר וכן שההכנסה החודשית לנפש משוקללת במשפחתו, כולל דמי הכלכלה המשולמים לו במסגרת השירות, אינה עולה על 4,681 שקל. סכום המענק יקבע על פי מספר חודשי העבודה של המשרת טרם או במהלך המשבר החל מדצמבר 2019 בצירוף מצבו המשפחתי - רווק, נשוי ללא ילדים או נשוי עם ילדים.
  • משרת נשוי עם ילדים שעבד חודשיים-שלושה, בטרם איבד את עבודתן יקבל מענק של 6,000 שקל.
  • משרת נשוי עם ילדים שעבד ארבע-חמישה חודשים יקבל 9,900 שקל.
  • משרת נשוי עם ילדים שעבד מעל לשישה חודשים יקבל 13,200 שקל.
ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, הסביר, כי "המענק אמור לסייע למשרתים חרדים שנקלעו לקשיים בשל משבר הקורונה. במסלול הזה המיועד לחרדים הנחת היסוד היא שבאופן אוטומטי מותר לעבוד כדי שהמשרת ידע שיוכל לפרנס את משפחתו בכבוד. אין לנו היום מנגנון של סיוע כלכלי לאותם משרתים במצב של מצוקה כלכלית".
ח"כ משה אבוטבול, שהעלה את הסוגיה על סדר יומה של הוועדה, בירך את הוועדה ואת העומד בראשה על קידום הנושא ואישור הצו.
ח"כ אלעזר שטרן, מחה על כך שהצו לא כולל גם חיילים בעלי היתר עבודה: "עבור משרתי השירות הלאומי החרדים אישור עבודה הוא מובנה. חייל מאידך צריך לעבור בדיקה מיוחדת שמוכיחה שמצבו הכלכלי לא טוב כדי לקבל היתר עבודה, ודווקא הוא לא מקבל מענק. יש גם חיילים חרדים שיש להם היתר עבודה והם לא מקבלים את המענק. גם ככה להיות חייל חרדי זה לא פיקניק, עכשיו גם יצחקו עליהם שמי שמתגייס לצבא לא מקבל מענק ומי שכן מתגייס - לא מקבל. עיני לא צרה באלה שמקבלים, אבל חייבים לדאוג גם לחיילים, להם אין את הלחץ שמפעילות המפלגות החרדיות על הממשלה".
ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה להחלטה: "ככה נראית הנהגה הזויה בהובלת המפלגות החרדיות, שדואגת רק לציבור אחד. זו ממשלת איפה ואיפה, ממשלת מנותקים".