עתירות לעליון נגד פתיחת שוק החמאה לייבוא חופשי: לאחר שמשרד האוצר הודיע על פתיחת שוק החמאה לייבוא, הגישה התאחדות מגדלי הבקר לבית המשפט העליון עתירה דחופה למתן צו על תנאי על ביצוע המהלך. בנוסף, מועצת החלב עתרה לבג"ץ בבקשה להוצאת צו ביניים נגד ייבוא לא מבוקר של חמאה.
בעתירת הרפתנים הם טוענים כי אין כל עילה לפתיחת הייבוא בגלל שאין מחסור בחמאה וכן שהפעלת הצו היא בניגוד מוחלט להסכמים של המדינה עם יצרני החלב. עוד טוענים הרפתנים כי פתיחת השוק תביא לקריסת ענף החלב.
מנכ"ל ההתאחדות, אביתר דותן, מסר כי משרד האוצר ביזה את הליך הצו. "מצד אחד פרסמו בתקשורת על הצו אבל לא העבירו אותו לרשומות כדי שלא נוכל להתגונן לפני הבחירות, והמבין מבין". עוד הוסיף דותן: "אנחנו הולכים לקרב משפטי צודק. אין שום חוסר בחמאה וזו הפרה של הסכמים קיימים. אגף התקציבים אולי מרומם רוח כרגע אבל בהסכם הבא עם כל גורם אף אחד כבר לא יאמין לחתימה שלהם״.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אביגיל עוזי)
מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב, אמרה ל"ממון" ול-ynet כי עמדת המועצה היא שהרפורמה מתבצעת בניגוד לחוק תכנון משק החלב, לפיו ענף החלב מתוכנן ופגיעה בצריכת השומן מהחלב המקומי מהווה פגיעה בתכנון הענף כולו. עוד טוענת המועצה כי פתיחת היבוא בתנאים הקיימים ללא הגבלת מחיר לא תביא להורדת המחיר לצרכן, משום שמחיר החמאה המפוקחת נמוך ביחס למחירים בעולם. את הבג"ץ תגיש מועצת החלב באמצעות היועץ המשפטי שלה, עו"ד שאול פלס.
בעתירה של מועצת החלב נטען כי המועצה רואה בהחלטת שר האוצר סכנה ממשית למשק החלב והעוסקים בו. "מתוקף הצו עלולים יבואנים שונים להתקשר באופן מידיי בהסכמים ליבוא חמאה בפטור ממכס ללא כל מגבלה כמותית, ולהציף את המדינה בכמויות אדירות של חמאה, שתחרוג מהנדרש לשנה זו, ובכך לגרום לנזקים כבדים ובלתי הפיכים לענף החלב, לעוסקים בו".
עוד נטען כי "ההחלטה של משרד האוצר מנוגדת לחוק תכנון משק החלב. היא מהווה הפרה של כל ההסכמים של הממשלה עם החקלאים. פגיעה במשק החלב היא פגיעה בחוסן האזרחי-כלכלי ואף התזונתי של ישראל, ומועצת החלב, כמייצגת את כלל העוסקים במשק החלב בישראל, לא תוכל לשתוק נוכח ההחלטה ולאפשר לקריסתן של רפתות ולפגיעה באלפי חקלאים יצרני חלב ובני משפחותיהם".
בשבוע שעבר חתם שר האוצר היוצא משה כחלון על צו יבוא חופשי של חמאה לישראל, למרות התנגדות הרפתנים ועצם קיומו של משק מתוכנן בתחום החלב. כחלון לא הגביל את היבואנים בכל הנוגע למחיר החמאה. המשמעות היא הטבה משמעותית ליבואנים, שיוכלו לייבא חמאה ללא תשלום מכס ולמכור אותה במחיר גבוה מזה של המחיר של החמאה המקומית שמחירה מפוקח. כזכור, המחסור בשומן לצד סירובו של כחלון להתאים את המחירים המפוקחים של מוצרי החלב למחירי החלב הגולמי, הוביל לצמצום הייצור של החמאה על ידי תנובה וטרה וגרם למחסור מתמשך.
פורסם לראשונה: 16:39, 03.03.20