פחות משבוע לפני הבחירות, שר האוצר משה כחלון פתח לראשונה את שוק החמאה לייבוא חופשי. השר חתם על צו ייבוא חופשי של חמאה לישראל, למרות התנגדות הרפתנים ועצם קיומו של משק מתוכנן בתחום החלב. הערכות הן כי ארגוני הרפתנים יעתרו לבג"ץ במטרה לבלום את המהלך.
עד כה, לא הבהיר המשרד האם החמאה שתיובא, תימכר במחיר של המוצר המקומי המפוקח. מדובר בהחלטה שתובא לפתחה של ועדת המחירים.
2 צפייה בגלריה
חמאה בחצי חינם
חמאה בחצי חינם
חמאה
(צילום: ירדנה אזולאי)
המחסור בשומן לצד סירובו של כחלון להתאים את המחירים המפוקחים של מוצרי החלב למחירי החלב הגולמי, הוביל לצמצום הייצור של החמאה על ידי תנובה וטרה וגרם למחסור מתמשך.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, משה כחלון
שר האוצר, משה כחלון
שר האוצר, משה כחלון
(צילום: גיל יוחנן)
אביתר דותן, יו״ר התאחדות מגדלי הבקר, מסר בתגובה להחלטת כחלון כי ״לא הופתענו מהחתימה ובטח מהתזמון. אין שום חוסר בחמאה אפילו לא של ק"ג אחד. נעתור לבג״ץ בהקדם ונמנע את המהלך הפופוליסטי של אגף התקציבים באוצר".
ויליפוד היתה בין האחראיות למחסור שנוצר בשוק מפני שלא ייבאה את כמות החמאה שבה זכתה במכרז לייבוא פטור ממכס. הדבר התגלה בעקבות בדיקת "כלכליסט" בינואר 2019 שחשפה כי החברה לא הביאה את הכמות לה התחייבה ובמקום זאת מכרה ממרחי חמאה שאינם תחת פיקוח. הפרסום הוביל לבדיקה של משרד הכלכלה שמצא כי החברה לא עמדה בהתחייבותה והוחלט לקנוס אותה ב-133 אלף שקל.
על פי נתוני סטורנקסט, שוק החמאה וממרחי החמאה גלגל 264.2 מיליון שקל בשנת 2019. המכירות של שטראוס בקטגוריה זו עם ממרח לורפק הסתכמו ב-49.6 מיליון שקל. הוספת החמאה למגוון תסייע לשטראוס להציג בשנה הבאה המשך צמיחה. שטראוס צפויה להצטרף בשבועות הקרובים לקטגורית החמאה עם התחלת ייבוא ושיווק חמאת לורפק. החברה המתינה להחלטת האוצר, בכדי לדעת כיצד לתמחר את המוצר, שכעת יוכל להיכנס לישראל ללא מכס וכך, מחירו יהיה נמוך יותר.