"מהיום - לא ניתן יותר שיחוקקו נגדנו חוקים מבלי שיתחשבו בנו, מהיום - לא ניתן יותר שיוטלו עלינו תשלומים מבלי שישמעו אותנו. עצם הקמת ההתאגדות באה לא רק לזעוק - 'עד כאן'". כך נכתב במסמך ההקמה של גוף בשם "התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה", שעתיד לייצג מהיום את הרשתות הקמעונאיות ולמעשה מנסה למסד את הפעילות של נציגות הקימעונאות שהוביל הראל ויזל שפעלה מול משרדי הממשלה והאוצר עם פרוץ משבר הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את ההתאגדות יוביל ועד המנהל שיורכב מתשעה חברים, שייבחרו אחת לשנתיים בבחירות אישיות וכל חבריו יכהנו בהתנדבות מלאה ללא קבלת שכר. המועמדים לוועד: דדי ריזל - פעיל בתחום, לתפקיד יו"ר; רונן נמני - קפה קפה; הראל ויזל - פוקס; גבי רוטר - קסטרו; יעקב הלפרין - אופטיקה הלפרין; שחר תורגמן - בריל ונוספים.
1 צפייה בגלריה
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
(צילום: דימה טליאנסקי)
במסמך נכתב: "המטרה לפעול באופן אקטיבי ומעשי לשינוי המצב הנוכח". ברקע מיסוד ההתאגדות - המאבקים שניהלו הקמעונאים מול הקניונים שהגיעו לשיאם בתקופת הקורונה, במהלכה דרשו לשנות את שיטת חישוב השכ"ד ולוותר על חלקים ממנו, זאת לצד מאבקם באוצר לקבל פיצוי בגין הסגר.
ההתאגדות, נאמר במסמך, "תהיה בית מקצועי חם לכל רשתות המסחר הפועלות בארץ וכן לרשתות שאינן קמעונאיות במהותן אך פועלות במרכזי המסחר השונים (מרפאות, חדרי כושר, מכוני יופי וכד')".
במכתב נטען כי "ענף רשתות המסחר קיים בישראל זה 35 שנה, מאז פתיחת קניון איילון, הוא מעסיק מאות אלפי עובדים ומכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים מדי שנה. למרות כל זאת, מעולם לא קם גוף שידאג באמת לאינטרסים של העוסקים בו. מסיבה זו, בין היתר, הפכו רשתות המסחר לשק חבטות ולפרה חולבת של גורמים רבים, ציבוריים ופרטיים כאחד".
הגוף שהוקם אמור לקדם את ענייניהם ומעמדם של רשתות המסחר, האופנה וההסעדה בישראל בפני מוסדות השלטון, ביניהם משרדי הממשלה, הכנסת, ועדות הכנסת וגופים רגולטורים נוספים.
עוד ממטרות האיגוד: "ייצוג האינטרס הענפי באמצעי המדיה השונים, הגשת סיוע מקצועי וזמין לחברים בכל ענין והיבט עסקי, חיזוק הקשר המקצועי בין חברי ההתאגדות וארגון הטבות כלכליות ויצירת שיתופי פעולה כלכליים לטובת החברים".
ההתאגדות עוד לא פועלת וכבר התקשרה בשכר עם "ריפבליק יועצים" כחברת לובינג, "שרי ישראלי SIPR" בתור חברת יח"צ ועו"ד מתן מרידור, אגמון ושות' ליעוץ משפטי.
לפי הנאמר במכתב, ההתאגדות תיבחן אחת משלוש האופציות להמשך התנהלותה: כגוף התאגדות הסוחרים עצמאי לחלוטין, התחברות לאיגוד לשכות המסחר כחטיבה עצמאית או התחברות לנשיאות המגזר העסקי כחטיבה עצמאית. הכנסות ההתאגדות יגיעו מדמי חבר שנתיים שיגבו בהתאם לגודל הרשת.