המגמה החיובית בפדיונות הקניונים, שנרשמה במאי וביוני עם פתיחתם מחדש ונהירת הקונים, התהפכה ביולי. אלא שההטבות שנתנו הקניונים לשוכרים תקפות למאי ויוני בלבד, וכעת מחזירות הרשתות לשולחן הדיונים גם הקלות בחודש יולי.

עוד לפני ההחלטה לסגור את הקניונים בסופי שבוע, השוכרים החלו להציף את הנושא עם מנהלי הקניונים בשל המכירות החלשות באמצע השבוע. "יש לי ירידה של בין 30% ל-50% בפדיונות מתחילת יולי”, אומר בעלים של רשת אופנה קטנה שפועלת בקניונים. "ביוני באו פחות אנשים לקניונים אבל יחס ההמרה היה גבוה כי אנשים באו לקנות. אני רואה את החניון הקניונים שאני עובד בהם חצי ריק, ואני עובד בקניונים טובים כמו גבעתיים, חולון, שבעת הכוכבים. השאלה היא מה יעשו הקניונים עם הירידה הזו ואיך יגיבו בנושא שכר הדירה".
2 צפייה בגלריה
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע
גראנד קניון באר שבע בצל המגפה
לפי נתוני ריס, פדיונות הקניונים צנחו ב-16% בשבועיים הראשונים של יולי לעומת התקופה המקבילה, וגם הצמיחה שנרשמה במרכזי הקניות הפתוחים נבלמה. מדובר בפדיונות בעיקר של רשתות אופנה ב-30 הקניונים הגדולים בארץ. באותה תקופה ביולי הפדיונות בפאוור סנטרים עלו ב-2.6% בלבד, זאת לאחר שבחודש מאי נהנו מצמיחה של 40% במכירות ובחודש יוני עלו ב-5.8%. בממוצע ארצי ירדו הפדיונות במרכזי המסחר וברחובות הערים ב-8.3% בשבועיים הראשונים של יולי לעומת התקופה המקבילה.
בשיא המשבר דרשו רשתות הקמעונאות לשנות את החוזים מול הקניונים, ולעבור לשיטה של תשלום לפי אחוז מהפדיון, אך הרוב לא קיבלו את מבוקשן. קבוצות הקניונים הגדולות פרסמו מתווה הקלות עם פתיחת הקניונים מחדש, ב-10 במאי. מליסרון העניקה לשוכריה 50% הנחה בשכר דירה על מאי ו-30% הנחה ביוני. עזריאלי העניקה הנחה של 75% במאי או תשלום לפי אחוז מהפדיון, והנחה של 50% בדמי ניהול. ביוני העניקה עזריאלי 50% הנחה בשכירות או תשלום לפי אחוז מהפדיון, ואילו דמי ניהול שולמו במלואם ביוני. קבוצת ביג, שמפעילה מרכזי קניות פתוחים שנהנים יותר מאמון הציבור בזמן משבר הקורונה, גבתה במאי וביוני שכר דירה משוכריה לפי אחוז מהפדיון, ודמי ניהול מלאים.

"יש תחושה של סגר בקניונים"

אלא שכעת, הקניונים שנתנו לשוכרים הטבות בשכר הדירה במאי ויוני, לא מביעים בפני השוכרים בשלב זה כוונות להקל את תנאי התשלום גם ביולי. זאת מאחר שבחודש מאי קיבלו השוכרים הקלות של עשרות אחוזים בשכר הדירה, בעוד בפועל הפדיונות חצו את ה-100% בחנויות. עם זאת, השוכרים, ובעיקר הרשתות הקטנות, חוששים שלא יוכלו לשלם את שכר הדירה של יולי בשל הפדיונות הנמוכים.
לדברי אותו שוכר, הביקורת הציבורית שספג בעל השליטה בפוקס, הראל ויזל, גרמה למאבק הרשתות לדעוך. "היום אף אחד לא ממהר לתת הקלות, גם כיוון שההקלות ניתנו על מאי ויוני, חודשים שבהם הפדיונות היו טובים, וגם כי אין עדיין לחץ מצד הרשתות. נראה שמאז העליהום על ויזל כולם מפחדים לבלוט, אז כל רשת מנסה בשקט להוציא מה שהיא יכולה מהקניונים".
מנהל באחת מרשתות האופנה הקטנות שפועלת בקניונים מספר גם הוא על החולשה בקניונים בתקופה האחרונה. "יש תחושה של סגר בקניונים גדולים וסגורים", הוא אומר. "מי שקונה, קונה לרוב במרכזי ביג או על יד הבית, וזו תופעה שמתגברת בימים האחרונים ככל שהדיבור על סגר והאזהרות מהעלייה בתחלואה מתגברים. להערכתי, רוב הסוחרים יוציאו הודעות לקניונים לפני סוף יולי שאינם יכולים לשלם את שכר הדירה המלא ב-1 באוגוסט".